Министарство финансија Србије објавило је радну верзију измена и допуна Закона о акцизама које ће се односити на структуру контролне акцизне маркице, проширивање листе опорезованих производа за пушаче и рокове за увођење акциза за компримовани природни гас, објавио је Блиц Бизнис.
Како је наведено, у радној верзији Измена и допуна Закона о акцизама промењене су нека решења, дефинисана септембра прошле године, а примедбе на овај документ требало би да се доставе до 24. октобра.
Истакнуто је да се најважније промене односе на политику опорезивања енергената, односно поврата акцизе за неке категорије транспортног саобраћаја.
Поред тога, дефинисано је и померање рокова за увођење овог намета на компримовани природни гас, који се користи као моторно гориво, и то за годину дана.
Измене ће претрпети и структура контролне акцизне маркице са QР кодом и то увођењем продукционог и збирног.
Оно што је такође новина то је да се проширује листа опорезованих производа пушача, па је тако поред никотинских врећица, које су постале акцизни производ, од јануара ове године, на листу од 1. јануара 2025. године додати и биљни производи за пушење, односно загревање.
Наведено је да се у нацрту измена и допуна закона номиналне акцизе, код деривата нафте, цигарета, кафе и алкохола, нису мењале, међутим, јесу у делу који се односи на рефакцију акциза за деривате нафте, односно повраћај, који би са садашњих 15,19 отишао на 34,56 динара по литру.
То практично значи да је у овом делу урађена значајна ревизија политике акцизног опорезивања, за шта се годинама уназад залаже Удружење нафтних компанија Србије, навео је Блиц Бизнис.
Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић за Блиц Бизнис казао је да у радној верзији закона има елемената који су нафташи годинама уназад сугерисали власти.
„Ми се већ дуже време залажемо за ревизију политике акцизног опорезивања енергената, пре свега како би се спречили одливање потрошње деривате нафте у земље у окружењу. Номиналне акцизе на деривате нафте су установљена првог маја ове године и оне се у овој радној верзији измене Закона, нису мењале. За литар дизела и бензина акциза износи 69,12 односно 67,22 динара, а на течни нафтни гас је 52,49 по килограму“, казао је он.
Додао је да су убачене неке битне измене.
„Наиме, транспортери према постојећем закону имају право на рефакцију акцизе на моторно гориво које користе за превоз путника и терете у износу од 15,19 динара по литру. Међутим и поред права на поврат акцизе, транспортери који се баве међународним транспортом су се опредељивали за куповину горива у земљама у окружењу. Ако би се усвојиле предложене измене и рефакција повећала на 34,56 динара по литру, онда би се куповина горива усмерила ка домаћем тржишту“, рекао је Мићовић.
Он је додао да такве мере има велики број земаља као би очувале своје економије, али и буџетске приходе.
„Актуелним Законом о акцизама од 1. јануара 2025. предвиђено је увођење акцизе на компримовани природни гас који се користи као моторно гориво. У предлогу измене Закона овај рок је померен за годину дана, али је прецизиран начин обрачуна акциза“, казао је Мићовић.
Додао је да се Удружење залагало да се ускладе паритети акциза између различитих моторних горива уз уважавање и еколошких предности и компримованог природног гаса и течног нафтног гаса.
Указао је и да се на природни гас, као моторно горево, није наплаћивала акциза, а ПДВ се обрачунава по стопи од 10 одсро, што сматра ставља у неравнправан положај сва друга моторна горива.
„И након увођења акцизе, природни гас ће за одређене категорије потрошача и даље бити повољнија опција горива. Није та акциза тако велика да дестимулише коришћење природних гаса као моторно горево“, објаснио је Мићовић за „Блиц Бизнис“.
Српски нафташи сматрају да и овог пута није уважен њихов предлог који се односи на акцизе на течни нафтни гас.
„Ни овим предложеним изменама није предвиђено смањење акциза па постоји могућност да због превеликог намета га потпуно протерамо са тржишта, што није добро да се административном мером елиминише. Увек је добро имати што већи избор енергената за различите намене. Смањењем акцизе би требало довести у баланс дажбине на овај енергент јер постоји низ намена за а које је он данас најбоље решење“, тврди Мићовић.
Блиц Бизнис наводи и да номиналне акцизе, у радној верзији закона, нису кориговане, међутим по акцизном календару, пушачи би од почетка наредне године опет могли да рачунају на скупље цигарете због раста специфичне акцизе, која ће са садашњих 99,41 динара по паклици бити повећана на 101,12 динара.
Додаје се да јефтиније неће проћи ни они који су класичне цигарете заменили електронским, јер и течност за њихово пуњење имаће корекцију од нове године са садашњих 10,46 динара по милиграму на 11,62 динара.
Foto N1