Pored subvencija iz budžeta, međunarodni sporazumi omogućavaju stranim investitorima dobijanje novca iz budžeta i da posluju u Srbiji po svojim pravilima.
Sa kineskom fabrikom Ling-Long otišlo se i korak(dva) dalje.
Naime, pored svega navedenog, fabrika Ling-Long dobija 100 hektara zemljišta na poklon na teritoriji opštine Zrenjanin, od tog zemljišta, 95% je obradivo zemljište prve kategorije. Radi nekog upoređivanja, rećićemo da je to parcela veličine 200 fudbalskih igrališta, parcela dobijena u trajno vlasništvo bez naknade.
Fabrika Ling-Long proglašena je od Vlade Srbije i lokalne vlasti u Zrenjaninu kao projekat od najvećeg nacionalnog značaja.
Na čitavoj lokaciji proglašena je zona slobodnog poslovanja, čime investitor stiče pravo na poreske i carinske olakšice.
Restitucijom će se baviti država, što znači da, ako dođe do spora oko neke parcele na kojoj je fabrika, sve troškove snosi država.
Planirano je da fabrika bude gotova i krene u rad 2025. godine. Kada će se u njoj proizvoditi 3.600 tona finalnog proizvoda iliti 13.6 miliona komada guma godišnje. Fabrika će raditi 340 dana u godini u tri smene, 40 hiljada pneumatika će se proizvoditi dnevno. Znajući da je gumarska industrija jedna od najprljavijih. Znajući da je fabrika Ling-Long pokušala da nađe utočište u nekim drugim evropskim zemljama, ali bezuspešno. Znajući da su morali da odu iz svoje zemlje zbog zagađivanja okoline, sa pravom smo zabrinuti kako će uticati na ekologiju grada, a i šire, 1000 šlepera dnevno koji će prenositi pneumatike, kamoli, proizvodnja i rad svih mašina.
Dalje nas zastrašuje i to što nedovršena fabrika u srcu Banata još nije stigla da pusti pogon u probni rad, što je bilo najavljivano, a već je jednom gorela! Gledajući snimke iste fabrike koja je gorela 2015. godine strašnim plamenom na Tajlandu, sa pravom smo prestrašeni.
Dalje šta nam upada u oči.
Na gradilištu fabrike viori se kineska zastava, svaka druga inostrana fabrika koja je došla u Zrenjanin i njegovoj okolini pored svoje ima i srpsku zastavu. U Ling-Longu to nije slučaj.
Tender za izgradnju auto puta ka Beogradu i Novom Sadu ne raspisuje država nego firma Šang-Dong, deo industrije Ling-Long.
Kada je izbila tuča između kineskih radnika, reagovala je, ne naša, nego kineska policija, a znamo da na vebsajtu MUP-a Srbije stoji i broj telefona zajedničkih policijskih patrola Ministarstva unutrašnjih poslova i Ministarstva javne bezbednosti NR Kine, u ovom slučaju reagovali su samo ovi drugi.
I još raznih drugih dokaza koji nas navode na razmišljanje u pravcu da je državna i lokalna vlast dozvolila da se napravi država u državi. NR Kina u poklonjenim granicama oko 100 hektara obradive zemlje prve klase na teritoriji grada Zrenjanina, a i šire… Zato se pitamo, čija je naša zemlja?!
Po svemu sudeći, nastaviće se.
Zlatko Kun
Predsednik GO Pokreta Živim za Srbiju u Zrenjaninu