После уклањања рекламних порука до изражаја ће поново доћи шаренило, односно неуједначена боја аутобуса, трамваја и тролејбуса, иако је пре шест, седам година уложено доста новца у спорни пројекат префарбавања возила
Откако је минуле седмице изгласана одлука о уклањању реклама са возила јавног превоза појавила се недоумица да ли ће маркетиншке поруке морати да се скину само са возила ГСП-а или са свих која учествују у градском превозу. Одговор је – са свих, и са ГСП-ових, али и са возила приватних превозника.
Изузетак ће бити унутрашњост возила у којој ће рекламе моћи да се поставе, али само на тачно одређеним местима. Пошто је издавање простора за рекламирање на јавним возилима било право и извор зараде које су превозници стекли уговором са градом, нема сумње да су актуелна градска власт и превозници постигли договор да се постављање реклама укине. Јер, без те сагласности град не би могао да укине право на издавање простора за рекламирање.
Говорећи на ову тему, градоначелник Александар Шапић у више наврата, па и на последњој седници Скупштине града, указао је да се то чини како возила јавног превоза „не би изгледала као ’Микијев забавник’” и додао да се у решавању нагомиланих проблема у вези са јавним превозом „креће прво од естетике, а да ће се онда ићи дубински”, односно у решавање крупнијих проблема у вези са градским превозом и ГСП-ом.
После скидања реклама са јавних возила она можда више неће бити шарена као „Микијев забавник”, али естетика тих возила ће и даље бити и те како упитна. Јер, када се буду уклониле све рекламне поруке са њих, изрониће шаренило боја, односно спорни, неуспели и пре свега скуп пројекат града од пре шест, седам година – префарбавање аутобуса.
Тај пројекат покренут је у доба градоначелниковања Синише Малог. Као званичан разлог истицана је жеља града да се унифицира боја и старих и нових возила. Незваничан разлог, како се тада могло чути у престоничким политичким круговима, био је протеривање жуто-плаве комбинације у којој су до тада били многи градски аутобуси.
Формално је пре почетка префарбавања возила спроведена и анкета у чију веродостојност су многи грађани сумњали, којом је одлучено да ће боја бити црвена. Да сва јавна градска возила морају бити црвена, односно тачно утврђене нијансе те боје, приватни превозници као обавезу су добили уговором са градом који је на снагу ступио јануара 2016. И откако је уговор склопљен приватници то поштују. Али, шароликост возила, која ће се поново видети када рекламе буду отишле у историју, јесте у возном парку ГСП-а. У време када је та одлука донета, 2015. године, цена префарбавања била је од 2.000 до 3.000 евра по возилу па навише. Тај трошак био је неоправдан и с разлогом је наишао на оштре критике грађана. Убрзо се испоставило да је префарбавање, ем што је било скупо, било и прилично несврсисходно. Јер и дан-данас, иако превозници имају обавезу да купују црвене аутобусе, због шаренила ГСП-овог возног парка нису сва градска јавна возила те боје. Трамваји су зелени, црвени, црвено-плаво-бели, жути… Трола има и црвених, али и оних које вуку на наранџасто.
Колико је заиста тај пројекат промашен поново ће се видети када све рекламе буду скинуте са трамваја, аутобуса и тролејбуса.
Дејан Алексић Политика