И створи Бог, пре видљивог и материјалног, духовни свет и своје небеске војске, и подели их на три степена, а сваки степен на по три чина. У првом степену су: шестокрили Серафими, многооки Херувими и Престоли, у другом степену су: Господства, Силе и Власти, а у трећем су: Начала, Арханђели и Анђели. Сви бејаше у почетку добри, али се један погорди и отпаде од Бога, а у своме паду повуче са собом још анђела, који му се придружише и створише своју војску, па од анђела весника, постадоше демони пакосници.
Први у борбу против њих ступи Архангел Михаило (хебр. מיכאל Mikha’el – „ко је као Бог?“, арап. ميخائيل Mihail, грч. Μιχαήλ, лат. Michael) и постави га Бог на чело војске, коју чинише свих девет чинова ангелских, јер спаси многе ангеле да не приступе отпадницима, и громогласно ускликну: „Пазимо! Стојимо смерно пред Творцем нашим, и не помишљајмо на оно што је противно Богу! Погледајмо какво страдање претрпеше они који заједно са нама беху саздани, и до сада заједно са нама беху причасници Божанске светлости! Обратимо пажњу како се они због гордости изненада из светлости сурваше у таму и са висине стропошташе у бездан! Погледајмо како спаде са неба јутарња звезда Даница и разби се на земљи!“ И поче пред овим Сабором ангела, стојећи, уз Серафиме и Херувиме и све остале небеске чинове, да слави Пресвету, Једносушну и Нераздељиву Тројицу, Једнога Бога, певајући трожествену песму: Свет, свет, свет Господ Саваот, пуно је небо и земља славе Твоје!
У сећање на овај Сабор ангела, уједињених и предвођених архангелом Михаилом у борби против зла и гордости палих анђела, неколико година пре Првог Васељенског сабора (одржаног 325. године у Никеји), на Лаодикијском помесном Сабору светих отаца стављена је анатема на паганско поштовање и призивање анђела, као богова, и по 35. правилу уведено је као благочестиво и правилно поштовање и празновање светих анђела као служитеља Божијих и хранитеља рода људског.
(35. правило: Хришћанима не приличи остављати цркву Божију и (од Ње) одлазити; такође не приличи призивати анђеле и чинити сабрања. Ово је забрањено. Према томе, који се затекне да је у таквом тајном идолослужењу, зато што је напустио Господа нашега Исуса Христа, нека буде анатема, јер је приступио идолослужењу. – правила светог, помесног Лаодикијског сабора – Шестог помесног сабора.)
На истом помесном сабору одређено је и датум 8. новембар по јулијанском, односно 21. новембар по грегоријанском календару, као дан одавања славе свим анђелима и Српска православна црква и њени верници тога дана славе Сабор Светог Архистратига Архангела Михаила и осталих Бестелесних Сила Небеских, у народу познат као Аранђеловдан, који је и друга слава по броју свечара, који на тај дан секу колач, освештавају жито и вино, и обележавају Крсну славу своје породице, уз сећање на претке.
Одредили су новембар, као месец у којем ће се празновати овај догађај, јер је у то време први месец био марта, па је новембар био девети и зато је и одабран, јер је и девет анђелских чинова. А осми дан у месецу је одабран, јер ће осмог дана бити Страшни суд, када ће доћи Исус Христос по други пут, са свим својим анђелима, да суди живим и мртвима.
У неким крајевима Србије Аранђеловдан славе и као заштитника сточара, јер се верује да само Он може отерати вукове. Народна веровања кажу да Архангел Михаило обилази све болеснике и ако стане код ногу болесника неће бити добро, а ако стане год главе, болесник ће оздравити, а такође се сматра да Он узима људске душе када некоме дође његов час, па га зову и душевадником.
Ноћ уочи празника Сабора Светог Архангела Михаила ваља се молити у поноћ за упокојене, јер Он спасава грешнике и тада силази у Ад и спушта своје крило којим гаси адске ватре и услишиће молитву и избавити грешника из Ада.
Архангела Михаила поштују и у јеврејској, и у хришћанској и у исламској религији. За Јевреје је Он заштитник Израела и синагога, док је код Хришћана заштитник Саборне цркве и први од седам архангела, победник над палима. На иконама је зато увек представљен у римском оклопу са подигнутим мачем или копљем у десној руци и палмином гранчицом у левој руци. Сматра се чуварем Православне вере и борцем против јереси. У Исламу Архангела Михаила зову Микаил и спомињу га у Кур’ану у сури 2 Ел – Бекаре 98., заједно са Архангелом Гаврилом. (Ел-Бекаре, Сура 2, 98.: „Ко је непријатељ Алаху и мелекима Његовим и посланицима Његовим и Џибрилу и Микаилу – па Алах је, доиста, непријатељ онима који неће да верују.“)
Осим Архангела Михаила, као вође небеских војски, ту су и други архангели: Архангел Гаврило (хебр. גַּבְרִיאֵל – Снага, Сила Божија, лат. Gabriel; грч. Γαβριήλ, арап. جبريل Jibrīl, Džibril), гласник Божији, представљен на иконама како у десној руци држи лампу, а у левој огледалце, које означава премудрост Божију;
Архангел Рафаил (хебр. רפאל – Бог излечи, Бог исцељује, арап. اسرافيل Исрафел и помиње се као онај који ће увестиу Судњи дан), исцељење Божије, представљен на иконама како држи за руку Тобијаса;
Архангел Урило (хебр. אוּרִיאֵל – Светлост Бога, Бог је светло), Божанска светслост или ватра Божија, представљен је на иконама како у десној руци држи мач окренут према Персијанцима и у левој руци пламен;
Архангел Салатило (хебр. שאלתיאל – молитва Богу или молитвеник Божији), посредује у молитвама Богу и мотивише људе на молитву, представљен је са погнутом главом и обореним погледом, са рукама на грудима, као на молитви;
Архангел Јегудило (хебр. יהודיאל – Хвалите Бога), представљен је како у десној руци држи златан венац, а у левој руци бич;
Архангел Варахило (хебр. ברכיאל – благослов Божији), делитељ благослова Божијих, представљен је на иконама како држи белу ружу на грудима.
Понекад се помиње и осми Архангел Јеремил, што значи „величина Божија“, „Бог је узвишен“ и представљен је како држи диск са Христовим иницијалима у десној руци.
Сви архангели имају један дан у недељи посвећен њима, па је понедељак посвећен Светом Архангелу Михаилу, уторак – Светом Архангелу Гаврилу, среда – Светом Архангелу Рафаилу, четвртак – Светом Архангелу Урилу, петак – Светом Архангелу Салатилу, субота – Светом Архангелу Јегудилу и недеља – Светом Архангелу Варахилу.
Небеску војску, коју је предводио Архангел Михаило, чинили су сва бестелесна бића, подељена у степене и чинове, а то су:
Јерархија бестелесних сила:
Први степен и чинови: Серафими, Херуфими и Престоли.
Најближе свом Творцу су богољубиви шестокрили Серафими, који су пламенолики и пламте пламеном љубави ка Богу и друге распаљују таквом љубављу, што и само име њихово показује, јер на јеврејском Серафим значи онај који пламти или онај који запаљује. (Серафим – хебр. שְׂרָפִים – ужарени, пламени, горући, биће које гори непрестаним огњем, грч. Σεραφείμ)
После Серафима следе богомудри, многооки Херувими (хебр. כרובים), који јаче од других нижих чинова сијају свагда светлошћу богопознања и знања тајни Божијих и дубине премудрости Његове, сами просвећени и друге просвећују, јер им име на јеврејском значи велико разумевање или изливање премудрости, и преко њих и другима шаље премудрост и даје просвећење очију разума за боговиђење и богопознање.
Следећи су богоносни Престоли, јер на њима, као на разумним престолима, Бог разумно почива. Зову се богоносни, не по бићу, него по благодати датој им за такво њихово служење, као они који тајанствено и недокучиво носе у себи Бога. Почивајући на њима на неисказан начин, Бог обавља Свој праведни суд, и преко њих првенствено пројављује правосуђе Божије, којем служе, пројављују га и изливају силу правосуђа на престоле земних судија, помажући царевима и владарима да изричу праведни суд.
Други степен и чинови: Господства, Силе и Власти.
Господства се називају тако зато што они господствују над осталим нижим ангелима и добровољно са радошћу служе Господу непрестано. Излавају и силу благоразумног господарења и мудрога управљања властима на земљи од Бога постављеним, како би добро управљале над повереним им областима. Оне такође уче и владати осећањима, смиривати у себи непристојне жеље и страсти, потчињавати тело духу, господарити над вољом својом и стајати изнад сваког искушења.
Силе испуњујући снагу испуњују вољу Свевишњег и Свемогућег господа свог, извршујући је одмах са лакоћом. Они чине превелика чудеса и ту чудотврону благодат изливају на угоднике Божије, достојне те благодати, да би могли чинити чудеса, исцељивати и бити прозорљиви. Помажу људима који се труде и оптерећени су ношењем било каквог послушања, и носе слабост слабих, како им и име каже. Укрепљују и сваког човека у трпљењу да не би малаксао у невољама, већ да крепког духа и јуначки подноси све што га снађе, за све смирено благодарећи Богу, који све устројава на нашу корист.
Власти се тако називају, јер имају власт над ђаволима, да их укроте, да одбију искушења која приређују људима и да им не допусте да нашкоде било коме колико би хтели. Они учвршћију добре подвижнике у духовним подвизима и трудовима, штитећи их да не би били лишени духовног царства. Онима који се боре са страстима и пожудама помажу да одгоне рђаве помисли и вражије нападе и да побеђују ђавола.
Трећи степен и чинови: Начала, Архангели и Ангели.
Начала се називају зато што началствују, старешинују над нижим анђелима упућујући их на испуњење божанских наређења. Поверено им је и управљање васељеном и чување свих царстава и кнежевина, земаља и свих народа, племена и језика, јер свако царство, племе и народ има као свог посебног чувара и управитеља једног анђела из овог небеског чина. Они поучавају људе одавати сваком старешини поштовање, које приличи његовом звању, али и изводе достојне људе на разне важне положаје и подучавају их да не ступају из себичних разлога, из користољубља и славољубља, већ ради служења Богу и ради распростирања и умножавања Свете славе Његове, и радо користи ближњих служећи општим потребама свих својих потчињених.
Архангелима се назовају велики благовесници, који благовесте велико и преславно. Њихово служење је: отривати пророштва, просвећење, познавање и разумевање воље Божије, које добијају од виших чинова и саопштавају нижим чиновима, а преко њих људима. Они у људима укрепљују Свету веру, просвећујући им ум светлошћу познања Светог Јеванђеља и откривајући им тајне благочестиве вере.
Ангели су у небеској хијерархији од свих чинова нижи и људима најближи. Они јављају људима мање тајне и намере Божије и поучавају људе да врлински и праведно живе по Богу. Придодани су да чувају свакога од нас верујућих: врлинасте придржавају да не падну, пале подижу, никада не остављају саме макар и сагрешили, јер су увек ту да нам помажу, само ако ми сами пожелимо.
Међутим, и сви виши чинови се називају заједничким именом: ангели, јер је то назив не природе, већ службе, а они сви служе Божијим наређењима. (Анђео – хебр. מלאך malah – посланик, весник, гласник, грч. Αγγελος, лат. Angelus, арап. الملك melek.)
Тропар, глас 4.: Небесних воинстав Архистратизи, молим вас присно ми недостојнии, да вашими молитвами оградите нас, кровом крил невешчественија вашеја слави, сохрањајушчија: от бјед избавите ни, јако Чиноначалници виших сил.
(Тропар, глас 4.: Војсковође небеских сила, непрестано вас молимо, ми недостојни, да нас вашим молитвама заштитите као законом крила ваше непропадљиве славе, чувајући нас који падамо на колена и усрдно кличемо: Избавите нас од невоља као војсковође вишњих сила!)
Кондак, глас 2.: Војсковође Божије, служитељи Божанске славе, наставници људи и нечелници бестелесних сила: Молите од Бога оно што је корисно за нас и велику милост, као војсковође бестелесних сила.
Снежана Недић
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1915577288771459&id=1635113596817831
http://www.mitropolija.com/sabor-svetog-arhangela-mihaila-arandjelovdan/