Почетна » Игра по мукама за домаће плесаче: Министарство културе отписало Битеф денс компанију

Игра по мукама за домаће плесаче: Министарство културе отписало Битеф денс компанију

од Други Пишу
0 коментар

Ми смо једногласно одлучили да Битеф денс компанија добије финансије, али смо потпуно немоћни, јер смо саветодавно тело. Питајте Мају Гојковић, њена је последња, рекла је за Нова.рс Марија Јанковић Шеховић, чланица комисије на конкурсу за доделу средстава за област Уметничка игра – балет, народна игра, савремена игра (стваралаштво, продукција и интерпретација).

Министарство културе је, након вишемесечног кашњења, недавно објавило и резултате конкурса за суфинансирање уметничких делатности, па тако и за област Уметничка игра – балет, народна игра, савремена игра (стваралаштво, продукција и интерпретација).

 

И би, напокон. А, шта сад? Да ли да честитамо онима који су добили средства или да сажаљевамо оне који нису подржани или су, пак, незадовољни свотом која им је потребна за реализацију пројекта. Много је питања, дилема, примедаба, али нама је зашкрипало, уз поштовање свих кандидата на овом конкурсу, што је јединствена Битеф денс компанија, већ другу годину заредом ускраћена за подршку. Жаргонски речено, да ли је то реално, ако се има у виду репутација коју имају не само у Србији.

Битеф денс компанија једина је професионална плесна трупа код нас, има редован репертоар, који публика може да прати током целе године на сцени Битеф театра, као и на бројним гостовањима. За 15 година постојања реализовали су 41 продукцију са неким од најзначајнијих домаћих, регионалних и европских кореографа, попут Гаја Вајцмана, Едварда Клуга, Јасмин Вардимон, Констанце Макрас… Такође, имали су више од 200 гостовања у земљи и свету, освојили више од 30 награда. Године 2017. основали су и Младу Битеф денс компанију коју чине ученици треће и четврте године у Балетској школи „Лујо Давичо“ на Одсеку за савремену игру.

Ипак, то није било довољно када је у питању подршка Министарства културе.

Одлив талената
Наиме, на овогодишњем конкурсу за уметничку игру – балет, народну игру, савремену игру (стваралаштво, продукција и интерпретација), Битеф театар је аплицирао са два пројекта своје денс компаније – за реализацију представе “Острво”, којом ће обележити 15 година рада, и за турнеју. Одбијени су за оба.

– Ми смо одлучили да Битеф денс компанија мора да добије паре, али смо потпуно немоћни. Питајте Мају Гојковић, њена је последња, ми смо само саветодавно тело. Зато њу треба питати зашто је оваква одлука и зашто их је елиминисала. А одлука комисије је била једногласна. И то смо дале врло импозантну суму за оба пројекта, што је реткост, и за њихову нову продукцију и за гостовања од којих живе. А они су нешто најбоље што данас има Србија у области савремене игре. Тражила сам разговор да чујем зашто се то догодило, и са тадашњом министарком и са њеним замеником, али од тога ништа није било – рекла нам је видно разочарана Марија Јанковић Шеховић, чланица комисије у чијем саставу су биле и Вера Обрадовић Љубисављевић (председник) и Сања Вучуревић.

 

Јелена Кајго, уметничка директорка Битеф денс компаније, подсећа да су, када су основани, имали значајну подршку Министарства културе.

– Потом из године у годину све мању, да би сада то било потпуно укинуто, и то упркос мишљењу сопствене комисије. Последица тога је велики одлив најбољих играча из земље, јер они овде не виде никакву перспективу и немају никакве услове за рад. Било би занимљиво чути образложење бивше министарке културе Маје Гојковић, зашто је, упркос мишљењу стручне комисије самог Министарства културе, одузела средства за рад јединој професионалној плесној компанији у Србији.

Она истиче да годинама указују на чињеницу да скупо, елитно образовање које овде пружају младим играчима, заправо препуштају богатим земљама где они сада играју.

– То су Немачка, Холандија, Белгија… Свакако да је лепо да имамо тако добар одсек и образовање у Балетској школи „Лујо Давичо“, да нам, рецимо, ученица Маша Анић директно из наше школе буде примљена прошле године у једну од најбољих компанија на свету, чувени НДТ, Холандски плесни театар. Постоје и изузетно талентовани играчи који желе да остану у Србији, али ми не можемо да им понудимо ни годишње уговоре, а камоли запослење. Буџет Битеф театра је скроман и подразумева и драмске представе. Недавно су у Заводу за проучавање културног развитка биле организоване трибине о стању на нашој плесној сцени. Указала сам још једном на лоше стање и могућа решења, ти искази ће бити предочени новом министру, па ко зна, можда се нешто и промени – прича Јелена Кајго.

Неизвесна будућност
Највише средстава на Конкурсу добио је Београдски фестивал игре за своје 21. издање у износу од девет милиона динара. То је био бинго, јер следећи срећни добитник је подржан са “само” милион и по динара, а отишао је на адресу Центра савремене уметничке продукције “Вива Данце Ацадемy” из Новог Сада за пројекат “Уметнице некад и сад”

По милион динара припало је Установи културе “Центар за неговање традиције” из Чачка за Школу фолклора, Дому културе “Стеван Мокрањац” из Неготина за унапређење техничких капацитета, Установи за културу и образовање Културни центар “Младост” из Футога за Други фестивал фолклорних игара. Истом сумом новца подржан је Факултет уметности Универзитета у Приштини за Фестивал сценског покрета и кореодраме, као и Удружење кореографа народних игара Србије за “Дан традиције”, манифестације у оквиру Дана српског јединства слободе и националне заставе. Затим, Савез аматера Косова и Метохије за 29. Међународну смотру народног стваралаштва “Госпојински сабор 2024”, као и Савез културно-уметничких друштава Србије из Новог Сада за Светски дан српског кола…

И директор Битеф театра Милош Латиновић не крије да је још у неверици поводом одлуке да је Министарство културе ову угледну установу културе прескочило са подршком другу годину заредом.

– То је озбиљан пропуст већ другу годину заредом да се не стимулише континуирано извођење плесних представа и њихових наступа на фестивалима. Сад је то остало само на Битеф театру и Граду, и ако се тако настави, то је последњи ексер у сандук. Јер зашто ми производимо младе плесаче ако они немају где да играју – рекао је Латиновић.

Битеф денс компанија од када је основана имала је подршку Министарства културе, још од времена када је начелница била Милена Бурић. И поред тога што је овог пута то изостало, петнаест година рада прославиће у новембру и то баш представом „Острво“, коју Министарство није подржало на конкурсу, а коју је само за њих креирао познати норвешки кореограф Јо Стромгрен.

– Пошто су нам средства за ову представу одобрена од комисије, па потом укинута од министарке, успели смо да „преживимо“ захваљујући нашим копродуцентима, а то је Јадрански фестивал игре у Будви. Даља будућност компаније остаје неизвесна – објаснила је Јелена Кајго.

Све је као у реду
Након сазнања да је комисија, коју је одабрало Министарство културе, предложила да Битеф денс компанија буде подржана, послали смо допис с молбом да нам пошаљу њихово образложење. Одговор је стигао у рекордном року, с тим да треба лично да дођемо на увиђај документа.

Љубазно особље, уигран тим троје чиновника, међу којима није била особа задужена за овај случај са којом смо и контактирали, на увид нам је дало документ који је објављен на њиховом сајту. А то би, наводно, требало да значи да није било примедаба комисије на донете одлуке о распоређивању средстава, јер су све чланице комисије потписале овај документ.

Foto: Slavica Dolašević

Сузана Судар   Нова

Можда ти се свиди

Оставите коментар