BOG SE JAVI – VAISTINU SE JAVI – SREĆAN PRAZNIK BOGOJAVLJANJE

admin
januar 19, 2018

0 komentara

9 min čitanja
2

Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici na današnji dan obeležavaju jedan od petnaest najvećih hrišćanskih praznika – Bogojavljanje, dan kada Isus Hristos objavi svetu da je On Sin Božiji.

Bogojavljanje (grč. Θεοφάνεια) se uvek slavi 6. januara po julijanskom, odnosno 19. januara po gregorijanskom kalendaru, a vezan je za prethodni dan, odnosno 5./18. januara, kada je praznik Krstovdan i kada je Isusa Hrista u reci Jordan krstio Sveti Jovan Prorok, Preteča i Krstitelj i: „Sutradan vide Jovan Isusa gde ide k njemu, i reče: Gle, jagnje Božije, koje uzima greh sveta! Ovo je onaj za koga rekoh: Za mnom ide čovek koji je ispred mene, jer pre mene beše. Ja ga ne znah, – ali da se on javi Izrailju, zato ja dođoh da krstim vodom. Jovan dade ovo svedočanstvo: Videh duha silaziti s neba kao golub i stati na njemu. Ja ga ne znah, ali onaj koji me posla da krstim vodom, reče mi: Na koga vidiš da silazi Duh i stoji na njemu, to je onaj koji krštava Duhom Svetim. I ja videh i zasvedočih da je on Sin Božiji.“ (Jevanđelje po Jovanu 1:29 – 34), kao što piše o krštenju u reci Jordan i u preostala tri Jevanđelja: „I gle, glas s nebesa progovori: Ovo je Sin moj ljubljeni, u kome je moje blagovoljenje.“ (Jevanđelje po Mateju 3:17).

Krstovdan se slavi kao uspomena na prve hrišćane koji su primili veru na samom početku hrišćanske propovedu, a poznat je i kao zimski Krstovdan, jer je 14./27. septembra praznik Vozviždenje Časnog Krsta, poznat i kao Krstovdan, ali posvećen sećanju na pronalazak Časnog Krsta na kojem je Isus Hristos bio razapet i koji je pronašla Sveta carica Jelena, majka Svetog cara Konstantina Velikog. Zimski Krstovdan je posvećen i Sveštenomučenicima Teopemptu i Teoni, koji beše prvi postradali za Hrista za vreme progona cara Dioklecijana 298. godine.

Episkop nikomidijski beše Teopempt i prvi koji postrada za Hrista, koji, izveden pred cara i pred pretnjom smrtne kazne ukoliko se ne odrekne od Hrista, odgovori caru: „Stoji napisao: ne bojte se onih koji ubijaju telo, a dušu ne mogu ubiti. Ti, care, imaš vlast nad mojim telom, čini s njim što ti drago.“ Pretrpeo je mnoge muke, te car pozva i nekog mađioničara Teona da ga magijom nekako preumi. Teona rastvori svoj najjači otrov i da Teopemptu da popije, a Teopempt načini krsni znak iznad čaše i popi sav otrov i nenaškodi mu. Teona, kada vide da njegov najjači otrov nije mogao da naudi Teopemptu, okrete se ka caru i kaza: „I ja sam hrišćanin, i klanjam se Raspetome.“ Osudiše ih obojicu na smrt – Teopempta pogubiše mačem, a Teona živog zatrpaše u zemlju.

Nerazdvojno su vezana ova dva praznika – Krstovdan i Bogojavljanje, i nakon Svete Liturgije od Bogojavljanja prestaju se vernici međusobom pozdravljati sa „Hristos se rodi“ i odgovarati „Vaistinu se rodi“, već „Bog se javi“ i „Vaistinu se javi“. Takođe, Krstovdan je i prvi posni dan, nakon Božića i završetka posta, bilo kog dana u nedelji da je praznik, dok je Bogojavljanje uvek mrsni dan, bez obzira kog dana u nedelji da se slavi.

Na Bogojavljanje se osveštava vodica, koju vernici nose kući i piju radi zdravlja i prosvećenja duha i tela, a poznato je i plivanje za bogojavljenski krst.

Krštenjem Isus Hristos je označio početak svoje misije i propovedi.

 

Tropar za Bogojavljanje, glas 1: Vo Iordane kreщaющusя Tebe, Gospodi, Troйčeskoe яvisя poklonenie: Roditelev bo glas svidetelьstvovaše Tebe, vozlюblennago Tя Sыna imenuя, i Duh v vide golubine izvestvovaše slovese utverždenie. Яvleйsя Hriste Bože i mir prosveщeй, slava Tebe.

(Tropar za Bogojavljanje, glas 1: U Jordanu kada si se krštavao Gospode, pokazalo se poklonjenje Trojici, jer glas Roditelja svedočaše za Tebe, imenujući Te Sinom Ljubljenim, a Duh u vidu goluba, potvrđivaše istinitost reči: Hriste, Bože, Koji si se javio i svet prosvetio, slava Tebi!)

Kondak za Bogojavljanje, glas 4: Яvilsя esi dnesь vselenneй, i svet Tvoй, Gospodi, znamenasя na nas, v razume poющih Tя: prišel esi i яvilsя esi, Svet Nepristupnый.

(Kondak za Bogojavljanje, glas 4: Javio si se danas Vaseljeni Gospode i svetlost Tvoja obasja nas koji Ti pevamo: Došao si i javio si se, Svetlosti Nepristupna.)

Sveti Teopempt i Teona; Krstovdan:

Tropar mučenicima, glas 4: Mučenici Tvoji Gospode, u stradanju svome su primili nepropadljiv venac, od Tebe Boga našega, jer imajući pomoć Tvoju mučitelje pobediše, a razoriše i nemoćnu drskost demona: Njihovim molitvama spasi duše naše.

Kondak mučenicima, glas 1: Teopempt zajedno sa Teonom, kao sastradalcem, se hrabro pokazao istinski svetao nama dole. Ne želeći da se pokore mučitelju, ranjeni su, ali su se radovali, kličući: Slavimo jedinog Hrista koji je u jordanske vode pogrebao ljudska sagrešenja.

Tropar pretprazništvu (Krstovdan), glas 4: Povratio se nekad reka Jordan plaštom Jelisejevim, koji mu je ostao od uznetog Svetog Ilije, razdelivši vodu na obe strane, i bio mu je prelaz suv, kao praobraz istinskog krštenja, kojim mi put života menjamo: Hristos se javio u Jordanu da osveti vode.

Kondak pretprazništvu (Krstovdan), glas 2: Svima Gospode Hriste milostivo očisti mnoštvo grehova, po velikoj milosti Svojoj, jer ideš ka Jordanu da se krstiš kao čovek i da nas obučeš u odeću drevne slave, koju zavišću đavola Adam izgubi.

 

Snežana Nedić

 

Poslednje