Kako uspešno prodati firmu proverenom ponuđaču?

Kupovina i prodaja firme ili biznsa u koji ste uložili vreme, trud, novac i razradili ga - nije lak zadatak, ali ako je već došlo do toga, treba pokušati sa dolaženjem do ponude koja bi zadovoljila obe strane, kako prodavca tako i kupca.

admin
decembar 19, 2019

0 komentara

9 min čitanja
24

Postoje brojni parametri koje treba uzeti u obzir i nekoliko stvari koje treba da se poklope kako bi dogovor bio postgnut. Većina firmi koje se danas prodaje su malog ili srednjeg obima, i za takve biznise dovoljni su i oglasi, dok se za veća preduzeća i firme raspisuju tenderi.
Kako da na najbolji način predstavite svoju firmu, na šta teba naročito obratiti pažnju i kako da odaberete kanal preko kog ćete doći do najboljeg ponuđača – reći će vam tekst pred vama.

Kada je prodaja firme najbolja odluka?

Podići posao na određeni nivo i razviti ga nije nimalo jednostavan zadatak i zahteva mnogo posvećenosti, znanja i novca, pa – šta ljude ubedi ili natera na to da svoj biznis prodaju? Da li biste, i kako biste vi postupili da vam se takva šansa pruži?

Zašto ljudi prodaju firmu?

Kada su u pitanju firme na prodaju Srbija se prvenstveno izdvaja po prodaji biznisa iz razloga kao što su mali obim posla i neisplativost uloženog novca, nemogućnost daljeg (finansijskog) održavanja, neadekvatni kadrovi koji ne postižu da teret poslovanja podignu i iznesu na određeni nivo, ali i mnogi drugi.
Sa druge strane, postoje i ljudi koji se, takoreći, oslobađaju dela biznisa kojeg se nakon određenog vremena zasite ili žele da se posvete nečemu drugom, da ulože kapital u nove, ozbiljnije ili unosnije stvari i poslove.

monopol trziste berza broker biznis

Da biste efikasno pripremili vaš posao za prodaju i osigurali poziciju da prilikom prodaje do poslednje pare dobijete iznos na koji ste ga procenili, treba da razgrnete „zavese“ koje svaki uspešan biznis, i poslovni čovek koji stoji iza tog biznisa, mora da ima.
Treba da pogledate i procenite svoj biznis na način na koji bi to Vaš potencijalni kupac uradio: objektivno i kritički.

Kako prodati firmu a istovremeno proftirati?

Pre samog oglašavanja o prodaji posla, ili raspisivanja tendera, treba dobro razmotriti o niši kojoj nudite svoj posao, kao i o uslovima koji se tiču realne cene koju očekujete. Razmislite o posredniku vaše prodaje, ako se radi o manjem biznisu: da li će to biti oglas ili nešto drugo? Neko ko je zainteresovan, stupiće u kontakt sa vama, često sa ciljem da kupi firmu po nižoj ceni od ponuđene.
Ukoliko uspete da se dogovorite, čekaju vas pravne obaveze prema državi i (potencijalno) drugim pravnim subjektima, koje ćete morati blagovremeno izmiriti, osim ukoliko u ugovoru sa budućim kupcem firme nije naglašeno drugačije, odnosno da se te obaveze prebacuju na njega (što je mahom slučaj sa većim preduzećima i stelajnim postupcima).

Etika i iznošenje pravih činjenica

Od posebno velike važnosti je da u oglasu navedete sve relevantne činjenice vezane za poslovanje firme koju ste odlučili da prodate. Najbolje je krenuti od finansijskih sredstava: od ulaganja u firmu, preko zajmova, pozajmica, kredita…
Omogućite budućem kupcu uvid u to ko su mu budući zaposleni, kako bi napravio plan o tome da li će i koga zadržati na poslu. Iako u našoj zemlji i nije slučaj da se poslodavac založi za ostanak randika u firmi – postupite etički i naglasite im da će se ubuduće o tome dogovarati sa novim vlasnikom i omogućite im da budu zaposleni bar još neko vreme.

Pronalažnje kupca – da li su svi podobni za prodaju?

Kako i vaš biznis ne bi završio na naslovnim stranicama tabloida, a vi kao posrednik u ozbiljnom, pravnom problemu sa organima vlasti, obratite ko je i čime se tačno bavi firma ili pravno lice koje je interesent za kupovinu vašeg posla. U svetlu nelegalnih prodaja firmi, pre svega treba utvrditi poreklo novca kojim budući kupac želi da dođe do vlasništva nad vašim poslom.

novac evri posao isplata
Potom, istražite njegovo pređašnje bavljenje poslovima sličnog karaktera jer je to veoma bitno za daje unapređivanje poslovnja i sigurnu budućnost vašh zaposlenih, a nakon toga i njihovih porodica. Iako novac obično bude presudni faktor u prodajama ove vrste – potrudite se da barem ne zanemarite i etički princip u svemu tome, i pokušajte da se tokom prodaje firme osvrnete i na opšte dobro.
Potraga za kupcem može potrajati godinama. U Srbiji i okruženju nezvanični prosek je nešto kraće od dve godine, ali to ne mora biti i slučaj sa vama, pošto postoje i primeri uspešno završenog posla i nakon tri meseca. Prodavci za procenu i sastavljanje liste potencijalnih kupaca obično angažuju brokera. On se tada bavi najvažnijim stvarima poput:

1. Sastavljanja šire liste kupaca
2. Održavanja kontakata sa potencijalnim kupcima
3. Definisanja prodajne cene i prostora za pregovore oko prodaje
4. Kreiranje ugovora o poverljivosti podataka
5. Sastavljanje kupoprodajnog ugovora sa precizno navedenim uslovima i načinima plaćanja

Kako funkcioniše prodaja firme i šta očekivati nakon nje?

Osim samog privikavanja na manjak radnih obaveza ili menjanje ustaljenog režima u funkcionisanju, treba se prilagoditi i na smanjeni priliv novca u ličnu kasu. Odvojte vreme za odmor nakon prodaje firme, razgovarajte sa finansijskim savetnicima o daljim željama i ulaganjima (ako postoje) – povratite sigurnost u svoja ulaganja.

Investirajte u dalji, profesionalni razvoj!

I o ovim i o drugim pitanjima daljeg poslovanja možete se posavetovati i sa brokerima, jer su oni po prirodi veoma predusretljivi ljudi koji rado i otvoreno govore o novcu i nemaju prepreku u davanju stručnih saveta. Možda baš iz jednog takvog razgovora dobijete ideju o daljim ulaganjima i snagu da ponovo zakoračite na turbulentno, biznis tlo Srbije.

 

Poslednje