Правилник о оцењивању у средњим школама, који није мењан 16 година, биће објављен у наредним данима. Наставници више неће оцењивати само усмено одговарање „пред таблом“ и писмене задатке већ и друге активности
БЕОГРАД – Правилник о оцењивању у средњим школама, који није мењан 16 година, требало би да буде објављен у наредним данима, а главне новине су што наставници више неће оцењивати само усмено одговарање „пред таблом“ и писмене задатке већ и друге активности, а ученици ће моћи да поправе оцену и на допунском часу.
Поклањања оцена од одељенског већа зарад бољег успеха, више не би требало да буде.
Уместо кампањског, учење али и оцењивање, морају да буду континуирани и не оцењује се само усмено показано и знање на писменим и контролним вежама, већ и учешће у интердисциплинарним пројектима, практичним, заједничким радовима, рекла је помоћница министра просвете Снежана Марковић.
Све те активности се, како је рекла, бележе у педагошку документацију и кад наставник оцењује ученика, у евиденцији има резултате разноврсних активности ученика и на основу тога уписује оцену у дневник.
Када су у питању 45-минутни писмени задаци, наставници морају да их најаве благовремено. Четири пута годишње се планира писана провера и распоред свих писмених задатака мора бити благовремено објављен на огласној табли, интеренет страни школе.
На нивоу одељенског већа се термини контролних усаглашавају, тако да не буде више од три провере недељно. Ђаци могу највише једном дневно да имају писмени задатак, рекла је Марковић новинарима и истакла да више нема одлагања контролних.
Када су у питању кратке, 15-минутне провере знања, оне се не морају најављивати, а нема ни ограничења из колико предмета наставници дневно највише могу да проверавају „на блиц“.
Међутим, оцене са таквих тестова се не уносе у дневник, већ у педагошку документацију, свеску, коју има сваки наставник. Тек након неколико таквих провера уноси се једна оцена у дневник.
Родитељ, како је рекла Марковић може да има увид у педагошку свеску.
„Уколико пола одељења добије јединицу, писмени се понавља али само једном и тада могу да га раде сви незадовољни ученици чак и они који нису добили јединицу“, истакла је она.
Блиц провере знања могу да се организују и на допунском часу, једна је од новина у правинику.
Такође, да би се спечило да ученик остане неоцењен јер не долази на часове, правилник је предвидео оцењивање и на допунским часовима.
Правилник предвиђа да се закључна оцена изводи на основу оцена из првог и другог полугодишта, а тим документом надлежни покушавају да уведу ред и када је у питању вишегодишња пракса поклањања оцена на одељенском већу.
Годинама је пракса да се ученику поправља оцена зарад бољег успеха, па наставници с разлогом негодују, подсетила је она.
„Имали смо непопуларну праксу да се на одељенском већу оцене поправљају само са образложењем разредног наставника да детету то треба за врло добар, одличан успех“, рекла је она, сматрајући да се тиме само фабрикује успех који није реалан.
У правилнику су детаљније него раније разрађени критеријуми за поједине оцене који треба да буду својеврсни оријентир наставницима.
„Ако се деси да одељенско веће иницира поправљање оцене, то мора да буде образложено управо критеријумима из правилника, а не жељом да неко има одличан, врло добар успех“.
Такође, када је у питању владање, уводи се описно оцењивање током године. До сада је насилно понашање, случајеви дискриминације, санкционисано, између осталог, поступним смањивањем оцене, што се показало као недовољно ефикасно.
„Сада се уводи описно оцењивање владања, одељенски старешина описно оцењује владање и ток“, рекла је Марковић и подсетила да Протокол о поступању у случају насилног понашања треба да буде алат, да помогне одељенском старешини. Тек на крају полугођа одељенско веће формира бројчану оцену из владања, која и даље утиче на општи успех.