Смрт возача ГСП за воланом, вест која је потресла Београђане. Овај трагични догађај отворио је бројна питања и актуелизовао низ проблема са којима се возачи сусрећу – у каквим условима они раде, колико је деградирајуће то што немају оно основно – где да оду у тоалет, колико често иду на лекарске прегледе…
Опште је познато да последњих година све већи број возача напушта нашу земљу и одлази у иностранство „трбухом за крухом“, а неретко, новац није једини разлог за то. Прилично лоши услови рада, попут једног слободног дана у недељи, минималне или готово никакве паузе током смене, гужва у саобраћају… наводи ове људе да напусте посао, град и земљу и боље услове рада пронађу негде другде.
Тешки услови рада
Да услови рада возача умеју да буду прилично тешки за „Блиц“ је потврдио и Александар Јокић, председник Саобраћајног синдиката ГСП-а.
– Услови су тешки. Плата није најсјајнија, односно није онаква каква би требало да буде. Саобраћај је жива ствар, ови људи превозе путнике, а не терет. Раде под притиском и великим стресом у сменама, по 8 сати кроз гужву у граду, најпрометнијим улицама, а из године у годину све је више возила на улицама. Однос путника према њима није онакав какав би требао да буде, а велики проблем праве им и бахати возачи који паркирају и заустављају аутомобиле где год стигну, чак и у жутим тракама – каже Јокић.
Он додаје да возачи стално седе, нездраво се хране, а када им „дође и тај један слободан дан, због превеликог умора немају времена ни за породицу, ни за пријатеље“.
– Нездраво се хране, углавном је у питању брза храна. Сама кабина им ограничава кретање тако да у просеку дневно седе по 8 сати. Оних 5 минута паузе често и не искористе. Кад им дође тај један дан одмора, тек неки, мањи број возача има два слободна дана недељно, они једноставно немају времена низашта, јер су уморни. Нису мотивисани – то је највећи проблем. Стално добијају нове обавезе и мислим да однос према њима од стране руководства треба да се промени – сматра председник овог Синдиката.
Проблеми са простатом, а немају кад ни где у тоалет
Недостатак тоалета у кућицама на окретницама, али и недостатак времена да оду у исти је један од већих проблема са којима се суочавају возачи ГСП-а. То уме да буде јако фрустрирајуће, јер где возачи заправо обављају физиолошке потребе, ако немају тоалет?!
– Постоје линије на којима није решено питање тоалета. Ипак, то је случај на једном мањем броју линија. Имамо и нове модерне кућице нпр. Вождовац 1 и Вождовац 2 на Бањици. Већина њих је и у годинама када већ почињу проблеми са простатом – каже Јокић.
Међутим, возачи ГСП-а пролазе кроз редовне лекарске прегледе, а уколико се утврди да више нису у стању да возе аутобус, најчешће прелазе на неко друго радно место.
– Они пролазе кроз лекарске прегледе и иду на 36 месеци, а ако се појави здравствени проблем онда на 3, 6 9 или на 12 месеци – објашњава Јокић.
Надају се новом, бољем закону
Сви возачи дужни су да прођу кроз обавезне, редовне прегледе, а ако се утврди да нису више у стању да управљају возилом, углавном прелазе на друго радно место.
– Углавном раде под притиском, тј. стрес је иницијална каписла за многе болести, од срчаних до високог притиска и дијабетеса. Ако се утврди да возач више није у стању да управља аутобусом, он прелази на неко друго радно место. Тренутно је у скупштинској процедури предлог Новог Закона о безбедности и здрављу на раду. Очекујем да ће се након усвајања овог Закона урадити нови Акт о процени ризика за радно место возача аутобуса, тролејбуса и трамваја, што је и логично – додаје Јокић.
Референти за безбедност процењују стање возача и стављају забрану управљања, уколико је то неопходно.
– Хитно се јавља у ГСП референтима за безбедност који то прате како би му ставили забрану управљања. Најчешће га у том периоду пребацују на дуго радно место – каже Јокић.
Ходање, трчање, бициклизам…
Јокић сматра, да би примена активности попут трчања и бициклизма, као и коришћење теретане или базена, знатно помогло да живот возача ГСП-а буде квалитетнији.
– Ходање, трчање и бициклизам су активности које се предлажу у свету да би возачи били здрави. Они могу да се баве овим активностима током свог слободног времена. Кратке вежбе од 10-20 минута смањују ризик од болести и побољшавају здравље возача. За одржавање кондиције било би добро да град, односно наш оснивач омогући бесплатно или уз попуст коришћење неке теретане као и базена. Град може организовати спортске догађаје и изазове како би их мотивисале на акцију. И показати им колико су битни и важни овом граду. ГСП Београд и други приватни аутобуски превозници могу да дозволе својим кошаркашким, одбојкашким и фудбалским тимовима да учествују на овим турнирима и утакмицама и то би стварно било добро – предлаже Јокић.
gsp vozac foto RAS Petar Markovic
Јелена Радовановић Блиц