Strah u školi u Grockoj: Incidenti učenika izazivaju zabrinutost, OŠ „Ilija Garašanin“ ćuti

autizamgroxkailija garasaninjnasiljeosnovna skola
Željko Matorčević
novembar 13, 2025

0 komentara

7 min čitanja
313

Redakcija portala „Žig info“ kontaktirala je pre dva dana upravu Osnovne škole „Ilija Garašanin“ u Grockoj, povodom incidenta koji je uznemirio deo roditelja učenika ove ustanove. Do zaključenja ovog teksta, odgovori na naša pitanja nisu stigli, a ćutanje administracije samo produbljuje nelagodu i strah koji su se pojavili među roditeljima.

Tema vršnjačke bezbednosti i incidentnih situacija u školama jedan je od najvećih prioriteta javnosti. Iako je izveštavanje o događajima u koje su uključeni maloletnici izuzetno osetljivo, obaveza medija je da postavi pitanja o bezbednosti dece i procedurama koje škole (ne) sprovode.

 

Šta se dogodilo?

 

Prema saznanjima naše redakcije, do kojih smo došli nakon uznemirenih poziva, prošle sedmice je u jednom odeljenju trećeg razreda došlo do incidenta. Jedan od učenika je, navodno usred časa, ispoljio agresivan ispad tokom kojeg je oštetio školski inventar, konkretno, polomio je stolicu.

Ovaj događaj je izazvao strah kod druge dece u razredu. Ono što dodatno zabrinjava jeste saznanje da ovo, po svemu sudeći, nije izolovan slučaj. Prema istim izvorima, isti učenik je već imao sličnu epizodu koja je uključivala i nastavno osoblje, kada je učiteljica, navodno, bila primorana da napusti čas.

Svesni smo i u potpunosti poštujemo obavezu zaštite identiteta i privatnosti maloletnog deteta. Zbog toga je važno naglasiti da, prema nezvaničnim pretpostavkama, u ovom slučaju nije reč o klasičnom vršnjačkom nasilju, već o ponašanju deteta kojem je, verovatno, potrebna specifična vrsta podrške zbog zdravstvenog stanja. Iako nemamo zvaničnu potvrdu, nezvanično se govori o mogućem poremećaju iz autističnog spektra, što zahteva poseban pedagoški pristup.

Međutim, bez obzira na uzrok, ponašanje koje ugrožava bezbednost druge dece i ometa nastavu predstavlja ozbiljan problem.

 

Ćutanje škole kao najveći problem

 

Upravo zbog kompleksnosti situacije, portal „Žig info“ je uputio zvaničan dopis upravi OŠ „Ilija Garašanin“. Naša pitanja nisu imala za cilj iznošenje dijagnoza, već isključivo dobijanje informacija o tome:

  • Da li je škola upoznata sa incidentima?
  • Koje su procedure koje škola sprovodi u ovakvim slučajevima?
  • Koje mere su preduzete da se zaštiti bezbednost svih učenika u odeljenju?
  • Na koji način škola pruža podršku kako učeniku o kojem je reč, tako i ostaloj deci i nastavnicima?

Odgovor nismo dobili.

Ova „gromoglasna tišina“ uprave škole jeste ono što najviše produbljuje jaz i pojačava strepnju roditelja. Umesto da pruži jasne informacije o tome da je situacija pod kontrolom i da se sistemski rešava, škola svojim ćutanjem šalje poruku da problem ili ignoriše, ili ne zna kako da ga reši. Ovo ostavlja roditelje drugih mališana u strahu za bezbednost svoje dece.

 

Šta sistem nalaže u ovakvim slučajevima?

 

Kada u redovnoj nastavi učestvuje dete kojem je potrebna dodatna podrška, obrazovni sistem Srbije predviđa jasne mehanizme. To nisu specijalne škole, već sistem inkluzije u redovnoj nastavi.

Prema važećim propisima, ukoliko učenik ima razvojne ili zdravstvene izazove (poput autizma), škola je dužna da aktivira svoj Tim za inkluzivno obrazovanje. Ovaj tim, u saradnji sa roditeljima i stručnjacima, treba da izradi Individualni obrazovni plan (IOP), koji precizno definiše način rada sa detetom.

Ukoliko dete ispoljava ponašanje koje može biti opasno po njega ili okolinu, sistem predviđa i angažovanje pedagoškog asistenta koji bi pružao direktnu podršku na času.

Sa druge strane, kada dođe do incidenta koji uključuje agresiju (bilo prema osobama ili prema predmetima), škola je dužna da aktivira Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Taj tim ima jasne korake koje mora da preduzme kako bi se situacija rešila i sprečilo njeno ponavljanje.

Javnost i roditelji OŠ „Ilija Garašanin“ imaju pravo da znaju da li su ovi mehanizmi aktivirani.

Problem nije dete. Problem je sistem koji ne reaguje adekvatno ili o svojim reakcijama ne komunicira. Neodgovaranjem na upit medija o temi koja se tiče bezbednosti dece, OŠ „Ilija Garašanin“ ne štiti nikoga – ni učenika o kome je reč, ni ostalu decu – već samo pothranjuje atmosferu straha i nepoverenja.

 

Za Žig info:
Željko Matorčević

Naslovna: Arhiva

Poslednje