Аутомобилска индустрија у СФРЈ била је водећа, а само је у Крагујевцу произведено више од четири милиона возила. Аутомобили су се склапали и у Словенији, БиХ, Војводини…
Данас је ауто-индустрија на простору бивше СФРЈ спала на два имена: „Фијат” у Србији и „Рено” у Словенији.
Смањење производње за војску, после завршетка Другог светског рата, натерало је велика предузећа са хиљадама запослених да се са наменске индустрије преоријентишу на аутомобиле.
Фабрика аутомобила „Застава” рођена је 1953. године, а две године касније у сарадњи са „Фијатом” почиње производња популарног „фиће”.
– За 30 година произведено је скоро милион примерака и то је аутомобил који је ставио Србију на точкове. Био је приступачан, могао је да се узме на кредит, а и мало је трошио. Звали су га „фића национале“ и појављивао се у различитим верзијама и као путнички аутомобил и као полицијски – прича Братислав Петковић, директор Музеја аутомобила.
Производња „југа” почела је 1981. године, а 1986. креће његова авантура по САД. У време када је најјефтинији нови ауто на америчком тржишту коштао 9.113 долара, „југо” је понуђен за само 3.995.
Због тога што је важио за центар аутомобилске индустрије бивше Југославије, Крагујевац је врло брзо назван српским Детроитом, а фабрике широм некадашње Југославије почеле су полако да отварају своје погоне за стране произвођаче аутомобила.
У Сарајеву је 1965. године почео да се склапа НСУ-ов „принц”. Уследила је сарадња „Фолксвагена” и Творнице аутомобила Сарајево. Прво „буба”, а онда и „голф”, који је сматран симболом успеха у животу. У то време у Словенију долази „спачек” из „Ситроена”, „Остинова” возила, али и један од најпознатијих аутомобила на нашим просторима – „рено 4”.
Паралелно Кикинда отвара врата за немачки „Опел” и почиње склапање „опел кадета”, „асконе”, „сенатора” и „омеге”, који су сматрани домаћим возилима. У Србији је модел „сенатор” званично понео име „опел кикинда”.
„Застава” у бројкама
Производња „југа” је укинута 20. новембра 2008, а последњи аутомобил те марке био је 794428. по реду.
Истих дана је произведен и последњи „стојадин” под бројем 1.273.532 , као и „флорида”, којих је укупно направљено 29.950.
Највећи извоз остварен је половином 80-их, када је у САД пласирано 147.000 „југа”.
Произведено је и 923.487 „фића”, док је „заставе 1300” и „заставе 1500”, односно популарног „тристаћа”, произведено 202.160. Рекордна је 1989, када је произведено 220.000 возила.
(Жиг Инфо/ Блиц)