Do sada je u proizvodnju i razvoj ove letelice utrošeno oko 400 milijardi dolara.
‘Najmoderniji’ borbeni avion na svetu, američki lovac-bombarder F-35 Lightning II (‘Munja’), doživeo je totalni fijasko na nedavnim manevrima, na kojima se sukobio sa avionom kojeg bi trebalo da zameni – F-16 Falcon (‘Sokol’).
F-35, kojeg proizvodi kompanija Lockheed Martin, zamišljen je kao svevremenski višenamenski borbeni avion, namenjen za napade na kopnu, vazdušnu odbranu i nadgledanje. Pentagon planira da novom letelicom zameni više serija ostarelih aviona, među njima višenamenske lovce F-16 Falcon, protivtenkovske avione A-10 Thunderbolt, mornaričke višenamenske lovce F/A-18 Hornet i taktičke mornaričke avione AV-8B Harrier, koji mogu sletati vertikalno.
NOVI PROBLEMI ZA NEVIDLJIVI AVION
‘Na F-35 potrošili smo 400 milijardi dolara, a ne može da puca iz topova!’
Planira se proizvodnja tri varijante ove letelice – F-35A namenjen vazduhoplovstvu, F-35B namenjen marincima, koji bi mogao sletati vertikalno, i F-35C namenjen mornaričkoj avijaciji, prilagođen za uzletanje s nosača aviona.
Do sada se ceo program proizvodnje sukobio s mnogim problemima i devet godina nakon prvog leta avioni F-35 još uvek nisu spremni za vojne operacije. Cena jednog aviona skočila je sa 51 na 134 miliona dolara, a do kraja 2014. godine proizvedeno ih je samo 115.
Do sada je u proizvodnju i razvoj utrošeno oko 400 milijardi dolara, a ukupna cena održavanja i korišćenja procenjuje se na više od bilion dolara – preko 1.000 milijardi.
Kada je započeo razvoj F-35, Lockheed Martin je tvrdio kako će nova letelica biti četiri puta bolja od prethodnika u vazdušnoj borbi, osam puta efikasnija u napadima na zemlju, i tri puta efikasnija u nadgledanju i suzbijanju neprijateljske protivvazdušne odbrane. S vremenom, predviđanja su se smanjila do tvrdnje da će biti ‘barem’ jednako manevrabilan kao i F-16.
Sada su se ta predviđanja pokazala potpuno netačnim u praksi.
Neimenovani pilot američkog ratnog vazduhoplovstva testirao je F-35 protiv inače starog F-16, aviona koji je razvijen krajem 70-ih godina prošlog veka, i zaključio kako je u bliskoj borbi F-16 nadmoćan po skoro svim kriterijumima.
– F-35 imao je veliku slabost po pitanju energije, napisao je pilot u izveštaju na pet stranica koji je procureo u medije.
– Izvodili smo tradicionalne osnovne letačke manevre u ofanzivnim, defanzivnim i neutralnim postavkama, na visinama od 10.000 do 30.000 stopa, objasnio je pilot.
‘OVO JE NAJPROMAŠENIJA INVESTICIJA U ISTORIJI’
Trebao je biti ponos američke vojske, a pretvara se u veliku sramotu
F-35 leteo je ‘čist,’ bez projektila u odeljenju za bombe ili montiranih na krilima, dok je F-16 leteo uz hendikep – dva velika rezervoara za gorivo ispod svakog krila, što je znatno umanjilo njegove sposobnosti.
Ipak, ta prednost u bliskoj borbi nije značila ništa. F-35 bio je pretrom da bi pouzdano mogao da pobedi F-16, čak i s teškim rezervoarima.
– Nedovoljna brzina podizanja – energetski deficit naspram suparničkog aviona bi samo rastao s vremenom. Letačke karakteristike nisu bile ni intuitivne ni povoljne, napisao je pilot.
Pilot modernijeg aviona pokušao je da „pogodi“ stariji sa svojim topom, ali se manji F-16 prelako izmicao.
– Umesto da ga uhvatim nespremnog naglim podizanjem prema gore, nos se presporo dizao, i mogao je lako tempirati svoje izmicanje pre nego što bih stigao da ga naciljam, stoji u izveštaju.
Kada je F-16 proganjao F-35, pilot najskupljeg aviona na svetu nije mogao da se izmakne topovima, opet zbog presporog podizanja.
– Ako letite u F-35, nema smisla upustiti se u borbu okretanja s drugim lovcem. Nema nikakvih razloga za borbu u takvom scenariju.
Ipak tu nije bio kraj problemima. Pilot je otkrio da, zbog prevelike kacige, ne može pomerati ni glavu unutar malog kokpita.
– Kaciga je bila prevelika da bih mogao da vidim iza letelice, napisao je on i dodao da je F-16 nekoliko puta uspeo da mu se prišunja s leđa.
Najgore od svega je što se radilo o F-35A varijanti, koja bi trebalo da bude najagilnija i ima najbolju manevrabilnost, za razliku od ‘B’ modela s turbinom za vertikalno sletanje u sredini, i ‘C’ modela s većim krilima za lakše poletanje s brodova.
U bliskoj borbi između aviona lovaca, premoć određuju zakoni fizike. Avion koji ima veću energiju – veći zbroj visine i brzine – uvek će biti u prednosti.
Prema izveštaju probnog pilota, F-35 gubio je energiju brže od F-16, a dobijao je sporije, uvek se borio s nedostatkom. Pilot, koji je imao veliko iskustvo i na F-15 avionima proizvedenim u 80-im godinama, odgovorno tvrdi kako je i taj avion ‘značajno superioran’ novoj uzdanici američke vojske.
Nebo 21. veka pripada Kini i Rusiji?
Nakon odustajanja od daljeg razvoja presretača F-22, čiji su razvoj obeležili
brojni padovi i smrti probnih pilota, Pentagon je budućnost američkog vazduhoplovstva odlučio staviti na kocku sa samo jednim avionom – F-35. Na papiru, radilo se o idealnom kompromisu koji je trebao smanjiti cenu proizvodnje i zadovoljiti finansijske odbore kongresa, ali u praksi, radi se o letelici koja je zamišljena za ispunjavanje previše uloga koje međusobno nisu kompatibilne.
Kako bi se snizili troškovi, sve tri verzije aviona imaju većinu zajedničkih delova i gotovo identičan trup, ipak taj oblik zadebljanog trupa odabran je kako bi se ispunile želje marinaca za avionom s turbinom za vertikalno sletanje. Takav dizajn čini avion težim, manje aerodinamičnim, i prisiljava dizajnere na brojne druge kompromise, poput ugradnje samo jedne mlaznice na zadnjem delu aviona, umesto dve koju ima većina suparničkih dizajna.