Српска православна црква и њени верници на данашњи дан обележавају један од петнаест највећих хришћанских празника – Богојављање, дан када Исус Христос објави свету да је Он Син Божији.
Богојављање (грч. Θεοφάνεια) се увек слави 6. јануара по јулијанском, односно 19. јануара по грегоријанском календару, а везан је за претходни дан, односно 5./18. јануара, када је празник Крстовдан и када је Исуса Христа у реци Јордан крстио Свети Јован Пророк, Претеча и Крститељ и: „Сутрадан виде Јован Исуса где иде к њему, и рече: Гле, јагње Божије, које узима грех света! Ово је онај за кога рекох: За мном иде човек који је испред мене, јер пре мене беше. Ја га не знах, – али да се он јави Израиљу, зато ја дођох да крстим водом. Јован даде ово сведочанство: Видех духа силазити с неба као голуб и стати на њему. Ја га не знах, али онај који ме посла да крстим водом, рече ми: На кога видиш да силази Дух и стоји на њему, то је онај који крштава Духом Светим. И ја видех и засведочих да је он Син Божији.“ (Јеванђеље по Јовану 1:29 – 34), као што пише о крштењу у реци Јордан и у преостала три Јеванђеља: „И гле, глас с небеса проговори: Ово је Син мој љубљени, у коме је моје благовољење.“ (Јеванђеље по Матеју 3:17).
Крстовдан се слави као успомена на прве хришћане који су примили веру на самом почетку хришћанске проповеду, а познат је и као зимски Крстовдан, јер је 14./27. септембра празник Возвиждење Часног Крста, познат и као Крстовдан, али посвећен сећању на проналазак Часног Крста на којем је Исус Христос био разапет и који је пронашла Света царица Јелена, мајка Светог цара Константина Великог. Зимски Крстовдан је посвећен и Свештеномученицима Теопемпту и Теони, који беше први пострадали за Христа за време прогона цара Диоклецијана 298. године.
Епископ никомидијски беше Теопемпт и први који пострада за Христа, који, изведен пред цара и пред претњом смртне казне уколико се не одрекне од Христа, одговори цару: „Стоји написао: не бојте се оних који убијају тело, а душу не могу убити. Ти, царе, имаш власт над мојим телом, чини с њим што ти драго.“ Претрпео је многе муке, те цар позва и неког мађионичара Теона да га магијом некако преуми. Теона раствори свој најјачи отров и да Теопемпту да попије, а Теопемпт начини крсни знак изнад чаше и попи сав отров и ненашкоди му. Теона, када виде да његов најјачи отров није могао да науди Теопемпту, окрете се ка цару и каза: „И ја сам хришћанин, и клањам се Распетоме.“ Осудише их обојицу на смрт – Теопемпта погубише мачем, а Теона живог затрпаше у земљу.
Нераздвојно су везана ова два празника – Крстовдан и Богојављање, и након Свете Литургије од Богојављања престају се верници међусобом поздрављати са „Христос се роди“ и одговарати „Ваистину се роди“, већ „Бог се јави“ и „Ваистину се јави“. Такође, Крстовдан је и први посни дан, након Божића и завршетка поста, било ког дана у недељи да је празник, док је Богојављање увек мрсни дан, без обзира ког дана у недељи да се слави.
На Богојављање се освештава водица, коју верници носе кући и пију ради здравља и просвећења духа и тела, а познато је и пливање за богојављенски крст.
Крштењем Исус Христос је означио почетак своје мисије и проповеди.
Тропар за Богојављање, глас 1: Во Иордане крещающуся Тебе, Господи, Тройческое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя, и Дух в виде голубине извествоваше словесе утверждение. Явлейся Христе Боже и мир просвещей, слава Тебе.
(Тропар за Богојављање, глас 1: У Јордану када си се крштавао Господе, показало се поклоњење Тројици, јер глас Родитеља сведочаше за Тебе, именујући Те Сином Љубљеним, а Дух у виду голуба, потврђиваше истинитост речи: Христе, Боже, Који си се јавио и свет просветио, слава Теби!)
Кондак за Богојављање, глас 4: Явился еси днесь вселенней, и свет Твой, Господи, знаменася на нас, в разуме поющих Тя: пришел еси и явился еси, Свет Неприступный.
(Кондак за Богојављање, глас 4: Јавио си се данас Васељени Господе и светлост Твоја обасја нас који Ти певамо: Дошао си и јавио си се, Светлости Неприступна.)
Свети Теопемпт и Теона; Крстовдан:
Тропар мученицима, глас 4: Мученици Твоји Господе, у страдању своме су примили непропадљив венац, од Тебе Бога нашега, јер имајући помоћ Твоју мучитеље победише, а разорише и немоћну дрскост демона: Њиховим молитвама спаси душе наше.
Кондак мученицима, глас 1: Теопемпт заједно са Теоном, као састрадалцем, се храбро показао истински светао нама доле. Не желећи да се покоре мучитељу, рањени су, али су се радовали, кличући: Славимо јединог Христа који је у јорданске воде погребао људска сагрешења.
Тропар претпразништву (Крстовдан), глас 4: Повратио се некад река Јордан плаштом Јелисејевим, који му је остао од узнетог Светог Илије, разделивши воду на обе стране, и био му је прелаз сув, као праобраз истинског крштења, којим ми пут живота мењамо: Христос се јавио у Јордану да освети воде.
Кондак претпразништву (Крстовдан), глас 2: Свима Господе Христе милостиво очисти мноштво грехова, по великој милости Својој, јер идеш ка Јордану да се крстиш као човек и да нас обучеш у одећу древне славе, коју завишћу ђавола Адам изгуби.