Vučić ponovo obećao kanalizaciju u Borči: Hoće li stići pre beogradskog metroa?

alekandar vucicborcakanalizacijaobecanjaovca
Drugi Pišu
septembar 9, 2025

0 komentara

11 min čitanja
30

Beogradski metro i kanalizacija na levoj obali Dunava su među najčešće ponavljanim obećanjima svih gradskih vlasti pa i od kada je SNS preuzeo upravljanje državom i gradom 2012. godine.

Iako su građanima više puta obećavani početak radova i brza realizacija, ni metro ni kanalizaciona mreža u Borči, Ovči i Krnjači do danas nisu ni na pomolu.

Najnovije obećanje kanalizacije na levoj obali dunava, vrlo moguće ne i poslednje, izgovoreno je sad u nedelju od strane predsednika Aleksandara Vučića tokom skupa građana koji se protive blokadama.

„Kao što vidite da smo krenuli sa kanalizacijom u Krnjači, krećemo sa kolektorima, prečistačima i kanalizacijom u Borči. Ali dolazimo i sa mnogim drugim stvarima, kojima ćete se sasvim izvesno i sasvim sigurno obradovati“, rekao je Vučić tom prilikom.

Na proleće 2019. godine, nakon poplava koje su izazvale obilne padavine, Vučić je prvi put kao predsenik Srbije obećao izgradnju kanalizacione mreže na levoj obali Dunava.

Na istom mestu gde će šest godina kasnije uraditi to isto.

Direktor Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović kaže da je 2019. godine, kada je Beograd pogodio veliki potop, lično obišao sva naselja na levoj obali Dunava i video kako se u dvorištima mešala kišnica sa fekalijama iz septičkih jama.

„Nekoliko dana kasnije predsednik države je obećao kanalizaciju, jer su ljudi tada bili na ivici živaca. Poslednji ozbiljni koraci na kanalizacionom sistemu Beograda urađeni su još 2012. godine, kada je građen Interceptor koji vodi otpadne vode ka Velikom selu, gde je trebalo da bude fabrika za preradu. Za levu obalu predviđeno je posebno postrojenje, ali osnovni preduslov za to jeste kanalizaciona mreža, a nje nema“, kaže Jovanović.

Odmah po dolasku SNS-a na vlast, najavljeno je „konačno rešavanje pitanja kanalizacije“, dok je 2014. obećano da će radovi početi „odmah po završetku izbora“.

Godine 2018. zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić je izjavio da će kanalizacija u ovim naseljima biti izgrađena „u naredne četiri godine“, a 2020. Vučić je u kampanji ponovo obećao „kompletnu kanalizacionu mrežu na levoj obali“.

Nikola Jovanović ističe da je projekat „kanalizacioni sistem na Paliluli“ trebalo da unapredi odvođenje otpadnih voda u naseljima Kotež, Krnjača i Borča, uključujući izgradnju postrojenja za preradu otpadnih voda.

Grad Beograd je još 2019. godine zaključio kredit sa Evropskom investicionom bankom od 35 miliona evra, dok je dodatnih 37 miliona evra obezbeđeno kroz Investicioni okvir za Zapadni Balkan (WBIF).

„Grad Beograd već šest godina ima obezbeđena sredstva za izgradnju kanalizacije i prečistača, ali ništa od toga nije povučeno, niti je ijedan tender uspešno organizovan. To je zločin nad stanovnicima Borče, Ovče, Koteža i Krnjače“, rekao je Jovanović.

Jovanović naglašava da sredstva postoje, da su predviđena kroz evropske fondove i budžet grada, ali da vlast „nije u stanju niti ima motivaciju da ih sprovede po pravilima ozbiljnih investitora“.

„Paradoks je da su dve trećine sredstava za kanalizaciju i prečistač obezbeđene iz evropskih fondova, što bi trebalo da bude prednost, ali za ovu vlast to je problem, jer ne mogu da rade po uobičajenim kombinacijama. Zbog toga sredstva stoje neiskorišćena, a ljudi na levoj obali i dalje žive u nehigijenskim uslovima. Na celoj levoj obali Dunava, uključujući Borču, Ovču, Krnjaču i druga naselja, živi oko 115.000 stanovnika, a oni svakodnevno nemaju osnovnu infrastrukturu u glavnom gradu Srbije, u 21. veku,“ kaže Jovanović.

Radovi na kanalizaciji na levoj obali Dunava, uključujući Borču, Ovču i Krnjaču, počeli su 2022. godine, ali do 2025. nisu završeni, zbog čega je predsednik Vučić u nedelju morao ponovo da obećava njihovu izgradnju.

„Kad će taj metro? Mnogi Beograđani su već odavno pod zemljom i čekaju…“
Što se tiče metroa u Beogradu, planovi o njegovoj izgradnji su stariji od 100 godina, ali kada je aktuelna vlast u pitanju još početkom 2014, Siniša Mali, tada potpredsednik Vlade, govorio je da će metro „početi odmah“, odnosno najkasnije do 2016. godine.

U jeku kampanje za beogradske izbore 2018. on je ponovo predvideo početak radova 2020, uz očekivani završetak prve linije do kraja 2022. godine.

„Svakim sledećim izbornim ciklusom se sve manje pominjao metro pa je sada glavni projekat SNS vlasti kako na beogradskom tako i na republičkom nivou izgradnja Expo 2027. Gradonačelnik Šapić pomene ponekad metro, čisto radi reda da se ne zaboravi na njega, ali je očigledno da je sav novac usmeren na Expo 2027 i iseljenje Beogradskog sajma radi širenja Beograda na vodi“, kaže za Danas Miloš Vučković iz Zeleno-levog fronta.

On ističe da, iako se u najavama spominjalo da će kopanje tunela i stanica početi 2023. godine, izgradnja metroa još uvek nije ni počela. Trenutno se izvode samo pripremni radovi za depo na Makišu, dok o tunelima i stanicama nema ni govora.

„Promena trase metroa nije uticala na odlaganje projekta jer za trasu prve linije metroa koja se najavljuje od Makiša do Ada Huje trasa nije menjana od početka planiranja. Podsećam da su građani i stručnjaci se bunili 2021. godine da se promeni trasa prve linije tako da umesto kroz Beograd na vodi trasa bude kroz novu glavnu železničku stanicu Beograd centar poznatiju kao Prokop i Klinički centar Srbije. Ta inicijativa nažalost nije prihvaćena, i ostala je investitorska trasa kroz Beograd na vodi koja prioritizuje dizanje cene stanogradnje umesto javni interes“, kaže Vučković.

Vučković ocenjuje da Beograd decenijama gubi vreme svojih stanovnika jer metro, osim na papiru, ne postoji, a građani svakodnevno provode sate u gužvama u automobilima i javnom prevozu.

„Time što Beograd osim na papiru nema metro decenijama gubi najviše vreme svojih stanovnika koji provode sate zaglavljeni u gužvama kako u automobilima tako i u javnom prevozu. Izgradnja metroa sa trasom koja je u javnom interesu građana bi dovela do velikih ušteda u vremenu i novcu za Beograđane, ali to ovoj gradskoj vlasti očigledno nije prioritet. Da gradska SNS, SPS i SRS vlast zaista radi u interesu građana metro sa trasom kroz Prokop i Klinički centar Srbije bi bio apsolutni prioritet koji bi doneo velike benefite i omogućio lakše putovanja Beograđanima“, kaže Vučković.

On podseća i na primer Soluna, gde građani već koriste metro koji prolazi kroz glavnu železničku stanicu, dok Beograđani i dalje čekaju.

„Beograđani će sigurno ponovo čuti predizborna obećanja o Beogradskom metrou koji samo što nije počeo da se gradi dok građani Soluna od prošle godine imaju zadovoljstvo da putuju metro koji trasom prolazi kroz glavnu železničku stanicu. Kako je Duško Radović rekao: ‘Kad će taj metro? Mnogi Beograđani su već odavno pod zemljom i čekaju…’“, kaže Vučković.

Tokom 2022. godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić ponovio je da će prva linija metroa biti završena do 2028, a druga do 2030. godine, dok su Ministarstvo finansija i Grad Beograd uveravali javnost da su radovi „ispred plana“. Vučić je tada naglašavao značaj metroa i njegovu integraciju sa železnicom u Prokopu, pozivajući na ubrzanje realizacije projekta.

Foto: FoNet/Marko Dragoslavić

Željko Bošnjaković   Danas

Poslednje
septembar 9, 2025
188
Pretplati se na našu mejl listu

Prijavite se na našu mailing listu i budite uvek informisani!

Poslednje