Nezapamćena tragedija u Novom Sadu, iznova je otvorila pitanje cene korupcije koju kao društvo plaćamo.
Ekonomska cena prema MMF-u je čak trećina javnih investicija, koje se, suprotno mišljenju struke i važećim zakonima, slivaju u privatne džepove. U postupcima javnih nabavki u 2023.g. potrošeno je 859 milijardi dinara ili 10,5% BDP, od čega 51% samo sa jednom ponudom. Postavlja se pitanje kako je moguće da u polovini javnih nabavki nema bar dva zainteresovana ponuđača, ili sposobna da ispune zahteve ponude. Više od 10,2% BDP u 2023.g. ili 831 milijarda dinara se potroši u postupcima izuzetim od primene propisa o javnim nabavkama.
U fokusu političkog delovanja, Srbija Centar ima borbu protiv korupcije. Sa pravno-ekonomskog stanovišta, reforma zakonodavstva mora biti preusmerena na transparetnost i kontrolu: osnovni problem je nepostojanje studija tehničkih i tehnoloških karakteristika projekta u početnim fazama, na osnovu kojih se potom pravi finansijski plan, niti se sprovodi kontrola realizacije, i primenjuju mere za nepoštovanje rokova i uslova projekta. Lex specialisi, kao za Beograd na vodi, Moravski koridor ili EXPO, i brojni međunarodni ugovori, postali su glavno pravno sredstvo kojim se, bez ekonomskog i društvenog opravdanja, u nejasnim i netransparentnim postupcima, javna sredstva koriste na štetu javnog interesa.
Srbija Centar zahteva hitno preduzimanje sledećih mera:
– Objavljivanje svih tajnih ugovora i celokupne dokumentacije na osnovu koje su vršene javne investicije u prethodnih 12 godina.
– Normativno i institucionalno obezbeđivanje nezavisnosti i efikasnosti državnih organa zaduženih za kontrolu zakonitosti i uspešnosti upravljanja javnim sredstvima.
– Normativno uređenje transparentnosti i kontrole svrsishodnosti planiranja javnih investicija i javnih nabavki, obaveza postojanja standarda i merila za procenu potreba.
– Obaveza objavljivanja godišnjih planova javnih nabavki.
– Povećanje sveobuhvatnosti budžeta: uporedivost planiranih i potrošenih i procena budućih izdataka, uticaj predloženih politika na troškove, objašnjavanje razlika između početnih procena i ostvarenih rezultata, neizmirenim i budući obavezama, informacije o učincima i dr.
– Normativno uređivanje kontrole i izveštavanja o realizaciji javnih nabavki (koliko je zaista plaćeno, šta je i koliko realizovano, izmene ugovora i dr).
– Predviđanje posebne obaveza naručioca za kontrolu realizacije, i sankcionisanje neispunjenja ugovorenih obaveza.
– Propisivanje posebnog razloga ništavosti ugovora zbog neregularnosti u fazi realizacije, namerno nerealne procene vrednosti javnih nabavki i sl.
Parafraziraću jednog dragog kolegu i prijatelja, koji je sažeo svu štetnost korupcije u rečenicu: „Korupcija znači kvarenje; kada se nešto pokvari, onda se to i sruši; a kada se nešto sruši, onda stradaju ljudi“.
Gortan Joksimović, master pravnik – specijalista za oblast poreskog savetovanja
Resorni odbor za finansije i privredu stranke Srbija Centar