Пад продаје половних аутомобила настављен је и током 2023. године широм Србије, а грађани су најчешће куповали возила старија од десет година, са дизел-мотором, резултати су годишње анализе портала „Половни аутомобили“, преноси данас Радио-телевизија Србије (РТС).
Портпарол портала „Половни аутомобили“ Петар Величковић рекао је за РТС да је Србија у 2023. увезла више од 132.000 половних аутомобила, што значи да је продаја опала за скоро три одсто у односу на 2022. годину.
„Настављен је тренд пада продаје половних возила, а геополитичка ситуација је главни разлог. Крајем прошле године десио се још један ратни сукоб, уз већ постојећи у Украјини. У многим државама је то направило озбиљне последице – инфлацију, нестабилност цена и трошкова живота“, рекао је Величковић.
Наводи да је значајно и што су крајем септембра порасли трошкови увоза половних аутомобила у Србију.
„Постоји одређена процедура која мора да се уради да би аутомобил могао да буде регистрован и прође технички преглед, а цена тога је скочила са 7.000 на 12.000 динара. Уједно, држава је нашла начин да наплаћује еколошку таксу за аутомобиле из увоза. И када се све то сабере, трошак по аутомобилу је порастао између 200 и 300 евра, а када урачунамо трошкове транспорта и више“, наводи он.
Прогнозе и анализе, тврди Величковић, указују на то да би током 2024. године тржиште половних аутомобила требало да се стабилизује.
„То је могуће ако се смири инфлација и трошкови живота, али и ако се смире односи великих сила. Тада бисмо имали стабилнију ситуацију на тржишту половних аутомобила, јер се нешто слично већ дешава у Европи када је реч о тржишту нових возила“, нагласио је Величковић.
Грађани Србије су током 2023. најчешће куповали возила која су произведена између 2007. и 2011. године, (око 43 одсто), а преовладавали су аутомобили са дизел-мотором (64,5 одсто).
„То су пресликани подаци из 2022. године. Ми смо окренути половњацима који су стари више од десет година и имају еуро 3 или 4 норму. Било је најава да ће од 1. јануара та возила укинути, али до тога још није дошло.
Ако се то догоди, остаћемо без значајног дела тржишта половних возила из увоза“, навео је Величковић, уз напомену да ће слична возила која су већ регистрована и возе се у Србији моћи несметано да се продају.
Foto: Shutterstock/tka4ko