Литар бензина ће наредних недељу дана коштати 176,05 динара, док ће литар дизела коштати 187,23 динара за литар, објавило је у петак Министарство трговине.
У складу са Уредбом коју је Влада донела, а која важи месец дана, предвиђено је да се цена горива на домаћем тржишту усклађује на седмичном нивоу, сваког петка, а једна од ставки јесте и да се истакање ограничи на 60 литара.
Економисти са којима смо разговарали сматрају да је то „чист маркетинг“ и предизборна калкулација јер за пун резервоар са овим појефтињењем може да се уштеди тек 20 динара, док пољопривреднике мање мучи цена, више то што су ограничени на 60 литара горива.
„То за 60 литара не схватам, нема сврху. Са 60 литара не могу ништа. Све зависи од машине, један трактор не може са тим да ради цео дан, ако крене у сетву може да ради пет, шест сати и шта ће после. Мора поново да иде да сипа гориво“, каже Славко Вуков, пољопривредник из Зрењанина.
То је показатељ да Влада и ресорно Министарство немају слуха, како каже, а ни идеје како да реше проблем.
„Неразумна је мера. Не решава проблем, можда негде где људи имају мање површине и мање машине, али овде у Војводини има трактора који потроше 60 литара до њиве и назад“, истиче он.
Вуков каже да су надлежни пре него што ће донети овакву Уредбу могли да изваде из регистра површине које су људи пријавили и да на основу тога одреде количине и кажу колико ко има права да сипа горива и да се то уради онда или у цугу, у цистерни, на канистере, да се тако заврши прича.
Из Удружења власника приватних бензинских пумпи имају низ примедби на Владину Уредбу, почевши од те да је за пољопривреднике намењен дизел по цени од 179 динара за литар, ког нема, бар не на приватним пумпама.
Да је тако потврђује и Вуков, који каже да овог дизела по повлашћеним ценама за пољопривреднике има само на пумпама НИС-а, што јесте проблем јер људи имају и по 20 километара да иду до НИС-ове пумпе, јер њих нема свуда, поготово не у сваком селу.
Председник Удружења власника приватних пумпи Милан Ракић за Данас каже да је непримерено да Влада пребацује одговорност ценовних удара и поремећаја на домаћем тржишту на власнике бензинских пумпи и напомиње да је Уредба о ограничењу висине цена деривата нафте неадекватна, да не одговара стварним захтевима домаћег тржишта.
„Влада морала да донесе одлуку да се не обрачунава ПДВ на акцизу приликом обрачуна велепродајне цене, да донесе уредбу којом би истовремено ограничила највишу малопродајну цену, највишу малопродајну маржу и највишу велепродајну цену, а све наведено у складу са просечном увозном ценом сирове нафте која се недељно увезе на тржиште Србије ради прераде у деривате“, истиче Ракић.
То значи, како каже, да треба ускладити три наведена елемента који су садржани у малопродајној цени и да се на тај начин криза на светском тржишту сирове нафте равномерно распоређује на све учеснике на нафтном тржишту Србије и истовремено штите потрошачи моторних деривата од ценовних удара на домаћем тржишту.
Економиста Горан Радосављевић је за наш лист истакао да овакво смањење цене бензина и дизела на цену од 187 динара јесте чист маркетинг и предизборна калкулација.
„У претходних неколико дана цена нафте је пала испод 100 долара, била је 130, пала је на 99 долара и то је неко усклађивање, али да будемо фер и поштени врло мизерно“, истиче Радосављевић за наш лист.
„С обзиром на то да ми сада немамо слободно одређивање цена на тржишту већ држава Уредбом одређује цену, јер ово нису одредили компаније већ држава, ово је чист маркетинг. Волео бих да видим ту калкулацију којом су дошли до тога да је цена нижа за 26 пара, неозбиљно је. На један резервоар нећете уштедети ни 20 динара код дизела, а код бензина још мање“, наглашава наш саговорник.
„Зашто смо ми једино робље у овој земљи“
Пољопривредник из Зрењанина Славко Вуков каже да је још већи проблем забрана извоза, да је откуп стао, цене пале, а да људи имају робе на лагеру.
„Проблем је ако та Уредба о забрани остане, а ближимо се изборима и ако Уредба дочека формирање нове владе, онда има да уђемо у жетву са деградираном ценом пшенице“, напомиње Вуков.
Очигледна је намера државе, како каже, да се изађе у сусрет околним државама када се ради о извозу неких производа, што је у реду, али он подсећа да је цена пала испод нивоа који је у окружењу.
„И шта сада ми треба да дамо робу испод цене да би неко био велики пријатељ на Балкану. Опет ми треба да извучемо дебљи крај, а зашто само ми, зашто су пољопривредници једино робље у овој држави, зато што највише радимо? Страшно сам гневан, јер проживео сам деведесете, не желим поново да радим за добробит свих, а на своју штету“, наглашава Вуков.
Љ. Буквић Данас