566
Савез озбиљних синдикалаца (СОС) ГСП реаговао је поводом саобраћајне незгоде која се догодила јуче ујутру на углу Булевара краља Александра и Устаничке улицу, у којој је учествовао аутобус приватног превозника „Аррива Литас“ из Пожаревца на линији 20, наводећи да је то „последња опомена и позив надлежнима да се нешто учини пре него што неко настрада“.
Фото: Сања Милошевић (Архива)
Они подсећају да је то још једна у низу саобраћајних несрећа у којима учествује исти тип аутобуса турског произвођача у саставу конзорцијума превозника „Аррива Литас“ у којим се, под званично необјашњивим околностима, догађају ситуације да возило добије нагло и неконтролисано убрзање, што возача ставља у положај да у року од свега неколико секунди мора брзо и прибрано да реагује како би покушао да сачува животе својих путника и животе других учесника у саобраћају.
Зато су позвали надлежне у Секретаријату за јавни превоз Градске управе, али и Управи саобраћајне полиције МУП-а да хитно предузму адекватне и одлучне кораке „како би се безбедност свих грађана Београда и возача који управљају возилима јавног превоза подигла на виши ниво“.
СОС напомиње да је реакција возача била максимално одмерена, прибрана и најповољнија у датим околностима.
Поводом ове несреће реаговао је и надлежни Секретаријат за јавни превоз, који је упутио ванредни захтев свим превозницима у систему јавног превоза да најкасније до 31. маја обаве ванредни технички преглед за сва возила којима се врши превоз путника, изјавио је градски секретар за јавни превоз Јовица Васиљевић.
СОС синдикат подсећа да су саобраћајне незгоде са овим возилима регистроване и 20. октобра 2018. године, када је возач аутобуса на линији 47 изгубио контролу над возилом крећући се кружним током на Славији. И тада је возач изјавио да је дошло до неконтролисаног и наглог убрзања возила на које није могао да утиче.
Пре тога, на терминусу у Миријеву дошло је до сличне незгоде, када је возач на окретници изгубио контролу над аутобусом, а и тада је, према изјави возача, дошло до изненадног убрзања.
Међутим, ни ту није крај догађајима са аутобусима марке „Темса“.
Према речима многих возача из ове приватне фирме, и у самој гаражи се догодио инцидент када је аутобус који је претходно био искључен из саобраћаја због техничког квара добио неконтролисано убрзање.
СОС синдикат указује да до сада, то за одговорне у Граду, а пре свега Секретаријату за јавни превоз, није био довољан разлог да затраже експертску анализу и ванредну контролу техничке исправности возног парка приватних превозника, „а посебно истраживање узрока оваквих појава које могу битно угрозити безбедност и животе путника, возача и других учесника у саобраћају или случајних пролазника“.
„Такође, СОС синдикат указује и на пасивност Управе саобраћајне полиције Министарства унутрашњих послова, јер припадници саобраћајне полиције „по налогу са врха“ не смеју самоиницијативно да контролишу техничку исправност возила јавног градског превоза у Београду, било да су у питању аутобуси ГСП „Београд“ или они у власништву приватног превозника“.
„Због свега наведеног, СОС синдикат позива надлежне да хитно почну да раде свој посао. Следећи пут, можда нећемо говорити о лакше повређеним путницима, већ пребројавати настрадале, што је сценарио који је сасвим известан уколико се што пре не промени свест оних који одлучују и управљају јавним ресурсима у име свих нас“, наводи се у саопштењу СОС синдиката.
Остаје питање да ли ће ванредни технички преглед возила који је наложио Секретаријат решити проблем који, према тврдњама СОС синдиката, очито постоји на одређеном типу возила.
Градски секретар за јавни превоз Јовица Васиљевић рекао је јуче да ванредни преглед укључује и обавезни ванредни дијагностички преглед мотора са акцентом на ризик од настајања појаве „ибертуре“ на мотору, за свако појединачно возило.
„Извештаје, односно доказе о обављеним прегледима возила потребно је доставити Секретаријату за јавни превоз“, прецизирао је Васиљевић.
Он је подсетио да је 17. априла свим превозницима упућен допис „којим је указано да превозник има обавезу да поштује одредбе Закона о безбедности саобраћаја на путевима и Закона о радном времену посаде возила у друмском превозу и тахографима, као и да је поштовање закона обавезно како од возача запослених код превозника тако и од самих превозника“.
– Основним уговором и анексима уговора потписаним са превозницима дефинисано је да је превозник дужан да константно одржава возни парк у стању којим ће се постићи безбедно и континуирано пружање услуга превоза у складу са законом, Одлуком о јавном линијском превозу путника на територија града Београда и потписаним уговором. У случајевима када се догоде саобраћајне незгоде попут ове, издавање налога за експертизу и додатно утврђивање техничке исправности возила је део истражног поступка који воде надлежни државни органи који се баве утврђивањем чињеничног стања током спровођења судског поступка – закључио је Васиљевић.
Међутим, из синдиката указују да се у саобраћај често пуштају технички неисправна возила, као и да због недостатка возача многи од њих раде код два превозника, па управљају возилима и дуже од 10, 11 па чак и 12 часова непрекидно, са једним слободним даном у недељи.
С друге стране, иако постоје критеријуми, део приватних превозника у пракси не врши праве контроле док казне за непоштовање обавеза не постоје, скрећу пажњу из СОС синдиката.
ИЗВОР:danas.rs/И.Николетић