Вучић поново обећао канализацију у Борчи: Хоће ли стићи пре београдског метроа?

alekandar vucicborcakanalizacijaobecanjaovca
Други Пишу
септембар 9, 2025

0 коментара

11 мин читања
30

Београдски метро и канализација на левој обали Дунава су међу најчешће понављаним обећањима свих градских власти па и од када је СНС преузео управљање државом и градом 2012. године.

Иако су грађанима више пута обећавани почетак радова и брза реализација, ни метро ни канализациона мрежа у Борчи, Овчи и Крњачи до данас нису ни на помолу.

Најновије обећање канализације на левој обали дунава, врло могуће не и последње, изговорено је сад у недељу од стране председника Александара Вучића током скупа грађана који се противе блокадама.

„Као што видите да смо кренули са канализацијом у Крњачи, крећемо са колекторима, пречистачима и канализацијом у Борчи. Али долазимо и са многим другим стварима, којима ћете се сасвим извесно и сасвим сигурно обрадовати“, рекао је Вучић том приликом.

На пролеће 2019. године, након поплава које су изазвале обилне падавине, Вучић је први пут као предсеник Србије обећао изградњу канализационе мреже на левој обали Дунава.

На истом месту где ће шест година касније урадити то исто.

Директор Центра за локалну самоуправу Никола Јовановић каже да је 2019. године, када је Београд погодио велики потоп, лично обишао сва насеља на левој обали Дунава и видео како се у двориштима мешала кишница са фекалијама из септичких јама.

„Неколико дана касније председник државе је обећао канализацију, јер су људи тада били на ивици живаца. Последњи озбиљни кораци на канализационом систему Београда урађени су још 2012. године, када је грађен Интерцептор који води отпадне воде ка Великом селу, где је требало да буде фабрика за прераду. За леву обалу предвиђено је посебно постројење, али основни предуслов за то јесте канализациона мрежа, а ње нема“, каже Јовановић.

Одмах по доласку СНС-а на власт, најављено је „коначно решавање питања канализације“, док је 2014. обећано да ће радови почети „одмах по завршетку избора“.

Године 2018. заменик градоначелника Београда Горан Весић је изјавио да ће канализација у овим насељима бити изграђена „у наредне четири године“, а 2020. Вучић је у кампањи поново обећао „комплетну канализациону мрежу на левој обали“.

Никола Јовановић истиче да је пројекат „канализациони систем на Палилули“ требало да унапреди одвођење отпадних вода у насељима Котеж, Крњача и Борча, укључујући изградњу постројења за прераду отпадних вода.

Град Београд је још 2019. године закључио кредит са Европском инвестиционом банком од 35 милиона евра, док је додатних 37 милиона евра обезбеђено кроз Инвестициони оквир за Западни Балкан (WБИФ).

„Град Београд већ шест година има обезбеђена средства за изградњу канализације и пречистача, али ништа од тога није повучено, нити је иједан тендер успешно организован. То је злочин над становницима Борче, Овче, Котежа и Крњаче“, рекао је Јовановић.

Јовановић наглашава да средства постоје, да су предвиђена кроз европске фондове и буџет града, али да власт „није у стању нити има мотивацију да их спроведе по правилима озбиљних инвеститора“.

„Парадокс је да су две трећине средстава за канализацију и пречистач обезбеђене из европских фондова, што би требало да буде предност, али за ову власт то је проблем, јер не могу да раде по уобичајеним комбинацијама. Због тога средства стоје неискоришћена, а људи на левој обали и даље живе у нехигијенским условима. На целој левој обали Дунава, укључујући Борчу, Овчу, Крњачу и друга насеља, живи око 115.000 становника, а они свакодневно немају основну инфраструктуру у главном граду Србије, у 21. веку,“ каже Јовановић.

Радови на канализацији на левој обали Дунава, укључујући Борчу, Овчу и Крњачу, почели су 2022. године, али до 2025. нису завршени, због чега је председник Вучић у недељу морао поново да обећава њихову изградњу.

„Кад ће тај метро? Многи Београђани су већ одавно под земљом и чекају…“
Што се тиче метроа у Београду, планови о његовој изградњи су старији од 100 година, али када је актуелна власт у питању још почетком 2014, Синиша Мали, тада потпредседник Владе, говорио је да ће метро „почети одмах“, односно најкасније до 2016. године.

У јеку кампање за београдске изборе 2018. он је поново предвидео почетак радова 2020, уз очекивани завршетак прве линије до краја 2022. године.

„Сваким следећим изборним циклусом се све мање помињао метро па је сада главни пројекат СНС власти како на београдском тако и на републичком нивоу изградња Еxпо 2027. Градоначелник Шапић помене понекад метро, чисто ради реда да се не заборави на њега, али је очигледно да је сав новац усмерен на Еxпо 2027 и исељење Београдског сајма ради ширења Београда на води“, каже за Данас Милош Вучковић из Зелено-левог фронта.

Он истиче да, иако се у најавама спомињало да ће копање тунела и станица почети 2023. године, изградња метроа још увек није ни почела. Тренутно се изводе само припремни радови за депо на Макишу, док о тунелима и станицама нема ни говора.

„Промена трасе метроа није утицала на одлагање пројекта јер за трасу прве линије метроа која се најављује од Макиша до Ада Хује траса није мењана од почетка планирања. Подсећам да су грађани и стручњаци се бунили 2021. године да се промени траса прве линије тако да уместо кроз Београд на води траса буде кроз нову главну железничку станицу Београд центар познатију као Прокоп и Клинички центар Србије. Та иницијатива нажалост није прихваћена, и остала је инвеститорска траса кроз Београд на води која приоритизује дизање цене станоградње уместо јавни интерес“, каже Вучковић.

Вучковић оцењује да Београд деценијама губи време својих становника јер метро, осим на папиру, не постоји, а грађани свакодневно проводе сате у гужвама у аутомобилима и јавном превозу.

„Тиме што Београд осим на папиру нема метро деценијама губи највише време својих становника који проводе сате заглављени у гужвама како у аутомобилима тако и у јавном превозу. Изградња метроа са трасом која је у јавном интересу грађана би довела до великих уштеда у времену и новцу за Београђане, али то овој градској власти очигледно није приоритет. Да градска СНС, СПС и СРС власт заиста ради у интересу грађана метро са трасом кроз Прокоп и Клинички центар Србије би био апсолутни приоритет који би донео велике бенефите и омогућио лакше путовања Београђанима“, каже Вучковић.

Он подсећа и на пример Солуна, где грађани већ користе метро који пролази кроз главну железничку станицу, док Београђани и даље чекају.

„Београђани ће сигурно поново чути предизборна обећања о Београдском метроу који само што није почео да се гради док грађани Солуна од прошле године имају задовољство да путују метро који трасом пролази кроз главну железничку станицу. Како је Душко Радовић рекао: ‘Кад ће тај метро? Многи Београђани су већ одавно под земљом и чекају…’“, каже Вучковић.

Током 2022. године председник Србије Александар Вучић поновио је да ће прва линија метроа бити завршена до 2028, а друга до 2030. године, док су Министарство финансија и Град Београд уверавали јавност да су радови „испред плана“. Вучић је тада наглашавао значај метроа и његову интеграцију са железницом у Прокопу, позивајући на убрзање реализације пројекта.

Foto: FoNet/Marko Dragoslavić

Жељко Бошњаковић   Данас

Последње
Претплати се на нашу мејл листу

Пријавите се на нашу маилинг листу и будите увек информисани!

Последње