Иако су просечне цене половних аутомобила у просеку више за 14% у првих шест месеци 2024. у односу на исти период прошле године, продаја половњака је на готово истом нивоу. Наиме, број продатих коришћених возила из увоза од јануара до краја јуна ове године мањи је за свега 1,2% у односу на 2023. годину, показала је анализа сајта Половни аутомобили.
Такође, анкета спроведена са преко 6.000 посетилаца сајта показала је да је купцима најважнији фактор при одабиру аутомобила цена, као и да су у највећем броју случајева спремни да за куповину издвоје од 3.000 па до 10.000 евра.
Истраживање Половних аутомобила је и овог пута обухватило продајне резулате у првих шест месеци 2024. године, кретање просечних цена половњака оглашених на сајту, као и интересовање купаца у погледу брендова, модела, најтраженијих годишта и погонског горива.
Подаци прикупљени у сарадњи са „ЦУБЕ тимом“ показали су да је продаја половних аутомобила из увоза у првих шест месеци ове године мања за свега 726 возила у односу на прво пологудиште 2023. године, што је, како смо навели пад за свега 1,2%. Подсећања ради, ако би се поредио шестомесечни пресек 2023. у односу на 2022. годину, пад продаје половњака из увоза износио је 5,6%.
Цене више не расту из месеца у месец
Ови резултати посебно су занимљиви, када се погледају кроз призму просечних цена коришћених возила, оглашених на сајту Половни аутомобили. Наиме, ако се упореде просечне цене из прве половине ове, са истим периодом прошле године, приметан је просечан раст од 14%. Примера ради, јуна прошле године просечна цена свих оглашених половних возила износила је 8.894 евра, да би у јуну ове године цена достигла 9.864 евра, што је раст од 11% (на сајту Половни аутомобили тренутно је оглашено више од 66.000 путничких аутомобила).
Упркос чињеници да су цене половњака веће у односу на прошлу годину, приметна је једна значајна промена. Док је претходних неколико година раст просечних цена половњака био континуиран, дакле из месеца у месец, у првој половини ове године, то није био случај. Током фебруара, марта и априла просечне цене оглашених половњака биле су у паду, да би током маја и јуна, поново кренуо благи раст. Ипак, просечне цене у јуну и даље су ниже у односу на јануар ове године и то за 1,3%. Да ли ће се овакав тренд наставити, остаје да видимо.
Шта се куповало у првој половини године?
Купце половних аутомобила и даље занимају у највећој мери половњаци са дизел моторима. Од 63.795 половњака који су први пут регистровани у првом полугодишту, чак 40.781 су дизелаши.
Апсолутно нема промена ни када је реч о интересовању за моделе и брендове. Три модела Волксwаген-а, Голф, Пассат и Поло су традиционално на врху листе, а овог пута прате их и Опел Астра и Ауди А4 на четвртом и петом месту. Кад је реч о произвођачима, осим Волксwаген-а, у првих пет на листи најпродаванијих су Ауди, Опел, Пеугеот и Ренаулт.
Оно што се полако мења јесте интересовање купаца када се ради о години производње.
У првој половини године најпродаванији су аутомобили произведени између 2008. и 2012. године, док су се рецимо прошле године више куповали половњаци произведени између 2007. и 2010. Чињеница је ипак да у оба случаја говоримо о аутомобилима који су старији од 10 година и да они чине преко 65% свих половњака првих пут регистрованих у Србији од јануара до краја јуна ове године.
Управо из тог разлога, сајт Половни аутомобили истраживао је просечне цене оглашених половњака на порталу старих између 11 и 15 година. И на основу ових података приметан је благи пад цена, али су оне и даље далеко веће у односу на прво полугодиште 2023.
Каква су очекивања купаца?
Зато смо кроз анкету у којој је учестовало око 6.000 посетилаца сајта Половни аутомобили питали потенцијалне купце каква су њихова интересовања и колико су новца спремни да одвоје за куповину половног аутомобила. Више од 50% учесника анкете навело је да је спремно да половњак плати између 3.000 и 10.000 евра, док је само 10% испитаника навело да жели да уложи преко 15.000 евра.
Занимљиви су одговори на питање који је најважнији фактори приликом одабира половног аутомобила. Очекивано, нешто мање од трећине учесника анкете је навело цену. Готово исти проценат имају три параметра, а то су старост возила, сервисна историја и улагање после куповине. Занимљиво, као најмање важни фактори наведени су опрема, али километража.
И на крају, већина од 6.000 учесника анкете навело је да планира куповину половног аутомобила у другој половини године, што улива наду да ће зауставити сада већ вишегодишњи тренд пада продаје половних возила на годишњем нивоу. Купци такође очекују да ће понуда половњака бити боља, или у најмању руку иста као у првих шест месеци 2024. године, а преко 75% учесника анкете планира да свог новог љубимца плати готовином, показала је анкета сајта Половни аутомобили.
Foto: Shutterstock