Једна од иницијаторки “Летње учионице на отвореном” Милица Симић каже да су деца радо учествовала у радионицама, постављању изложбе, садњи биљака, али и формирању ботаничке баште.
“На прво место стављамо задовољство ученика и њихову радост јер су учествовали у садњи биљака, у формирању ботаничке баште која ће трајно остати у њиховом сећању. Наставни процес је унапређен највише у оквиру предмета свет око нас, природа и друштво, пројектна настава, али и остали наставни предмети садрже сегменте квалитетније наставе. Ученици су сејали лековите и украсне биљке, пратили њихов животни циклус (од семена до нове биљке), развијање делова биљака (корен, стабло, лист, цвет и плод), порекло биљака – из које земље су потекле”, каже Симићева.
Она додаје да су, на овај начин, деца сазнала значај неживе природе за развој живих бића, потребне услове за раст и развој биљака. Иновативни приступ наставном процесу се огледа у томе што је, како каже Симићева, процес усвајања знања из учионице прешао у природно окружење које је пријатније, здравије и пружа могућност искуственог, експерименталног и истраживачког учења.
Формирање ботаничке баште је отворило нове идеје и нове жеље за квалитетнијим образовањем.
“Елиxир фондација је донирала летњиковац који је у завршној фази изградње. Ауто кућа Тојота је донирала јапанске биљке, те је оформљен мањи јапански врт. У оквиру пројекта Зелени инкубатор Млади Истраживачи Србије су нам одобрили средства за надоградњу баште, те сада имамо преко 70 ретких биљака. У Центру за промоцију науке смо конкурисали за постављање метеоролошке станице, која би се бавила утицајем климатских промена на жива бића”, истиче Симићева.
Она истиче да су ученици садећи и негујући биљке на овај начин развили одговоран однос према природи, очувању и заштити природе, што и јесте био циљ пројекта,
“Већ смо истакли да ботаничка башта доприноси квалитетнијој настави не само биологије, већ и других наставних предмета. Ученици посматрајући биљке у башти квалитетније описују природу, боље цртају”, истиче.
На радионицама о подизању еколошке свести деца су правила употребне предмете од отпадног материјала: пластичних флаша, картона од тоалет папира, лименки…
“Пандемија нас није омела у раду, већ је допринела да уместо 13 планираних садница засадимо 26, јер су нам одељења подељена у две групе, па је свака група засадила по једну садницу”, додаје Симићева.
Како би у свему успели, они су путем интернета сазнали за сајт промени.рс и конкурисали за неопходна средства која су им била потребна за покретање ботаничке баште.
“Већ дуже је постојала идеја код неколико наставника за формирањем ботаничке баште у дворишту школе на површини од 40 ари, која је била неискоришћена. На жалост, нисмо имали средства. У току реализације смо имали подршку, не само финансијску, већ и логистичку, а такође и саветодавну. Међутим, желимо да истакнемо да нас је ова иницијатива подстакла, дала нам елан да покренемо и друге структуре, и наставимо надоградњу ботаничке баште. Захваљујући иницијативи, добили смо летњиковац, добили средства за фонтану, чесму, клупе, још 26 садница биљака. Остварење једног циља нам проширује видике и отвара нове могућности”, рекла је Симићева.
У наредном периоду надају се изградњи чесме и стазе кроз башту, фонтане са језером, како би употпунили изглед ботаничке баште.
Фото: Летња учионица Шабац