Страх у школи у Гроцкој: Инциденти ученика изазивају забринутост, ОШ „Илија Гарашанин“ ћути

autizamgroxkailija garasaninjnasiljeosnovna skola
Жељко Маторчевић
новембар 13, 2025

0 коментара

7 мин читања
313

Редакција портала „Жиг инфо“ контактирала је пре два дана управу Основне школе „Илија Гарашанин“ у Гроцкој, поводом инцидента који је узнемирио део родитеља ученика ове установе. До закључења овог текста, одговори на наша питања нису стигли, а ћутање администрације само продубљује нелагоду и страх који су се појавили међу родитељима.

Тема вршњачке безбедности и инцидентних ситуација у школама један је од највећих приоритета јавности. Иако је извештавање о догађајима у које су укључени малолетници изузетно осетљиво, обавеза медија је да постави питања о безбедности деце и процедурама које школе (не) спроводе.

 

Шта се догодило?

 

Према сазнањима наше редакције, до којих смо дошли након узнемирених позива, прошле седмице је у једном одељењу трећег разреда дошло до инцидента. Један од ученика је, наводно усред часа, испољио агресиван испад током којег је оштетио школски инвентар, конкретно, поломио је столицу.

Овај догађај је изазвао страх код друге деце у разреду. Оно што додатно забрињава јесте сазнање да ово, по свему судећи, није изолован случај. Према истим изворима, исти ученик је већ имао сличну епизоду која је укључивала и наставно особље, када је учитељица, наводно, била приморана да напусти час.

Свесни смо и у потпуности поштујемо обавезу заштите идентитета и приватности малолетног детета. Због тога је важно нагласити да, према незваничним претпоставкама, у овом случају није реч о класичном вршњачком насиљу, већ о понашању детета којем је, вероватно, потребна специфична врста подршке због здравственог стања. Иако немамо званичну потврду, незванично се говори о могућем поремећају из аутистичног спектра, што захтева посебан педагошки приступ.

Међутим, без обзира на узрок, понашање које угрожава безбедност друге деце и омета наставу представља озбиљан проблем.

 

Ћутање школе као највећи проблем

 

Управо због комплексности ситуације, портал „Жиг инфо“ је упутио званичан допис управи ОШ „Илија Гарашанин“. Наша питања нису имала за циљ изношење дијагноза, већ искључиво добијање информација о томе:

  • Да ли је школа упозната са инцидентима?
  • Које су процедуре које школа спроводи у оваквим случајевима?
  • Које мере су предузете да се заштити безбедност свих ученика у одељењу?
  • На који начин школа пружа подршку како ученику о којем је реч, тако и осталој деци и наставницима?

Одговор нисмо добили.

Ова „громогласна тишина“ управе школе јесте оно што највише продубљује јаз и појачава стрепњу родитеља. Уместо да пружи јасне информације о томе да је ситуација под контролом и да се системски решава, школа својим ћутањем шаље поруку да проблем или игнорише, или не зна како да га реши. Ово оставља родитеље других малишана у страху за безбедност своје деце.

 

Шта систем налаже у оваквим случајевима?

 

Када у редовној настави учествује дете којем је потребна додатна подршка, образовни систем Србије предвиђа јасне механизме. То нису специјалне школе, већ систем инклузије у редовној настави.

Према важећим прописима, уколико ученик има развојне или здравствене изазове (попут аутизма), школа је дужна да активира свој Тим за инклузивно образовање. Овај тим, у сарадњи са родитељима и стручњацима, треба да изради Индивидуални образовни план (ИОП), који прецизно дефинише начин рада са дететом.

Уколико дете испољава понашање које може бити опасно по њега или околину, систем предвиђа и ангажовање педагошког асистента који би пружао директну подршку на часу.

Са друге стране, када дође до инцидента који укључује агресију (било према особама или према предметима), школа је дужна да активира Тим за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања. Тај тим има јасне кораке које мора да предузме како би се ситуација решила и спречило њено понављање.

Јавност и родитељи ОШ „Илија Гарашанин“ имају право да знају да ли су ови механизми активирани.

Проблем није дете. Проблем је систем који не реагује адекватно или о својим реакцијама не комуницира. Неодговарањем на упит медија о теми која се тиче безбедности деце, ОШ „Илија Гарашанин“ не штити никога – ни ученика о коме је реч, ни осталу децу – већ само потхрањује атмосферу страха и неповерења.

 

За Жиг инфо:
Жељко Маторчевић

Насловна: Архива

Последње