Бензин, европремијум БМБ 95 појефтинио је на пумпама у Србији. Цена бензина по литру нижа је за 3 динара и коштаће 188 динара. Цена дизела остаће иста наредних седам дана, 214 динара по литру, а шта се крије иза цене дизела открива нам Небојша Атанацковић, власник бензинксе пумпе.
Акцизе оптерећују увознике и произвођаче. Акциза која је повећана по закону требало је да важи од 1. октобра, објашњава власник бензинске пумпе Небојша Атанацковић.
Н1: Како је могуће да је дизел остао 214 динара?
„Па према неким полуузваничним информацијама постоји договор између председнице Владе и прометиника, великих увозника и НИС-а да та цена дизела остане таква каква је. Да ли ће одустајање од акцизе на дизел да буде на терету државе или ће то да сносе сами продавци односно увозници или НИС, или ће на други начин бити решено, углавном је одлука да се цена дизела надаље не повећава. Цена бензина ће варирати. Ова три динара за скупљи бензин је цена са већиом акцизом. То је сад једна разлика између потражње цена. То је закон тржишта да се цена повећава у зависности од потражње.“
Н1: Шта се крије иза цене дизела?
„Одустајање од увођења повећања акцизе је ствар опредељења Владе или Министарства финансија. Ако се примењује на бензин значи да је бензин значајно појефтинио, ако је овој цени од 188 динара већа акциза. Чињеница је да је Европа рачунајући на зелену енергију дошла у ситуацију да схвата да без сирове нафте, угља и атомске енергије не може да задовољи своје потребе. Европи недостаје дизел. Бензина има довољно. Дизел који се користи као керозин од њега изузетно зависи и висина инфлације и цене свих производа.“
Н1: Да ли то значи да нас очекују несташице?
„Ми имамо срећу да имамо рафинерију која може да произведе довољно за нас. Та рафинерија ће бити у ситуацији да ако може у окружењу скупље да прода, она ће да продаје у окружењу под условом да опет Влада не забрани извоз. Ми имамо стабилно снадбевање сировом нафтом за коју не прети да је неће бити. Уговорно је да неких 3,5 милиона тона иде Јадранским нафтоводом ка Панчеву и то је довољно за наше потребе. И рафинерија ће у Панчеву моћи да произведе довољно дизела.
Европа је угасила многе рафинерије и сада увозе из Индије руску нафту коју индијске рафинерије претварају у дизел и једном речју тај утицај берзанске цене дизела у великој мери зависи од тога што у Европи нема довољно дизела па му расте цена. Код нас не би требало да расте али се свејендно прати и Министраство трговине ту цену одређује према цени на Медитерану.“
Н1: Петком до 15 часова добијамо информације да ли се цена горива мења или не. Објасните нам о каквом усклађивању је реч?
„То је установљавање које ми не можемо да пратимо када се ради о цени сирове нафте. То је опште дата понуда америчке лаке нафте. Међутим, када се ради о дериватима онда је то нека цена која се формира између великих трговаца у Европи. И сада вероватно Министарство трговине има тај податак, а ми са стране немамо. И тако се установљава – ако цена деривата на Медитерану дизела расте, онда ће расти и код нас. Овде је врло значајно да ово што се одлучи петком треба да важи и да поштује НИС као наш претежни снадбевач. Ако је цена 214 динара за дизел онда је она разлика коју је држава одредила да може бити маржа морала да важи и да дизел не буде скупљи од тога кад га НИС продаје.“
Н1: Због природе дизела, због тога ко све дизел користи, због цене дизела – да ли вас овај потез потенцијално подсећа на то да ћемо макар према неформалним најавама имати изборе у децембру и да би скок цене дизела доста утицао на пољопривреднике?
„У сваком случају, на раст инфлације. Ако би дозволили да расте цене дизела ми би утицали на повећање инфлације.“
Да ли је то сувише непопуларно за представнике власти пред улазак у кампању?
„У сваком случају је тако. И треба рећи да многе државе воде раучуна о цени дизала јер то утиче на све цене и углавном смо некад имали ситуацију да смо куповали дизел возила да би нам било јефтиније. Сад нам је одјендом скупље. То је огромна разлика са 188 на 214 динара.“
Foto Printskrin