Удружење „Наша месна заједница“ је покренуло Петицију „Повежимо Прокоп“ за бољу повезаност главне железничке станице „Београд Центар“ познатије као „Прокоп“ са другим деловима Београда.
Отварање главне железничке станице „Београд Центар“ (Прокоп) је најављено за 20. октобар ове године, а поред тога ће бити изграђено и 8 пословних зграда непосредно поред железничке станице. Због тога се очекује ново повећање броја путника које као што је и до сада био случај неће бити испраћено јавним превозом уколико се не уведу неопходне промене.
Захтеви петиције су преусмеравање тролејбуса 40 и 41 тако да директно опслужују улаз у железничку станицу, набавка нових тролејбуса, продужено време саобраћања постојећих линија 34, 38Л и 40 тако да буде омогућен долазак путника на ранојутарње и касновечерње поласке возова што сада није случај, преусмеравање линије 51 тако да након Мостарске петље саобраћа до железничке станице, појачавање линија 36 и 34 са новим аутобусима и измена плана изградње Београдског метроа тако да линија 1 опслужује железничку станицу “Београд Центар” (Прокоп).
Последњи тендер ГСП-а Београд за набавку нових 80 тролејбуса са аутономијом је обустављен у априлу 2022. године. Ови тролејбуси би омогућили бољу услугу на линијама 40 и 41 које опслужују железничку станицу “Београд Центар” (Прокоп), али и на свим другим тролејбуским линијама. Тролејбуске линије 19,21 и 22 су скраћене и саобраћају до Славије уместо да саобраћају до центра Београда то јест Студентског трга. На линији 21 више од две године уместо тролејбуса саобраћају заменски аутобуси, а то се све чешће дешава и на линији 40 јер нема довољно тролејбуса.
Тендер за тролејбусе вредан око 53 милиона евра је обустављен, док је на основу ребаланса буџета ЈКП ГСП Београд за 2023. годину Скупштина града Београда усвојила одлуку 13. септембра ове године да се Град Београд задужи за 325 милиона евра због набавке 200 нових аутобуса. За један тролејбус је према последњем тендеру било потребно да се издвоји око 660 хиљада евра, док према најновијој рачуници из ребаланса буџета ГСП-а цена једног аутобуса износи 1,6 милиона евра што је скоро 3 пута више од цене једног тролејбуса. Цена БМЦ аутобуса на гас на последњем тендеру у јуну 2021. је била око 340 хиљада евра, а сада је предвиђено издвајање 5 пута више новца за један аутобус. Пошто очигледно има пара за набавку нових возила, а нови аутобуси не могу да коштају 5 пута више него што су коштали на последњем тендеру захтевамо хитну набавку нових тролејбуса и неопходно улагање у тролејбуски подсистем у Београду који се годинама запоставља и систематски уништава.
Пошто су многе линије ГСП-а дате приватницима на основу јавно-приватног партнерства то значи да је ослобођен одређени број аутобуса и да не постоји никаква препрека да се неки од тих аутобуса преусмере на линије 34 и 36 које су већ сада преоптерећене и не задовољавају потребе путника железничке станице “Београд Центар” (Прокоп).
Такође сматрамо да је неопходно да “Београд Центар” (Прокоп) као главна железничка станица буде повезан са другим деловима Београда првом линијом метроа. Ово је важно зато што је железничка станица у Прокопу пројектована да је дневно користи 40.000 путника из целе Србије, док се изградња Београдског метроа финансира од пореза који плаћају сви грађани Србије. Осим тога, ако би прва линија метроа саобраћала преко Прокопа тиме би била и изграђена станица код Универзитетског клиничког центра Србије и остварена веза са највећим болничким комплексом у Србији. На овај начин би се задовољиле потребе путника железнице чији број је у константном порасту.
Сви који желе да нас подрже у борби за бољи градски превоз могу да потпишу петицију на следећем линку:
https://www.peticije.online/peticija_poveimo_prokop#form