Kako se navodi u prigovoru, osim toga što se osporava sastav ove liste, jedan od ključnih problema jeste i sukob interesa, jer je predsednik izborne komisije u Grockoj je Mirjana Bukvić, rođena sestra jednog od kandidata na listi SNS-a.
Naime, na listi kandidata za odbornike GO Grocka, izborne liste „Aleksandar Vučić – za našu decu“, na četvrtom mestu nalazi se kandidat Milenko Bukvić diplomirani demograf rođen 1988.godine iz Leštana Dušana Petrovića Šaneta br.12-g iz Sprske napredne stranke je u prvom stepenu srodstva sa Predsednikom opštinske izborne komisije Mirjanom Bukvić, odnosno u pitanju su rođeni brat i sestra.Po Zakonu, ovim je narušeno načelo sukoba interesa, budući da je se lice koje treba da donese rešenje o mandatu odbornika u najbližoj rodbinskoj vezi sa kandidatom. Praktično, ono što je jedino moguće uraditi, a tiče se dela prigovora o sukobu interesa jeste da Milenko Bukvić više ne bude na listi za odbornike, s obzirom da je nemoguće izabrati novog predsednika OIK-a u Grockoj.
Pogledajte ceo prigovor koji je uložen od strane Nemanje Todorovića:
Republika Srbija
OPŠTINSKA IZBORNA KOMISIJA GROCKA
PREDMET: PRIGOVOR na podnošenje liste
PODNOSILAC: Nemanja Todorović iz Beograda, ul.
Kaluđerica jmbg.
_________________________________________
Podnosilac u zakonom predviđenom roku podnosi prigovor Opštinskoj izbornoj komisiji na listu Aleksandar Vučić – za našu decu, a pogotovo na sastav liste kandidata ispred Srpske napredne stranke sa sledećih razloga:
I
Odredbom stava 1. člana 25. Statuta SNS predviđeno je da je Skupština organ koji deluju na celokupnoj teritoriji Republike pored drugih, Glavnog odbora, Predsedništva i predsednika Stranke.
Skupština kao najviši organ Stranke (član 26. st. 1) čini najmanje 3.200 delegata, a najviše 4.000 delegata (član 28.) koji mogu biti: delegati po funkciji i izabrani delegati, koje opet čine predstavnici koje biraju izborne skupštine opštinskih odbora po određenoj proceduri u proporcijama izraženim odlukom nadležnog organa. Mandat izabranim delegatima traje četiri godine.
Statut stupa na snagu danom donošenja, te da time prestaje da važi Statut Stranke usvojen 24. aprila 2010. godine.
U preambuli Statuta navedeno je da je Glavni odbor SNS saglasno odluci Skupštine Srpske napredne stranke donetoj na sednici održanoj 29. septembra 2012. godine kojom se Glavni odbor Srpske napredne stranke ovlašćuje da donese Statut Srpske napredne stranke, Glavni odbor, na sednici održanoj 18. januara 2013. godine doneo Statut.
Broj delegata skupštine koje imenuje svaka izborna skupština opštinskog odbora, utvrđuje se odlukom Glavnog odbora, pri čemu izborna skupština opštinskog odbora ne može da delegira manje od deset predstavnika (stav 6. člana 28.)
Nadležnosti skupštine prema odredbi st. 1 člana 30. su:
4) bira i razrešava predsednika Stranke i zamenika predsednika Stranke,
5) bira i razrešava izabrane članove Predsedništva,
6) bira i razrešava izabrane članove Glavnog odbora,
7) bira i razrešava predsednika i članove Statutarne komisije,
8) bira i razrešava predsednika i članove Nadzornog odbora,
Odredbe stavova 7. i 8. člana 28. Statuta, glase:
„(7) Glavni odbor utvrđuje broj delegata koje će imenovati svaka izborna skupština opštinskog odbora na osnovu broja članova Stranke u svakoj opštini i broja glasova koje Stranka osvaja na izborima u određenoj opštini.
(8) Izabrane delegate izborne skupštine opštinskih odbora biraju nakon zakazivanja redovne sednice Skupštine Stranke.“
Iz navedenih odredbi znači da je Glavni odbor SNS na osnovu datih osnova i razrađenih kriterijuma trebalo je da pre 28. maja 2016. godine, nakon zakazivanja skupštine za 28. maj 2016. godine odrede brojeve delegata za svaku opštinsku organizaciju i da u vremenu između dana zakazivanja, odnosno dana utvrđivanja broja skupštinara i dana održavanja skupštine održe svoje opštinske skupštine i izaberu određeni broj delegata. Znači skupštine su se morale u svih 180 opštinskih organizacija realizovati u periodu između sredine marta i 28. maja 2016. godine. Tih skupština opštinskih organizacija nije bilo ni tada a ni kasnije.
Dokaz: opštinska organizacija SNS za gradsku opštinu Mladenovac ne postoji u formi opštinskog odbora
Kako nije produžen mandat skupštinarima kojima je istekao mandat, a koji su birani u periodu 2011/2012. pred skupštinu koja je bila 2012. godine ili promenjen način izbora skupštinara posebnom, naknadnom odlukom Glavnom odbora. Mišljenja smo da je pravo koje je Glavni odbor stekao odlukom Skupštine iz 2012. godine iscrpljeno donošenjem statuta, odnosno nisu imali više pravo da donose statutarne odluke kojima bi se taj i tako donet statut menjao ili dopunjavao.
Glavni odbor morao nakon zakazivanja stranačke skupštine, a pre njenog održavanja 28. maja 2016. godine da odredi broj delegata koje bira svaki od 180 opštinskih organizacija i da tih 180 opštinskih odbora organizuju i sprovedu skupštine za izbor skupštinara za centralnu, stranačku skupštinu.
Odredbe člana 71. predviđaju da izborna skupština opštinskog odbora (opštinske organizacije) bira i opoziva predsednika opštinskog odbora (opštinske organizacije) i delegate opštinskog odbora (opštinske organuizacije) u skupštini Stranke.
Imajući u vidu navedeno, od 2012. Srpska napredna stranka nije imali skupštine opštinskih organizacija.
Sa napred navedenog, podnosilac osporava legalitet organa stranke iz člana 25. Statuta SNS, onih koji deluju na teritoriji cele države u čijoj je nadležnosti donošenje odluka vezanih za izborni proces, budući da su izabrani od skupštine stranke koja je svoje delegate izabrala suprotno navedenim statutarim odredbama, budući da skupštini stranke održanoj 2016.godine nisu prethodile skupštine opštinskih organizacija, te je i sam Glavni odbor SNS-a izabran na nelegalan način, te su odluke tako izabranog organa nelegalne.
Iz napred navednog zaključuje se da SNS na izborima ne može učestvovati kao politička stranka, već isključivo kao grupa građana, a tada ne bi mogla biti u kolaiciji sa političkim strankama.
II
Odredom člana 40. Zakona o izboru narodnih poslanika kandidate mogu predlagati političke stranke i koalicije u čije ime predlog može podneti samo lice koje je politička stranka ovlastila – Podnosilac liste. U konkretnom sluačju za kandidate SNS-a u koaliciji to je lice koje odredi Glavni odbor.
Naziv izborne liste po članu 42. navedenog zakona određuje stranka, dakle organ stranke koji je nadležan saobrazno svom stutu koji je donet saglasno Zakonu o političkim strankama.
Istim članom je predviđeno da stranka može u naziv liste uvrstiti i ime i prezime lica i lice kao nosioca izborne liste.
Prema odredbama stavova 4. i 5. Člana 42 Zakona o izboru narodnih poslanika.
(4) Lice određeno kao nosilac izborne liste može biti kandidat za narodnog poslanika.
(5) Lice određeno kao nosilac izborne liste može biti kandidat za drugi državni organ za koji se istovremeno sprovode izbori.
U konkretnom slučaju nosilac izborne liste za odbornike nije kandidat za odbornika, niti je kandidat za bilo koji drugi državni organ za koji se ISTOVREMENO sprovode izbori.
Međutim nosilac izborne liste već obavlja državnu funkciju i to onu koja treba da odražva jedinstvo svih građana, a što u konkretnoj situaciji nije slučaj budući da sa mesta predsednika republike predstavlja nosioca liste samo jedne koalicione liste, a ne sve građane koji učestvuju u izbornom procesu.
III
Na listi kandidasta za odbornike GO Grocka, izborne liste Aleksandar Vučić – za našu decu, na četvrtom mestu nalazi se kandidat Milenko Bukvić diplomirani demograf rođen 1988.godine iz Leštana Dušana Petrovića Šaneta br.12-g iz Sprske napresdne stranke je u prvom stepenu srodstva sa Predsednikom opštinske izborne komisije Mirjanom Bukvić, odnosno u pitanju su rođeni brat i sestra.
Čime je narušeno načelo sukoba interesa, budući da je se lice koje treba da donese rešenje o mandatu odbornika u najbližoj rodbinskoj vezi sa kandidatom.
III
Zbog svega rečenog i nakog razmatranja predloženih dokaza predlagač predlaže da Republička izborna komisija donose rešenje kojim se odbija proglašenje izborne liste „Aleksandar Vučić – za našu decu“
U Beogradu 06.03.2020.godine.
Za Žig info:
Željko Matorčević