Почетак радова на изградњи грандиозног пројекта Београд на води поново је одложен, без неког објашњења јавности, тврди организација Транспарентност Србија. Најаве нових рокова нису праћене никаквим образложењем због чега претходна обећања нису испуњена, на пример, због чега није испуњено обећање премијера Александра Вучића и због чега још није потписан најављени уговор са инвеститором из Уједињених Арапских Емирата о јавно-приватном партнерству.
– И поред многобројних информација које су о овом пројекту објављене, нема ниједне која би указивала на то да је било какав уговор потписан. Изузетак је једино, према тврдњи градских челника, уговор о донацији за уређење зграде бившег Геозавода, који се налази на простору Београда на води, наводи ТС.
Грађанима Србије нико није нашао за сходно да објасни зашто пројекат касни, али, што је још важније, не зна се под каквим условима ће градња бити изведена и које ризике преузима држава која је један од партнера у овом мегаломанском послу.
С обзиром на бројне промоције и ‘померање рокова’ кроз најаве, јавност има право да зна и у чему је проблем са Београдом на води – да ли су то искључиво нерешени имовинско-правни односи и обављање припремних радова на рашчишћавању терена или такође постоје спорна питања у преговарању са најављеним инвеститором – пише у саопштењу.
Тајност у овом послу не би требало никога у Србији да чуди. Баш као и „прилагођавање“ прописа захтевима инвеститора. Наиме, међудржавним споразумом Србије и УАЕ предвиђено је практично суспендовање националног законодавства у свим пословима владе с Емиратима. Београд на води није изузетак.
– Ризике да економска рачуница буде запостављена само појачава велики политички значај који је дат овом пројекту – наводи Немања Ненадић, програмски директор ТС.
Нико не зна да ли су урађене, а камоли и да ли ће бити објављене студије о изводљивости за овај посао. Зато се не зна ни колико је посао вредан, па се политичари владајућих странака гађају бројкама од две до осам милијарди евра или долара. Не знамо ни колико ће држава платити своје учешће, ко посао финансира и слично.
Да ствар буде неповољнија по власти града и републике, ни струка није распамећена пројектом. Штавише, има озбиљне замерке и сугестије да се пројекат макар промени према стандардима града. Чланови одбора САНУ за архитектуру и урбанизам оценили су да је нацрт просторног плана „Београд на води“ потребно изменити, јер ће у противном то бити изоловано острво, тешко приступачно и једва проходно.
Стамбени и пословни простор високе класе биће пренасељен, са озбиљним еколошким и социјалним последицама. Мање и средње трговине биће угрожене изградњом џиновског тржног центра.
Једна од примедаба је и да у комплексу нема довољно паркова и тргова, а није најсрећније решен ни прилаз реци за шетаче.
Уз то, констатује се да ће Београд на води, због куле од 220 метара и солитера до 100 метара висине, бити огроман зид стереотипне архитектуре који ће заклонити историјска знамења града, од Споменика победнику преко Теразија до Храма Светог Саве.
Вучић: Радови почињу на лето
Премијер Србије Александар Вучић изјавио јер да ће радови на пројекту Београд на води почети на лето. Критичарима је поручио да не брину и да ће бити све онако како јеи речено.
Вучић је поновио да се већ припрема терен и да је уклоњено 158 од 211 објеката на простору предвиђеном за Београд на води и да ће то коштати око 200 милиона евра, а цео пројекат између три и четири милијарде евра. За две и по године, најављено је, биће завршена прва фаза, са Кулом Београд, четири зграде и великим шопинг молом. Одговорио је и на питање критичара зашто није расписан конкурс за Београд на води:
– Пронађе три милијарде долара па да распише неки конкурс.
Џиновска кутија за ципеле
Кроз анализу најављене урбане структуре свој стручни суд дао је и архитекта Бојан Ковачевић у тексту „Острво на обали хроме реке“ објављеном у „Политици“ 3. маја 2014.
Он се пре свега критички осврће на „инвеститорски урбанизам“ где се не улажу паре у складу с оним што је градска заједница, него према ономе што инвеститор жели.
„Здрав разум поставља питање коме треба сва та двомилионска квадратура конфекцијске архитектуре кутија за ципеле.“
Скупа бајка
Бивши градоначелник Београда Драган Ђилас оценио је прошле године да је пројекат Београд на води нереална бајка, од које ће бити више финансијске штете него користи.
– Да би се припремила локација за Београд на води потребно је милијарду евра. Потребно је да се направе нове железничке станице на територији Београда, да се заврши станица Прокоп, да се расели 1.600 објеката, да се регулише транспорт опасних материја кроз центар града – казао је Ђилас.