Почетна » ИНТЕРВЈУ Александар Кавчић: Борим се да школе не третирају родитеље као „муштерије“

ИНТЕРВЈУ Александар Кавчић: Борим се да школе не третирају родитеље као „муштерије“

од Други Пишу
0 коментар

Корупција на тржишту уџбеника је толико укорењена, марже су заиста велике и неки су спремни да дугогодишњу праксу куповине уџбеника бране „и рукама и ногама“. „Тешко ми је да поверујем да људи који нам образују децу, њихове родитеље третирају као „муштерије“ на којима треба што више зарадити и против тога се борим“, каже за „Нову“ Александар Кавчић, оснивач фондације „Алек Кавчић“.

Овај професор америчког универзитета Карнеги Мелон у интервјуу објашњава како је његове наводе о корупцији на тржишту уџбеника недавно потврдила и Комисија за заштиту конкуренције, како се носи са тужбама издавача и шта даље планира у свом пројекту бесплатних уџбеника за све основце.

– Средином јануара ће бити тачно две године од када смо објавили прве бесплатне уџбенике. На почетку смо објавили уџбенике за трећи и пети разред издавача „Завод за уџбенике“. А данас на бесплатнабиблиотека.цом можете да потпуно „скинете“, или само прелистате тачно 119 различитих уџбеника и радних свезака. Још око десетак смо завршили и предали Министарству просвете на одобрење. За први разред имамо завршене све уџбенике, укључујући и све стране језике, енглески, немачки, француски и руски. Очекујемо да ћемо врло брзо имати комплетно завршене уџбеничке комплете и за 5. разред. Имамо и скоро све уџбенике од 2. до 4. разреда.

Колико школа користи ваше уџбенике и колико их је скинуто са сајта?

– Статистику „скидања“ са сајта не водимо. Знамо само да осим у Србији, уџбенике „скидају“ и у иностранству. Немачка, Аустрија, Шведска, Норвешка… Тамо има доста наших људи, па помоћу уџбеника са сајта деца знатно лакше уче српски језик. Према подацима Министарства просвете за претходну школску годину, у тачно 316 школа користили су се уџбеници који се налазе и на бесплатнабиблиотека.цом. Верујемо да је ове године тај број и већи. Од ове школске године, општина Шид је за своје основце узела оригинална штампана издања издавача са којима сарађује Фондација.

Да ли сте задовољни учињеним, да ли је то више или мање од онога што сте планирали на почетку?

– Мој план је био да већина основаца у Србији има бесплатне уџбенике. Да имају могућност да се образују без обзира на материјално стање. На пример, уџбенички комплети за стране језике су увек најскупљи. И осим уџбеника, они, код осталих издавача, садрже и ЦД на коме се налази и аудио садржај. И замислите дете које је талентовано и жели да учи више страних језика, али родитељи немају довољно новца. Е па ми смо направили уџбенике за четири страна језика, а аудио-верзије смо поставили на сајт. То је омогућило некој деци да уче стране језике бесплатно. Кад чујем за такве примере, ја сам најсрећнији. Да ли сам задовољан? Увек мислим да је могло и требало и више и боље. Али, радимо. Верујем да ће све ово неповратно променити основношколско образовање у Србији, учинити га доступнијим и значајно јефтинијим.

Упозоравали сте на монополисте на тржишту уџбеника којима не одговара концепт бесплатних уџбеника. Колико је тај монопол и даље јак?

– Све оно на шта сам претходне две године упозоравао, недавно је потврдила Комисија за заштиту конкуренције у анализи о тржишту уџбеника. Ту се јасно види да једна издавачка кућа, коју заправо чине три повезана лица, има апсолутни монопол. Волео бих да се истражи како су до тог монопола дошли. У томе могу да помогну изјаве које дају чланови Удружења издавача, па чак и бивши председник тог удружења, који је крајем прошле године изјавио да је корупција доминантан начин избора уџбеника по школама. Не знам да ли сам успео да то демонтирам, али могу да кажем да ћу се веома трудити да родитељи не буду „муштерије“ школама, и да ћу увек гласно рећи када чујем или видим нешто о томе.

Да ли су родитељи и јавност у Србији свесни тог монопола и корупције и у којој мери су спремни да се боре против тих проблема?

– Скоро годину дана родитељи из разних градова у Србији ме зову да гостујем на трибинама о бесплатном образовању. И ту могућност, да разговарам са њима и чујем како виде основно образовање, сматрам драгоценим. Неки учитељи и наставници раде тако што родитељи треба да подучавају децу, а њихово је само да то дете испитају и оцене. Донедавно, родитељи нису ни имали могућност избора, јер већина издавача има скоро идентичне цене. Ми у Фондацији се трудимо да све то променимо. Да родитељима укажемо да по закону, имају и те каква права када је избор уџбеника и образовање њихове деце у питању. Упознајем све више директора школа, наставника и учитеља који су прегледали наше уџбенике и сами их изабрали да се користе у настави. Замислите родитеља који је свом прваку платио оригинална штампана издања 1.500 динара, уместо више од 8.000 динара, колико кошта код већине других издавача.

Колико у тој борби можете да рачунате на надлежне институције као што је Министарство просвете?

– Министарство просвете је све наше уџбенике одобрило, што значи да су потврдили квалитет, и да без икаквих проблема могу да се користе у настави у основном школама. И по мени то је сасвим довољно. Министарство ни по закону не може да се меша у избор уџбеника по школама. А савезници, заиста дубоко верујем да би требало да буду сви, од директора школа, преко наставника, учитеља и родитеља. Бесплатни уџбеници су тема око које не би смело да буде подела. Тешко ми је да поверујем да људи који нам образују децу, њихове родитеље третирају као „муштерије“ на којима треба што више зарадити. Знам да има наставног особља које у исто време и продаје уџбенике за издавачке куће, и од тога добија проценат.

Издавачка кућа „Клет“ вас је тужила због изјава о монополу на тржишту уџбеника.

– Судски процеси иду својим током и то воде моји адвокати. Верујем у ово што радимо и стојим иза својих речи, мој циљ није профит и зарада на основцима. Ја сам научник и зарађујем од својих патената. Њихове тужбе ме нимало не успоравају. Тужили су ме, чини ми се, девет пута, и то у првих неколико месеци од објављивања првих уџбеника. Можда им је то била тактика застрашивања. До сада нисам изгубио ниједан судски процес. Али и да изгубим, да ли би то био икакав показатељ исправности? Када се борите за нешто што је друштвено исправно, није битно ни да ли ћете изгубити неки судски процес. Многи борци за социјалну правду су губили судске процесе и завршавали у затворима, али су истеривали своју агенду.

Шта вам искуство које имате са овим пројектом говори о српском друштву, које је толико сиромашно да у појединим школама нема тоалета, а није спремно да прихвати концепт бесплатних уџбеника?

– Не мислим да није спремно да прихвати бесплатне уџбенике. Знам да има појединаца, школа и општина које су раширених руку прихватили све ово. Али, исто тако знам, и колико су лобисти издавача спремни на мутне радње само да и даље добијају проценат од тога што родитељи купују скупе уџбеничке комплете. Корупција на тржишту уџбеника је толико укорењена, марже су заиста велике и неки су спремни да дугогодишњу праксу куповине уџбеника бране „и рукама и ногама“. Али исто толико и ја желим да сви имају бесплатне уџбенике, а имам стрпљења, и још понешто… па видећемо ко ће дуже издржати.

Планирамо да завршимо све уџбенике, за сваки предмет и све разреде, за основну школу. А затим да пређемо на уџбенике за средњу школу. Када смо све ово почели имао сам неки план, колико је оквирно новца потребно да уложим, за све уџбенике. Тај износ је одавно премашен, али не жалим. Знам да га трошим на праву ствар, јер ако образујемо децу, образовали смо и целу нацију.

Јелена Булајић   Нова

Можда ти се свиди

Оставите коментар