Marina Lipovac Tanasković: Centralizacija moći na primeru novog ZOBS-a

1615
Drugi Pišu
avgust 2, 2023

0 komentara

4 min čitanja
0

U skupštinsku proceduru ušao je Predlog izmena zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji čeka prvo zasedanje Skupštine Srbije da bude usvojen.

U zakon su ušli dugo očekivani „noviteti“ vezani za regulisanje lakih električnih vozila, autonomnih vozila, oldtajmera, prepravljana vozila i slično, ali najvažnija politička izmena odnosi se na centralizaciju moći i novca.

Ovim zakonom „apsolutni vladar“ svih aktivnosti vezanih za bezbednost saobraćaja je Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP), jer su od sada i sve preventivne aktivnosti i akcije prvenstveno u nadležnost MUP-a i nikog drugog.

Ništa manje negativni deo zakona propisuje da će sva novčana sredstva od naplate kazni za prekršaje i privredne prestupe predviđene propisima o bezbednosti saobraćaja na putevima pripadati republičkom budžetu.

U prethodnom zakonu ova novčana sredstva bila su podeljena tako da je 70 odsto pripadalo budžetu (od kojih je 75 odsto pripadalo MUP-u), a 30 odsto budžetu jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji je prekršaj učinjen, od se kojih 50 odsto koristilo za popravljanje saobraćajne infrastrukture, odnosno za održavanje puteva, asfaltiranje i popravku lokalnih puteva, unapređenje zona škola i slično, a ostalih 50 odsto za finansiranje unapređenja bezbednosti saobraćaja u lokalnoj zajednici.

Sve lokalne samouprave nakon usvajanja ovog zakona neće raspolagati značajnim novčanim sredstvima, pa će ionako loša mreža lokalnih puteva zbog ovih izmena biti još gora, a unapređenje saobraćaja u vidu edukacije, akcije i projekti u lokalnoj zajednici više neće ni postojati.

Srbija nema Nacionalnu strategiju bezbednosti saobraćaja, a ovim zakonom se uvodi nacionalni godišnji plan, kao akt koji donosi MUP, te umesto da stručnjaci budu nosioci strategije, opet su tu pripadnici MUP-a.

Nacionalni godišnjim planom MUP će, između ostalog, kontrolisati i rad iz naučno-istraživačkih oblasti i saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja, što je u najmanju ruku sramotno i katastrofalno za bezbednost saobraćaja.

MUP piše zakone, pravilnike i akte, sprovodi zakon i reguliše zakon. Sve nadležnosti zakona o bezbednosti saobraćaja se centralizuju u MUP-u, pa će MUP odlučivati i koliko novca će ići u koju lokalnu zajednicu.

Narodna stranka poziva sve predsednike lokalnih zajednica da se suprotstave direktnoj centralizaciji novca i vlasti ovim zakonom.

Apelujemo da se obrišu odredbe koje propisuju centralizaciju u okviru ovog zakona, jer će u suprotnom bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici biti direktno ugrožena smanjenjem direktnih novčanih primanja.

Poslednje