Ljudski ili kompjuterski botovi postali su standard u brojnim segmentima ljudskog života, svuda gde se mogu plasirati dezinformacije, poluinfirmacinje ili spinovati i promovisati. Iako kompanije poput Mete imaju interes za botovima, krajem prošle godine ugašena je jedna Fejsbuk botovska mreža Srpske napredne stranke.
Botovi su prisutni kako u politici, tako i u prodaji kozmetike, muzičkoj industriji, medijima, sportu. Automatizovane ili humanizovane armije botova mogu uticati na pravac onlajn diskusije, da li će biti destruktivna, konstruktivna i gde će biti fokus.
Ma koliko malo vremena provodio onlajn, svaki korisnik pre svega društvenih mreža ali i interneta naišao će na botove.
Najlakše je botovanje na Tviteru
U poređenju sa drugim društvenim mrežama Tviter je mreža na koju se najlakše instaliraju i to najčešće koriste u političke svrhe. Za sajtove kao što je Tviter teško je da spreče upotrebu naloga botova iz nekoliko razloga.
Prvo, teško je napraviti razliku između sofisticiranijih naloga botova i ljudi. Drugo, botovi su sastavni i infrastrukturni deo Tvitera i mogu se koristiti za sve vrste pozitivnih i korisnih akcija na platformi. Svako sa malim iskustvom u kodiranju može pokrenuti botove iz Tviter API-ja i to je slučaj od kada je sajt pokrenut.
Botovi su u interesu velikih kompanija poput npr. Mete. I ona i slične tvrde da kako nisu medijske već tehnološke kompanije, što im omogućava da izbegavaju detaljnije uređivanje sadržaja na svojim sajtovima. Razlog tome je komercijalni interes. Sa većim brojem botova, koji stvaraju sadržaj, omogućavajući kompaniji da reklamira uvećane brojeve oglašivačima i potencijalnim kupcima.
Lažni pratioci uglavnom povećavaju broj onlajn pristalica političara, armije botova tvituju kako bi direktno napadali ljude ili teme koji nisu po volji njihovoj političkoj opciji. S druge strane, oni i započinje debatu u pravcu koji žele. Česte su i borbe armije botova oko neke teme.
Za pojedinačne korisnike, botove može biti teško uočiti. Ipak, postoje određeni pokazatelji, kao što su veoma neuravnoteženi profili. Ako izgleda da jedan od korisnika ima hiljade pratilaca, ali prati samo jednu osobu, verovatno je to bot. Isto važi i ako se sadržaj tiče samo jedne teme.
Botovi su tako postali važno oruđe za brojne režime. Zabluda je da ih koriste samo autoritarni odnosno nedemokratski. Na sličan način ih koriste mnogi političari u demokratijama kako bi uticali na mišljenje građana o spornim pitanjima ili da bi napravili razliku na izborima.
Ono što jeste sporno je plaćanje. Odnosno da li se botovi koji kao što je slučaj u Srbiji rade za vladajuću partiju plaćaju iz budžeta ili iz stranačke kase.
Botovi su postali deo onlajn ekosistema. Botovi se koriste u Rusiji, Turskoj, Nemačkoj, Poljskoj, Italiji, Ukrajini, Srbiji, Siriji, Venecueli, Francukoj, Meksiku, SAD….svuda.
Prema dosadašnjem iskustvu, botovi su najbolji u stvarnju konfuzije, gušenju aktuelnih, a neželjenih tema tema.
Pitanje u današnjem svetu nije da li će postojati botovi već kako će se koristiti. Loša upotreba može izazvati negativne reakcije, a primerena okrenuta boljoj komunikaciji i lakšem razumevanju može doneti pozitivne efekte bilo da je u pitanju politika ili biznis. U prilog tome govore dosadašnja praksa.
Svakako najpoznatija optužba o korišćenju botova jeste ona iz 2016. godine kada je gubitnička Demokratska stranka optužila Rusiju da delovanjem svojih botova presudno uticala da pobedi kandidat republikanaca. Ova tvrdnja nikada nije dokazana i neki je podvode pod gubitničku ljutnju.
Nepobitna istina je da su obe strane imale svoje botove, a da je jedno istraživanje pokazalo je da u korist Donalda Trampa ili Hilari Klinton, botovalo oko 19 miliona naloga, s tim što je veći broj (5:1) imao pobednik Tramp.
Kako je Meta ugasila jednu SNS botovsku mreža
Krajem prošle godine Srpska napredna stranka ostala je bez „botovske“ mreže na društvenim mrežama kompanije Meta, koja je u svom izveštaju za poslednji kvartal 2022. godine navela da je ugašeno 5.374 naloga i 12 grupa na Fejsbuku, kao i 1.060 Instagram naloga povezanih sa SNS.
Mreža SNS botova, poznata kao „internet tim stranke“, koristila je lažne naloge i koordinisane postove, saopštila je Meta u februaru. Prema navodima te kompanije, tim SNS ciljao je domaću publiku na mnogim internet servisima, uključujući Fejsbuk, Instagram, Tviter i Jutjub, kao i lokalne medije, da bi „stvorili percepciju o široko rasprostranjenoj i autentičnoj podršci predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću i Srpskoj naprednoj stranci“.
Mrežu botova činili su članovi SNS iz takozvanog „internet tima“, ali i državni službenici širom Srbije.
Prema podacima Meta, najmanje 350 naloga pridružilo se jednoj ili više ovih grupa, dok je više od 26.000 naloga pratilo jedan ili više spornih instagram naloga. Kompanija navodi da je SNS potrošio najmanje 150.000 dolara na reklame na Fejsbuku i Instagramu.
Kompanija Meta saopštila je i da je u četvrtom kvartalu 2022. godine na Fejsbuku ukinula tri „operacije domaćeg uticaja“ povezane sa državom, a svaka operacija koristila je mreže lažnih naloga da bi uticala na domaću politiku i ciljala opozicione stranke.
Istraživački tim kompanije Meta otkrio je da su operacije povezane sa vladajućim strankama i vladama na Kubi, Srbiji i Boliviji uključene u niz „koordinisanih neautentičnih ponašanja“ (CIB). Svaka grupa je radila preko brojnih platformi društvenih medija, uključujući Meta platforme kao što su Fejsbuk, Instagram i Vocap, preneo je specijalizovani portal Jurist.
Društvena mreža Tviter saopštila je da su njeni timovi za proveravanje autentičnosti korisnika ugasili 8.558 naloga koji su, po njihovim rečima, bili angažovani na promovisanju vladajuće stranke u Srbiji i njenog lidera.
Veliku pažnju domaće i svetske javnosti izazvala je i vest iz aprila 2020. godine, kada je društvena mreža Tviter ugasila 8.558 naloga koji su, prema rečima njihovih stručnjaka, bili angažovani na promovisanju vladajuće stranke u Srbiji i njenog tadašnjeg lidera Aleksandra Vučića.
„Do kraja prošle godine, identifikovali smo grupu naloga povezanih u neautentičnoj koordinisanoj aktivnosti koja je dovela do uklanjanja 8.558 naloga koji su radili na promovisanju srpske vladajuće stranke i njenog lidera“, naveli su iz ove kompanije sa zvaničnog naloga Tviter sjefti (Twitter Safety).
Internet opservatorija prestižnog američkog univerziteta Stenford uradila je analizu operacije povezane sa aktivistima Srpske napredne stranke, utvrdivši da su nalozi primarno bili angažovani da pruže podršku Vučiću i njegovim saveznicima, ali i da napadaju srpsku opoziciju. Takođe, i da veštački „bustuju“ popularnost tvitova i sadržaja koji promovišu Vučića.
Ocenjeno je da su nalozi, između ostalog, bili fokusirani da podrže Vučićevu kandidaturu na predsedničkim izborima 2017. godine i da obore javnu podršku protestima „1 od 5 miliona“, koje je vodila opozicija krajem 2018. i početkom 2019. godine.
Mreža se sastojala od 8.558 naloga, a njihova najveća aktivnost bila je 2018. i 2019. godine, a zajedno su poslali više od 43 miliona tvitova.
Nalozi su permanentno navodili korisnike Tvitera na prorežimske izvore vesti, a među njihovim tvitovima bilo je više od 8,5 miliona linkova koji su vodili ka zvaničnoj internet stranici SNS, ali i prema internet portalima naklonjenim Aleksandru Vučiću i naprednjacima – informer.rs, alo.rs i pink.rs.
Nalozi su koristili nekoliko osnovnih taktika za poboljšanje vidljivosti i postizanje svojih ciljeva.
Kada su demonstranti popularizovali haštagove #1od5miliona i #PočeloJe, nalozi su korišćeni za napad na originale i pokušali da optimizuju haštagove sa pro-Vučićevim sadržajem.
Tvitovi opozicionih političara i javnosti bili su preplavljeni nalozima sa kritičkim ili podrugljivim komentarima, kako bi se taj sadržaj diskreditovao i učinio nepopularnim.
Sa spornih naloga su retvitovani @avucic 1,7 miliona puta, @sns_srbija više 4,5 miliona puta, a @InformerNovine više od 1,8 miliona puta. Mnogi nalozi bavili su se isključivo retvitovanjem sa zvaničnog naloga @avucic.
Direktna veza između ove mreže i Srpske napredne stranke nije bila dokazana, ali s obzirom na sadržaj koji je deljen sa tih naloga i vremenski period u kojem su bili aktivni, nema sumnje da je ta mreža usklađena sa Vučićevim naporima da učvrsti svoju snagu i uticaj svoje partije, navodi se na sajtu Stenforda.
Foto N1, Instagram/avucic, TANJUG/ JADRANKA ILIĆ
N. K., P.V.P. N1