Rajić za Insajder kaže da je njegova uloga da sada organizuje i pokrene rad u fabrici, iako direktno nije vlasnik firme Želvoz 026.
„Ja sam vlasnik samo kompanije Coka iz Smedereva, a mi sarađujemo sa brojnim firmama, pa sam tako po ovlašćenju dao ponudu za fabriku Goša. Verujemo da za ovu delatnost postoji tržište i da će Goša biti uspešna priča, kao što je to bio slučaj sa fabrikom železničkih vozila Želvoz, koju smo kupili pre dve godine“, kaže Rajić za Insajder.
On dodaje da Goši odmah može da prebaci poslove iz Želvoza, ali da je fabrika u lošem stanju i da će za novu proizvodnju biti neophodno da obnovi izgubljene licence.
Boban Rajić je inače pre dve meseca preko kompanije Media 026 kupio kompaniju Novosti, a do tada je bio gotovo nepoznat široj javnosti. Kako je nedavno izjavio za BIRN vlasnik je i poznate beogradske kafane Ruski car. Kompanija Coka iz koje su potekli svi Rajićevi poslovi, porodična je firma koja se bavila poslovima maloprodaje.
Bez obaveze da se u Goši nastavi proizvodnja
Stečajni upravnik Aca Mitić ističe da je prilikom prodaje Rajić dao ohrabrujuća obećanja, da će modernizovati fabriku i vratiti na posao oko 300 radnika.
„Kako je fabrika prodata iz stečaja preostaje nam samo da verujemo kupcu na reč, jer njega ništa ne obavezuje da u firmi iz stečaja nastavi da proizvodi šinska vozila“, naglašava Mitić.
Ovo je inače bila četvrta prodaja fabrike, a na prethodne pozive niko nije dostavio ponude.
Za godinu dana cena je pala skoro za tri puta, jer je prošlog decembra za kupovinu Goše bilo neophodno izdvojiti polovinu procenjene vrednosti, odnosno 2,8 miliona evra.
I tada su se kao potencijalni kupci javili vlasnici firme Želvoz 026 koji su otkupili prodajnu dokumentaciju, ali nisu uplatili obavezni depozit niti dali ponudu.
Želvoz 026 se danas vodi na ime Biserke Stanković. U decembru prošle godine Želvoz 026 bila je ćerka-firma kompanije Victory solutions iz Beograda koja je osnovana 2013. godine sa 1.000 dinara, a registrovana je za nespecijalizovanu trgovinu na veliko.
Ova kompanija je u maju 2017. za 163 miliona dinara kupila smederevski Želvoz, još jednu firmu koja se bavi remontom šinskih vozila, a koja je godinama bila u dugovima.
Kupovinom smederevske fabrike za remont šinskih vozila Victory solutions je došao do 20 hektara zemlje, na kojoj je oko 95.000 kvadrata hala i pogona, kao i oprema i rezervni delovi.
Mesec dana nakon kupovine Želvoza, vlasnici ove firme su osnovali novo preduzeće, na istoj adresi na kojoj i nekadašnji smederevski remonter – Želvoz 026.
Insajder: Država protiv radnika
Svi događaji u fabrici šinskih vozila Goša iz Smederevske Palanke – od privatizacije 2007. do danas – pokazali su, prema istraživanju Insajdera, da radnici nisu morali da ostanu bez zarada, a država bez više od četiri miliona evra poreza, samo da su predstavnici nadležnih institucija radili svoj posao.
Fabrika Goša prodata je 2007. slovačkoj fabrici ŽOS iz Trnave čiji je većinski vlasnik biznismen iz Slovačke Vladimir Por. Te godine Goša postaje „Izvoznik godine“, međutim, slika savršenog poslovanja i uspešnog izvoza počela je da se urušava već 2009, a svaka naredna godina za Gošu je bila sve teža. Od 2014. godine Goša prestaje da isplaćuje zarade radnicima, a državi poreze i doprinose, a rezultat svega toga je da je dug Goše u novembru 2017, kada je proglašen stečaj, prema radnicima i državi iznosio skoro sedam miliona evra.
O tome kako je Goša uništena zbog nemara države i poslovnih akrobacija slovačke ŽOS Trnave, gledajte u emisiji Insajdera „Država protiv radnika“.
Novac od prodaje za radnike i PIO Fond
Stečajni upravnik se nada da od prodajne cene mogu da se delimično namire poverioci prvog reda. Kako je precizirao radnici će dobiti minimalne zarade za period od godinu dana pre stečaja, dok će im porezi i doprinosi u PIO fond biti uplaćeni za dve godine pre proglašenja stečaja.