Пуних годину дана откако је откривен случај злостављања осмогодишње девојчице из Миријева коју је отац годинама држао заточену у стану, ниједна надлежна државна институција није урадила ништа да се реши системски проблем који омогућује да дете не буде уписано у обавезан припремни предшколски програм и у први разред основне школе и да о томе нико не буде обавештен.
А управо се то десило поменутој девојчици.
Од великих речи о „случају који је запањио Србију“, „одговорности свих нас“ што је дете било невидљиво за систем, упирања прста у општину Звездара, која је према речима тадашњег министра просвете Бранка Ружића, била најодговорнија за пропуст, те његовог признања да је „евидентно да је систем заказао“, до данас није урађено ништа.
Закони су јасни: родитељ, односно други законски заступник је дужан да упише дете у припремни предшколски програм и у основну школу, а јединица локалне самоуправе води евиденцију и обавештава предшколску установу, односно школу и родитеље о деци стасалој за похађање припремног предшколског програма и за упис у први разред.
Законодавац је прописао и одговорност предшколских установа и школа да родитеље и јединицу локалне самоуправе обавесте о деци која се нису уписала, дефинисао јеи ко подноси захтев за покретање прекршајног поступка против несавесних родитеља, предвидео је и казне, како за родитеље, тако и за установе које нису уписале децу.
И све то би било у реду када би се за почетак знало које податке су локалне самоуправе дужне да доставе образовно-васпитним установама и ко контролише јесу ли то урадиле.
Ако је судити по одговорима које смо добили од надлежних министарстава, не контролише их нико, нити је ико надлежан за поменути проблем, јер институције уместо да га заједнички реше, међусобно пребацују одговорност.
У поступку који је самоиницијативно покренуо након што је у медијима објављен случај злостављане девојчице, Заштитник грађана је из изјашњења неколико контролисаних органа утврдио да од 2012. године јединице локалне самоуправе нису биле у могућности да дођу до личних података потребних за евиденцију деце, због немогућности да приступе постојећим базама података о евиденцијама грађана. Пре свега су у питању евиденције о пријави, одјави и промени пребивалишта.
Епилог сета препорука ове службе, упућених Министарству просвете, о чему је Данас раније писао, био је одговор просветне власти да јединице локалне самоуправе треба саме да успоставе процедуре које ће ближе уредити начин вођења евиденције, као и да Министарство државне управе и локалне самоуправе има своје евиденције које се могу искористити и у сврху прикупљања података о деци стасалој за упис у припремно предшколско, односно у први разред основне школе у датој календарској или школској години.
Да спискове са именима и презименима будућих предшколаца и првака не добијају, па због тога не могу да прате ко се уписао, потврдили су нам прошле године у више школа које смо контактирали.
На поновљено питање уочи предстојећег уписа, у неколико осмолетки кажу да из општина стиже само списак са називима улица које територијално припадају тим осмолеткама. Неким школама чак ни то.
Потврђују да се лако може догодити да се неко дете не упише у први разред и да то прође неопажено.
У једног београдској осмолетки истичу да могу да прате само ону децу која по месту становања не припадају тој школи, а чији су родитељи поднели захтев за вантериторијални упис. Ако захтев не буде одобрен, школа нема начин, нити је надлежна да прати да ли је дете постало ученик друге образовне установе.
Директорка са којом смо разговарали каже да би за праћење могао да послужи јединствени образовни број, али само под условом да је неко уписан у припремни предшколски програм и да му је број тада додељен, те да је питање која институција би требало да проверава да ли је дете прешло из једног у други систем образовања.
Какве податке локалне самоуправе прослеђуј вртићима и школама? Из ког разлога образовне установе не добијају податке са именима и презименима будућих предшколаца и првака да би се могло пратити јесу ли и уписани?
Ко контролише да ли су локалне самоуправе испуниле своју законом дефинисану надлежност о обавештавању установа о деци стасалој за упис?
Да ли су предузели неке кораке да се систем унапреди, јер досадашња пракса показује да се врло лако може догодити да родитељ не упише дете и да то прође без реакције надлежних органа?
Сва ова питања упутили смо Министарству за државну управу и локалну самоуправу (МДУЛС), уз напомену да је Министрарство просвете у одговору Заштитнику грађана поводом случаја девојчице из Миријева рекло да јединице локалне самоуправе имају могућност да прикупљају потребне податке о деци, уз поштовање закона о заштити података о личности, а у складу са прописима који регулишу њихове надлежности, коришћењем постојећих база података које се воде о грађанима у електронском облику.
„Извршење обавеза општинских/градских управа које произилазе из других секторских прописа не могу бити предмет контроле Министарства државне управе и локалне самоуправе. У конкретном случају реч је о обавезама јединица локалне самоуправе који произилазе из Закона о предшколском васпитању и образовању, те је у том смислу јединица локалне самоуправе одговорна за квалитетно и ефикасно вршење ове поверене надлежности“, одговарају за Данас из МДУЛС-а, уз напомену да се препоруке Заштитника грађана поводом конкретног случаја нису се односиле на Министарство државне управе и локалне самоуправе.
Шта је Министарство просвете предузело после случаја девојчице из Миријева, те да ли су тим поводом разговарали са представницима МДУЛС-а и полиције како би се детаљније дефинисало ко, кога, о чему и на који начин обавештава о деци стасалој за упис и ко контролише да ли је свака инстанца урадила свој посао, питања су на која нам представници просветне власти до објављивања овог текста нису одговорили.
Нису имали коментар ни о ставу колега из МДУЛС-а да обавезе локалних самоуправа, када је реч о обавештавању родитеља и установа, произилазе из Закона о предшколском васпитању и образовању.
Из службе Заштитника грађана раније су за Данас навели да је за решење проблема неопходна сарадња Министарства просвете, Министарства државне управе и локалне самоуправе, укључујући и Министарство унутрашњих послова, како би се успоставио систем прикупљања података који ће јединицама локалне самоуправе омогућити испуњавање њихове законске обавезе.
Нажалост, ово је само препорука коју, очигледно, поменути надлежни органи до данас нису уважили.
Статистика
Према подацима Републичког завод за статистику, у школској 2022/23. години обавезни припремни предшколски програм је похађало 62.958 деце, а обухват деце овим програмом износио је 97,3 одсто. С друге стране, подаци на почетку школске 2023/24. године кажу да је у редовним основним школама у први разред уписано 62.516 ученика.
foto EPA-EFE/ANDREJ ČUKIĆ
В. Андрић Данас