Trotinenti nisu problem, trotineti su rešenje!

1514
Drugi Pišu
oktobar 9, 2023

0 komentara

4 min čitanja
2

Zeleno-levi front / Ne davimo Beograd smatra da su predložene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja destimulišuće za vozače električnih trotineta i kompanije koje rentiraju električne trotinete. Glavne izmene Zakona podrazumevaju biciklističke kacige, svetloodbojne prsluke, obaveze kretanja kroz zone 30, kao i registracionu nalepnicu o specifikacijama trotineta. Izmenama Zakona je upotreba ovih vozila u većini gradova učinjena komplikovanom i gotovo nemogućom.

U svetlu promena najavljenih izmenama Zakona, obaveze korisnika trotineta će rezultirati time da sadašnji i potencijalni korisnici odustaju od ovog vida prevoza. Do sada su iskustva zemalja koje su insistirale na nošenju biciklističkih kaciga i reflektujućih prsluka, pokazala da su razlozi nenošenja bezbednosne opreme vrlo česti, dok je takvu obavezu kod iznajmljivanja električnih trotineta – nemoguće postići.

Dodatni problem predstavlja to što je u gradovima u Srbiji evidentan nedostatak zona 30, zona usporenog saobraćaja i biciklističkih staza, čime je električni trotinet maltene zabranjen za uzraste mlađe od 18 godina. Izmenama zakona su uvedene i “nalepnice” za potvrđivanje tehničkih karakteristika trotineta, što korisnicima električnih trotineta predstavlja dodatnu obavezu i trošak.

“Politička elita i neinformisani gradski činovnici pokazuju nerazumevanje i neznanje kada je reč o potrebi da se kraća putovanja u gradu obave na efikasan način. Umesto predloženih mera, ZLF se zalaže za umirivanje saobraćaja u gradskim sredinama, spuštanje ograničenja brzine na 30 km/h na sekundarnoj gradskoj mreži, postavljanje osvetljenih pešačkih prelaza i usporivača brzine, i uvođenje obaveznog rastojanja prilikom preticanja bicikala i električnih trotineta”, kaže Zoran Bukvić, koordinator grupe za saobraćaj Zeleno-levog fronta. “Veći broj biciklističkih staza, zona usporenog saobraćaja, žutih traka, kao i bolji javni prevoz, smanjili bi potrebu da se koriste automobili u gradskoj sredini, čime bi se povećala opštu bezbednost saobraćaja”, dodao je Bukvić.

Ukoliko bi se smanjio glavni uzrok zbog koga se uvodi ova bezbednosna oprema, a to su motorni saobraćaj i brzina, svi bi bili na dobitku: pešaci, starije osobe, roditelji, biciklisti i korisnici električnih trotineta. Međutim, sistem se umesto rešavanja uzroka problema, bavi rešavanjem posledica preterane motorizacije društva, i to na fundamentalno pogrešan način.

Zeleno-levi front smatra da bi Ministarstvu unutrašnjih poslova trebalo da bude prioritet da zadrži i poveća broj biciklista i vozača električnih trotineta, koji pokušavaju da zamene privatni automobil kao osnovno sredstvo prevoza, jer se na taj način smanjuju gradske gužve.

Poslednje