Tumač stvarnosti: Da li će zabrana javnim ličnostima da reklamiraju kladionice umanjiti njihovu popularnost

2856javne licnostikladionice
Drugi Pišu
oktobar 13, 2024

0 komentara

5 min čitanja
4

U toku je još jedna javna rasprava o nacrtu izmena zakona o oglašavanju. Njime se, između ostalog, predviđa i zabrana učestvovanja javnih ličnosti u reklamama za kladionice. Iako je ova zabrana već na snazi u nekoliko evropskih zemalja, stručnjaci kažu da nije donela rezultate.

Na svakom ćošku po jedna kladionica. Na svakom koraku njihova reklama. A na njima najčešće su već svima dobro poznata lica. Pevači, glumci, političari, sportisti i influenceri. Mada u budućnosti možda i neće biti. Nacrt izmena zakona o oglašavanju, o kojem se uveliko raspravlja, predviđa zabranu učešća javnih ličnosti u reklamiranju igara na sreću. Ulog je veliki. Zaštita dece i maloletnika.

„Javne ličnosti jesu i svojevrsni brendovi. I zato se brendovi njima obraćaju za neku vrstu podrške, odnosno za stupanje. Smatram da javne ličnosti imaju mnogo veću odgovornost prema drugim ljudima, upravo zbog svoje javne funkcije. Ljudi reaguju nesvesno na reklame i na javne ličnosti reaguju na taj način. Dakle, bez mnogo razmišljanja, impulsivno, nesvesno, podrazumevajući da su to osobe koje su poznate, koje imaju ugled, kredibilitet i kojima oni veruju. Dakle, ta reakcija ljudi, ne samo mladih, jeste automatska. I baš zbog toga javne ličnosti se angažuju za razne reklame i za kampanje imaju mnogo veći stepen uticaja. I to brojna istraživanja pokazuju“, rekla je medijska stručnjakinja Maja Vukadinović.

Autoriteti, idoli i uzori u ovom slučaju ipak ne daju dobar primer. Pa, iako su međuvremenu neki od njih postali zaštitna lica kladionica, danas se zbog toga kaju. Glumac Rade Šerbeđija kaže da je mislio ako mogu Ronaldo i Messi, zašto ne bi mogao i on. Ali sada smatra da su kladionice postale, kako kaže, masovna psihoza. Dodaje i da su vrlo štetne, posebno za mlade. A slično razmišljaju i još neka lica iz reklama za kladionice.

„Mi smo, još kada smo delovale u grupi nas tri, imale smo jednu kampanju koju smo radile za jednu kladionicu. Načelno nismo se nešto mnogo ni pitale povodom toga. Ali šta se sada promenilo? Mislim, ja uglavnom želim da promovišem stvari koje ja uživam, odnosno da ja možda posećujem kladionice, možda bih drugačije mislila, s obzirom da nisam uživalac kladionicama. Nekako mi to nije ni imperativ’“, kaže bivša članica grupe „Hurricane“ Sanja Vučić.

Suštinska promena ili zakonski trik
Iako je reklamiranje kladionica trend koji je zastupljen širom sveta, neke zemlje već su uvele ovu zabranu. Međutim, profesor ekonomije Božo Drašković kaže da ne veruje da će ovakve izmene umanjiti njihovu popularnost. Stvarnost će i dalje ići tokom kojim ide i sada, smatra on.

„Ideja je da se pokaže Evropi da su preduzete određene mere i izmenjene zakonske procedure. To je običan zakonski trik koji suštinski ništa neće promeniti“, kaže on.

Osim što bi javnim ličnostima moglo da bude zabranjeno da reklamiraju kladionice, nacrtom ovog zakona predviđena su i druga ograničenja, poput zabrane reklamiranja na javnim površinama, u vozilima javnog prevoza, na plakatima, bilbordima i u medijima.

Foto Printskrin

N1 Beograd, Nada Živanović

Poslednje