Centar za kulturu Grocka – „Dani evropske baštine“ 2022. Galerija Rančićeva kuća i „Muzička bašta“ PUTUJUĆE ŠARE SRBIJE i ŽIVA BAŠTINA

150446265405
Drugi Pišu
septembar 14, 2022

0 komentara

9 min čitanja
26
Poštovani/e, dragi prijatelji, Pozivamo Vas da u petak 16. septembara 2022. godine u 19 časova u Rančićevoj kući, kulturnom dobru Srbije i sedištu ustanove Centar za kulturu Grocka, prisustvujete otvaranju samostalne izložbe slika i nakita „Putujuće šare Srbije“ umetnice Milice Živadinović u okviru manifestacije „Dani evropske baštine – Održivo nasleđe“. Izložbu će otvoriti kustoskinja Zorica Atić, istoričarka umetnosti.

Rančićeva kuća / 16. septembar od 19 časova
Postavka u Rančićevoj kući traje do 3. oktobra 2022. godine.
U nastavku večeri, od 20 časova vodeći tradicionalni umetnici u Srbiji izvešće koncert „Živa baština“ u „Muzičkoj bašti“ Rančićeve kuće. Nastupaju Boško Vujačić, guslar, Svetlana Spajić, izvođač tradicionalne srpske pesme, Bokan Stanković i Miloš Nikolić, izvođači na više narodnih duvačkih instrumenata.
PUTUJUĆE ŠARE SRBIJE: Umetnica Milica Živadinović inspiraciju pronalazi u tradicionalnim motivima Balkana i kulturnom nasleđu Srbije – šarama sa pirotskih ćilima, ornamentima na srpskim srednjovekovnim freskama, kao i u kosmičkim pojavama, pozivajući nas kroz svoje radove na putovanja i snove.
U uvodnoj reči kataloga Maja Živanović, novinar i likovni kritičar, navodi:
„Stilizovane šare sa čuvenih pirotskih ćilima, transponovane u autentične slike u ulju na platnu, kao i savremeno viđenje tog tradicionalnog motiva u primenjenom stvaralaštvu, čine poslednje cikluse beogradske umetnice Milice Živadinović, koja od 1999. godine živi i stvara između Pariza i Beograda.
Projekat „Putujuće šare Srbije“, objedinjuje njen eklektičan pristup etnologiji, koji kontinuirano neguje i po kojem je prepoznatljiva u intimnim pričama, čudesnih boja i ornamentike, neobičnom spoju tradicionalnog i modernog. Taj novi život pirotskih ćilima, odnosno njihovih šara, koje nose snažnu simboliku, ovoga puta je predstavljen na način koji je dostupan oku i razumevanju svakog posmatrača iz svih krajeva sveta.
U Miličinom projektu „Kaleidoskop Srbije – Pirotski ćilim“, koji je 2019. god dobio podršku na konkursu Ministarstva kulture i informisanja, se prožimaju stilizovani i animirani motivi najlepših šara Pirotskog ćilima. Poseban deo čine savremena primena šara, u slikarstvu i primenjenoj umetnosti autora Milice Živadinović.“
dr um. Milica Živadinović (1975) rođena je u Beogradu. Diplomirala je na Akademiji likovnih umetnosti u Versaju na Odseku za slikarstvo, a potom doktorirala (2011) na Univerzitetu Pariz 8 u Francuskoj. Doktorsku tezu „Miodrag Mića Popović (1923-1996)“ objavila je na francuskom jeziku uz podršku Francuskog nacionalnog centra za knjigu, koja je prevedena na srpski jezik i objavljena u izdanju Orion Arta u Beogradu (2014) uz podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije.
Realizovala je brojne samostalne izložbe u Parizu i Srbiji i učestvovala na mnogobrojnim kolektivnim izložbama širom Evrope. Uporedo sa slikarstvom, bavi se i izradom umetničkog nakita. Godine 2013. kreirala je svoju prvu kolekciju nakita i osnovala sopstveni brend MITSI-PARIS.
Članica je francuskog Udruženja vizuelnih umetnika Maison des Artistes od 2001. godine i Udruženja likovnih umetnika Srbije (ULUS) od 2008. godine.
Živi i radi na relaciji Pariz – Beograd od 1999. godine.
Koncert ŽIVA BAŠTINA predstavlja pažljivo osmišljeni program četiri barda srpske tradicionalne muzike današnjice: Boška Vujačića, guslara, Svetlane Spajić (izvođača tradicionalne srpske pesme), Bokana Stankovića i Miloša Nikolića (izvođača na više narodnih duvačkih instrumenata).
Njihovo muzičko umeće, iskustvo i širina poznavanja srpske tradicionalne muzike su za divljenje. Jedinstven i stručno koncipiran program obuhvatiće muzičko putovanje kroz srpske krajeve i epohe predstavljajući spoj istorijskog pamćenja i umetnosti.
Koncert će publici predstaviti više elemenata nematerijalnog kulturnog nasleđa od posebnog značaja koji su na nacionalnoj listi nematerijalnog kulturnog nasleđa ali i „žive ljudske riznice” (termin UNESKO-a za nosioce nematerijalnog kulturnog nasleđa).
O izvođačima:
– Boško Vujačić, koji već 45 godina nosi zvanje „narodni guslar”, nije samo jedan od predstavnika guslarske zajednice u Srbiji, već, mnogi bi rekli, i najbolji među njima. Između ostalog, njegova interpretacija pesme „Mojkovačka bitka” autora Radovana Bećirovića – Trebješkog smatra se neprevaziđenom. Danas, na sredini osme decenije života, dobro pamti da je od onog momenta kada je kao petogodišnjak prvi put proizveo ton na guslama, postao srećni zarobljenik, učenik, istraživač, pevač, pesnik i tumač istorije, narodne poezije i tradicije srpskog naroda sve do današnjeg dana.
– Svetlana Spajić je srpska tradicionalna pevačica, izvođač, pedagog, kulturni aktivista i prevodilac. Posvećena je negovanju i očuvanju srpske tradicionalne kulture, sakupljajući i učeći na terenu, od izvornih pevača najstarije generacije. Njen repertoar srpske arhaike iz svih krajeva („od Kninske do Negotinske Krajine”) obuhvata i najstarije tradicionalne pevačke oblike iz Podrinja, poput pesama „na glas”, kantalica i pesama „na bas”.
– Bokan Stanković je vodeći srpski izvođač na tradicionalnim duvačkim instrumentima, pevashodno trubi, svrljiškim gajdama, duduku i okarini i jedan od poslednjih autentičnih nosilaca sviračke tradicije istočne Srbije. Od najranije mladosti obilazio je sela istočne Srbije i od gajdaša i pevača usvajao najstariju muzičku tradiciju, pa se može reći da predstavlja enciklopediju predačkog znanja i srpske sviračke, pevačke i igračke tradicije. Nosilac je brojnih priznanja na saborima narodnog stvaralaštva. Ostavio je više desetina trajnih snimaka u Radio Beogradu. Kao pedagog i izvođač vodio je gajdaške seminare i radionice.
Član je orkestra Gorana Bregovića.
– Miloš Nikolić je doktor muzičke umetnosti, multiinstrumentalista sa širokim spektrom muzičkih interesovanja i kompetencija. Osim klarineta, svira tradicionalne instrumente kaval, gajde i svirale sa kojima pre svega nastupa kao izvorni svirač, ali i u kontekstu različitih žanrova popularne muzike. Bavi se i pedagoškim radom. Zaposlen je u Muzičkoj školi „Mokranjac“ u Beogradu. Više od četvrt veka izučava vizantijsku crkvenu muziku, teorijski i praktično. Poznavalac je neumske notacije i ima višegodišnje pedagoško i koncertno iskustvo na tom polju. Istražuje orijentalne muzičke tradicije. Snimao je muziku za filmove i radio drame, član je nekoliko ansambala.
*Muzički program Centra za kulturu Grocka „Muzička bašta 2022“ realizuje se podrškom Grada Beograda – Sekretarijata za kulturu.
Ulaz je slobodan.
Dobro došli!
Poslednje