Житељи главног града тврде да су минулих дана за воланима аутобуса у престоници већ видели прве стране возаче. На питање да ли су почели да раде, превозници незванично наводе да, иако се очекивало да у септембру увелико почне да вози прва тура шофера из иностранства – то се ипак још није догодило. Ако је и уочен понеки странац за воланом аутобуса, то је засад изузетак јер тек следи упошљавање и знатно приметније њихово присуство.
Превозници у незваничном разговору појашњавају да је процедуру упошљавања возача успорила провера МУП-а, односно утврђивање због чега долазе, да ли нису мигранти, да ли су сви детаљи око њиховог доласка у Србију испоштовани. Мањи део њих, који је већ стигао Београд, у погонима су и у гаражама превозника где пролазе последње провере и обуке. Како нам је речено, ту је већ петнаестак страних шофера, убрзо се очекује завршетак процедуре за још 60 њих па би у току прве половине јесени грађани у аутобусима могли да виде 75 странаца за воланом. А после тога, указују превозници, неминовно ће уследити навала и знатно већи број странаца из Бангладеша, Шри Ланке, Турске, Русије, Индије…
Возачи недостају и приватницима и највећем градском превознику ГСП „Београд”. Њему, како је у току лета истакнуто, фали 200 шофера, али ГСП, како нам је претходних месеци потврђено, није разматрао ангажовање странаца. А баш због мањка возача у највећем градском губиташу, недавно се огласила опозициона Странка слободе и правде која је указала да је само у 2021. због лоших услова рада ГСП напустило 335 радника, од чега највише возача и 114 запослених на одржавању возног парка.
– Уместо да руководство ГСП-а започне разговоре са запосленима и повећа плате возачима које су 65.000 динара, што је за 20.000 динара мање од просечне потрошачке корпе, они отпуштају људе који се боре за боље услове рада и безбедност путника. Само у последњих месец дана четири возача проглашена су неподобним и отпуштени са посла – указала је Мила Поповић, председница Градског одбора ССП-а, тражећи од Старог двора да раскине уговоре попут пројекта гасне пумпе или куповине аутобуса лошег квалитета и да повећа зараду запослених и подигне ниво квалитета услуге.
Док се чека масовнији прилив страних возача код приватника, као и да се види како ће исти тај проблем решавати ГСП уз помоћ града, једна од тема која у вези са јавним превозом недељама привлачи пажњу Београђана јесте све озбиљнија најава градоначелника о раскидању уговора о наплати и контроли карата са „Кенткартом”. На који начин ће бити спроведена та процедура и под којим условима ће бити раскинут овај пословни брак – прецизнијих одговора засад нема.