SABOR SVETOG ARHISTRATIGA ARHANGELA MIHAILA I OSTALIH BESTELESNIH SILA NEBESKIH – ARANĐELOVDAN

admin
novembar 21, 2017

0 komentara

19 min čitanja
22

I stvori Bog, pre vidljivog i materijalnog, duhovni svet i svoje nebeske vojske, i podeli ih na tri stepena, a svaki stepen na po tri čina. U prvom stepenu su: šestokrili Serafimi, mnogooki Heruvimi i Prestoli, u drugom stepenu su: Gospodstva, Sile i Vlasti, a u trećem su: Načala, Arhanđeli i Anđeli. Svi bejaše u početku dobri, ali se jedan pogordi i otpade od Boga, a u svome padu povuče sa sobom još anđela, koji mu se pridružiše i stvoriše svoju vojsku, pa od anđela vesnika, postadoše demoni pakosnici.

Prvi u borbu protiv njih stupi Arhangel Mihailo (hebr. מיכאל Mikha’el – „ko je kao Bog?“, arap. ميخائيل Mihail, grč. Μιχαήλ, lat. Michael) i postavi ga Bog na čelo vojske, koju činiše svih devet činova angelskih, jer spasi mnoge angele da ne pristupe otpadnicima, i gromoglasno uskliknu: „Pazimo! Stojimo smerno pred Tvorcem našim, i ne pomišljajmo na ono što je protivno Bogu! Pogledajmo kakvo stradanje pretrpeše oni koji zajedno sa nama behu sazdani, i do sada zajedno sa nama behu pričasnici Božanske svetlosti! Obratimo pažnju kako se oni zbog gordosti iznenada iz svetlosti survaše u tamu i sa visine stropoštaše u bezdan! Pogledajmo kako spade sa neba jutarnja zvezda Danica i razbi se na zemlji!“ I poče pred ovim Saborom angela, stojeći, uz Serafime i Heruvime i sve ostale nebeske činove, da slavi Presvetu, Jednosušnu i Nerazdeljivu Trojicu, Jednoga Boga, pevajući trožestvenu pesmu: Svet, svet, svet Gospod Savaot, puno je nebo i zemlja slave Tvoje!

U sećanje na ovaj Sabor angela, ujedinjenih i predvođenih arhangelom Mihailom u borbi protiv zla i gordosti palih anđela, nekoliko godina pre Prvog Vaseljenskog sabora (održanog 325. godine u Nikeji), na Laodikijskom pomesnom Saboru svetih otaca stavljena je anatema na pagansko poštovanje i prizivanje anđela, kao bogova, i po 35. pravilu uvedeno je kao blagočestivo i pravilno poštovanje i praznovanje svetih anđela kao služitelja Božijih i hranitelja roda ljudskog.

(35. pravilo: Hrišćanima ne priliči ostavljati crkvu Božiju i (od Nje) odlaziti; takođe ne priliči prizivati anđele i činiti sabranja. Ovo je zabranjeno. Prema tome, koji se zatekne da je u takvom tajnom idolosluženju, zato što je napustio Gospoda našega Isusa Hrista, neka bude anatema, jer je pristupio idolosluženju. – pravila svetog, pomesnog Laodikijskog sabora – Šestog pomesnog sabora.)

Na istom pomesnom saboru određeno je i datum 8. novembar po julijanskom, odnosno 21. novembar po gregorijanskom kalendaru, kao dan odavanja slave svim anđelima i Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici toga dana slave Sabor Svetog Arhistratiga Arhangela Mihaila i ostalih Bestelesnih Sila Nebeskih, u narodu poznat kao Aranđelovdan, koji je i  druga slava po broju svečara, koji na taj dan seku kolač, osveštavaju žito i vino, i obeležavaju Krsnu slavu svoje porodice, uz sećanje na pretke.

Odredili su novembar, kao mesec u kojem će se praznovati ovaj događaj, jer je u to vreme prvi mesec bio marta, pa je novembar bio deveti i zato je i odabran, jer je i devet anđelskih činova. A osmi dan u mesecu je odabran, jer će osmog dana biti Strašni sud, kada će doći Isus Hristos po drugi put, sa svim svojim anđelima, da sudi živim i mrtvima.

U nekim krajevima Srbije Aranđelovdan slave i kao zaštitnika stočara, jer se veruje da samo On može oterati vukove. Narodna verovanja kažu da Arhangel Mihailo obilazi sve bolesnike i ako stane kod nogu bolesnika neće biti dobro, a ako stane god glave, bolesnik će ozdraviti, a takođe se smatra da On uzima ljudske duše kada nekome dođe njegov čas, pa ga zovu i duševadnikom.

Noć uoči praznika Sabora Svetog Arhangela Mihaila valja se moliti u ponoć za upokojene, jer On spasava grešnike i tada silazi u Ad i spušta svoje krilo kojim gasi adske vatre i uslišiće molitvu i izbaviti grešnika iz Ada.

Arhangela Mihaila poštuju i u jevrejskoj, i u hrišćanskoj i u islamskoj religiji. Za Jevreje je On zaštitnik Izraela i sinagoga, dok je kod Hrišćana zaštitnik Saborne crkve i prvi od sedam arhangela, pobednik nad palima. Na ikonama je zato uvek predstavljen u rimskom oklopu sa podignutim mačem ili kopljem u desnoj ruci i palminom grančicom u levoj ruci. Smatra se čuvarem Pravoslavne vere i borcem protiv jeresi. U Islamu Arhangela Mihaila zovu Mikail i spominju ga u Kur’anu u suri 2 El – Bekare 98., zajedno sa Arhangelom Gavrilom. (El-Bekare, Sura 2, 98.: „Ko je neprijatelj Alahu i melekima Njegovim i poslanicima Njegovim i Džibrilu i Mikailu – pa Alah je, doista, neprijatelj onima koji neće da veruju.“)

Osim Arhangela Mihaila, kao vođe nebeskih vojski, tu su i drugi arhangeli: Arhangel Gavrilo (hebr. גַּבְרִיאֵל – Snaga, Sila Božija, lat. Gabriel; grč. Γαβριήλ, arap. جبريل JibrīlDžibril), glasnik Božiji, predstavljen na ikonama kako u desnoj ruci drži lampu, a u levoj ogledalce, koje označava premudrost Božiju;

Arhangel Rafail (hebr. רפאל – Bog izleči, Bog isceljuje, arap. اسرافيل Israfel i pominje se kao onaj koji će uvestiu Sudnji dan), isceljenje Božije, predstavljen na ikonama kako drži za ruku Tobijasa;

Arhangel Urilo (hebr. אוּרִיאֵל – Svetlost Boga, Bog je svetlo), Božanska svetslost ili vatra Božija, predstavljen je na ikonama kako u desnoj ruci drži mač okrenut prema Persijancima i u levoj ruci plamen;

Arhangel Salatilo (hebr. שאלתיאל – molitva Bogu ili molitvenik Božiji), posreduje u molitvama Bogu i motiviše ljude na molitvu, predstavljen je sa pognutom glavom i oborenim pogledom, sa rukama na grudima, kao na molitvi;

Arhangel Jegudilo (hebr. יהודיאל – Hvalite Boga), predstavljen je kako u desnoj ruci drži zlatan venac, a u levoj ruci bič;

Arhangel Varahilo (hebr. ברכיאל – blagoslov Božiji), delitelj blagoslova Božijih, predstavljen je na ikonama kako drži belu ružu na grudima.

Ponekad se pominje i osmi Arhangel Jeremil, što znači „veličina Božija“, „Bog je uzvišen“ i predstavljen je kako drži disk sa Hristovim inicijalima u desnoj ruci.

Svi arhangeli imaju jedan dan u nedelji posvećen njima, pa je ponedeljak posvećen Svetom Arhangelu Mihailu, utorak – Svetom Arhangelu Gavrilu, sreda – Svetom Arhangelu Rafailu, četvrtak – Svetom Arhangelu Urilu, petak – Svetom Arhangelu Salatilu, subota – Svetom Arhangelu Jegudilu i nedelja – Svetom Arhangelu Varahilu.

Nebesku vojsku, koju je predvodio Arhangel Mihailo, činili su sva bestelesna bića, podeljena u stepene i činove, a to su:

Jerarhija bestelesnih sila:

Prvi stepen i činovi: Serafimi, Herufimi i Prestoli.

Najbliže svom Tvorcu su bogoljubivi šestokrili Serafimi, koji su plamenoliki i plamte plamenom ljubavi ka Bogu i druge raspaljuju takvom ljubavlju, što i samo ime njihovo pokazuje, jer na jevrejskom Serafim znači onaj koji plamti ili onaj koji zapaljuje. (Serafim – hebr. שְׂרָפִים – užareni, plameni, gorući, biće koje gori neprestanim ognjem, grč. Σεραφείμ)

Posle Serafima slede bogomudri, mnogooki Heruvimi (hebr. כרובים), koji jače od drugih nižih činova sijaju svagda svetlošću bogopoznanja i znanja tajni Božijih i dubine premudrosti Njegove, sami prosvećeni i druge prosvećuju, jer im ime na jevrejskom znači veliko razumevanje ili izlivanje premudrosti, i preko njih i drugima šalje premudrost i daje prosvećenje očiju razuma za bogoviđenje i bogopoznanje.

Sledeći su bogonosni Prestoli, jer na njima, kao na razumnim prestolima, Bog razumno počiva. Zovu se bogonosni, ne po biću, nego po blagodati datoj im za takvo njihovo služenje, kao oni koji tajanstveno i nedokučivo nose u sebi Boga. Počivajući na njima na neiskazan način, Bog obavlja Svoj pravedni sud, i preko njih prvenstveno projavljuje pravosuđe Božije, kojem služe, projavljuju ga i izlivaju silu pravosuđa na prestole zemnih sudija, pomažući carevima i vladarima da izriču pravedni sud.

Drugi stepen i činovi: Gospodstva, Sile i Vlasti.

Gospodstva se nazivaju tako zato što oni gospodstvuju nad ostalim nižim angelima i dobrovoljno sa radošću služe Gospodu neprestano. Izlavaju i silu blagorazumnog gospodarenja i mudroga upravljanja vlastima na zemlji od Boga postavljenim, kako bi dobro upravljale nad poverenim im oblastima. One takođe uče i vladati osećanjima, smirivati u sebi nepristojne želje i strasti, potčinjavati telo duhu, gospodariti nad voljom svojom i stajati iznad svakog iskušenja.

Sile ispunjujući snagu ispunjuju volju Svevišnjeg i Svemogućeg gospoda svog, izvršujući je odmah sa lakoćom. Oni čine prevelika čudesa i tu čudotvronu blagodat izlivaju na ugodnike Božije, dostojne te blagodati, da bi mogli činiti čudesa, isceljivati i biti prozorljivi. Pomažu ljudima koji se trude i opterećeni su nošenjem bilo kakvog poslušanja, i nose slabost slabih, kako im i ime kaže. Ukrepljuju i svakog čoveka u trpljenju da ne bi malaksao u nevoljama, već da krepkog duha i junački podnosi sve što ga snađe, za sve smireno blagodareći Bogu, koji sve ustrojava na našu korist.

Vlasti se tako nazivaju, jer imaju vlast nad đavolima, da ih ukrote, da odbiju iskušenja koja priređuju ljudima i da im ne dopuste da naškode bilo kome koliko bi hteli. Oni učvršćiju dobre podvižnike u duhovnim podvizima i trudovima, štiteći ih da ne bi bili lišeni duhovnog carstva. Onima koji se bore sa strastima i požudama pomažu da odgone rđave pomisli i vražije napade i da pobeđuju đavola.

Treći stepen i činovi: Načala, Arhangeli i Angeli.

Načala se nazivaju zato što načalstvuju, starešinuju nad nižim anđelima upućujući ih na ispunjenje božanskih naređenja. Povereno im je i upravljanje vaseljenom i čuvanje svih carstava i kneževina, zemalja i svih naroda, plemena i jezika, jer svako carstvo, pleme i narod ima kao svog posebnog čuvara i upravitelja jednog anđela iz ovog nebeskog čina. Oni poučavaju ljude odavati svakom starešini poštovanje, koje priliči njegovom zvanju, ali i izvode dostojne ljude na razne važne položaje i podučavaju ih da ne stupaju iz sebičnih razloga, iz koristoljublja i slavoljublja, već radi služenja Bogu i radi rasprostiranja i umnožavanja Svete slave Njegove, i rado koristi bližnjih služeći opštim potrebama svih svojih potčinjenih.

Arhangelima se nazovaju veliki blagovesnici, koji blagoveste veliko i preslavno. Njihovo služenje je: otrivati proroštva, prosvećenje, poznavanje i razumevanje volje Božije, koje dobijaju od viših činova i saopštavaju nižim činovima, a preko njih ljudima. Oni u ljudima ukrepljuju Svetu veru, prosvećujući im um svetlošću poznanja Svetog Jevanđelja i otkrivajući im tajne blagočestive vere.

Angeli su u nebeskoj hijerarhiji od svih činova niži i ljudima najbliži. Oni javljaju ljudima manje tajne i namere Božije i poučavaju ljude da vrlinski i pravedno žive po Bogu. Pridodani su da čuvaju svakoga od nas verujućih: vrlinaste pridržavaju da ne padnu, pale podižu, nikada ne ostavljaju same makar i sagrešili, jer su uvek tu da nam pomažu, samo ako mi sami poželimo.

Međutim, i svi viši činovi se nazivaju zajedničkim imenom: angeli, jer je to naziv ne prirode, već službe, a oni svi služe Božijim naređenjima. (Anđeo – hebr. מלאך malah – poslanik, vesnik, glasnik, grč. Αγγελος, lat. Angelus, arap. الملك melek.)

Tropar, glas 4.: Nebesnih voinstav Arhistratizi, molim vas prisno mi nedostojnii, da vašimi molitvami ogradite nas, krovom kril neveščestvenija vašeja slavi, sohranjajuščija: ot bjed izbavite ni, jako Činonačalnici viših sil.

(Tropar, glas 4.: Vojskovođe nebeskih sila, neprestano vas molimo, mi nedostojni, da nas vašim molitvama zaštitite kao zakonom krila vaše nepropadljive slave, čuvajući nas koji padamo na kolena i usrdno kličemo: Izbavite nas od nevolja kao vojskovođe višnjih sila!)

Kondak, glas 2.: Vojskovođe Božije, služitelji Božanske slave, nastavnici ljudi i nečelnici bestelesnih sila: Molite od Boga ono što je korisno za nas i veliku milost, kao vojskovođe bestelesnih sila.

 

Snežana Nedić

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1915577288771459&id=1635113596817831

https://sr.wikisource.org/sr/%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%BB%D0%B0_%D0%A8%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B3_%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3_%D1%81%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B0

http://www.mitropolija.com/sabor-svetog-arhangela-mihaila-arandjelovdan/

Poslednje