Сећате ли се предизборне кампање СНС-а 2018. године, када је балерина Аја Јунг делила карте за београдски метро? Година важења била је 2022. година. А у истој кампањи тадашњи градоначелник Синиша Мали најавио је почетак изградње за 2020. годину. Међутим, није се десило – важење поменуте „карте“ је истекло, а од копања нема ни – багера.
У последње две деценије није прошла ниједна предизборна кампања за београдске изборе, а да метро није био обећан. У кампањи 2018. године, СНС је отишао и даље – продавали су и карте за непостојећи метро.
Идеја о метроу, додуше, постоји ни мање ни више него 100 година, када је давне 1923. године метро први пут уцртан у Генерални урбанистички план главног града.
Година је 2023, а од метроа имамо следеће: насут је терен у Макишу за изградњу депоа, а споразум за пројектовање и изградњу тог депоа, у вредности 200 милиона евра, потписан је с кинеском компанијом Пауер Чајна (Поwер Цхина) у септембру ове године.
Године 2018. основано је и предузеће „Београдски метро и воз“.
Исте године, тада заменик градоначелника Београда Горан Весић рекао је да је метро „најважнији пројекат наредне деценије“, као и да је вредност читавог посла више од три милијарде евра. „А само прве фазе, прве линије је 1,3 милијарде“, изјавио је.
Прва обећања ове власти почела су 2014. године, када су у новембру те године тадашњи премијери Србије и Француске Александар Вучић и Мануел Валс, као и градоначелник Београда Синиша Мали, потписали Меморандум о разумевању о градњи метроа у Београду.
Вучић је тада најавио да ће радови на београдском метроу почети 2016. године, а премијеру Валсу захвалио на подршци Србији на њеном путу евроинтеграција.
Градоначелник Мали је исте године у Лондону, представљајући потенцијале инфраструктурног развоја Београда, такође најавио почетак изградње прве линије београдског метроа за 2016. годину. „Градња прве линије метроа почеће 2016, док ће нова железничка и аутобуска станица у Београду бити готове годину дана касније“, рекао је.
А када се видело да метро „није кренуо“ ни 2016. године, тај рок је у обећањима померен на – 2018. „Ако буде све по плану, следеће године почећемо да се бавимо финансирањем, израдом пројеката како бисмо крајем 2018. године, што је реално, почели са изградњом прве линије метроа“, изјавио је Мали 2016. године.
То „реално“ не беше у 2018, па је „прескочило“ у 2019, па у 2020. годину.
„У другој половини 2020. године ми ћемо кренути да градимо метро и остварићемо на тај начин вишедеценијски сан грађана Београда да Београд не буде једини град у Европи који има више од милион становника, а да буде без метроа… А ми кажемо следеће, 2020, и оно што је председник Вучић рекао, можемо да закаснимо месец-два дана, али ми ћемо тај метро урадити“, рекао је Мали у 2018. години.
„Месец-два“ кашњења претворило се „у годину или две“, у предизборној кампањи за локалне изборе у Београду 2018. Тада је Мали обећао да ће Београд „већ до 2022. имати прву линију метроа“.
Пошто ништа од изграђеног метроа нису могли да покажу те године, у кампањи су делили – карте за непостојећи метро. И то није све – кандидати за одборнике на листи „Александар Вучић – Зато што волимо Београд“ возили су се трасом прве линије метроа. Али, то је била вожња – аутобусом, који је за ту прилику специјално дизајниран да личи на воз.
Синишу Малог је на месту градоначелника Београда након тих избора заменио Зоран Радојичић, а са места заменика градоначелника обећања о метроу наставио је да даје Горан Весић, а онда и Александар Шапић.
Шапић је обишао половином новембра ове године радове на изградњи депоа на Макишком пољу и том приликом поручио да изградња метроа „коначно постаје реалност“. Он је најавио да ће у другој половини 2024. године бити видљиве конкретне ствари на изградњи београдског метроа.
Као „зидање Скадра“, првом линијом београдског метроа возићемо се 2028. године. То су последња обећања која ћемо морати да сачекамо и уверимо се да ли су реална и испуњена или су, као и претходна, дата само у пропаганде и предизборне сврхе.
Две линије метроа
Прва линија метроа, како је обећано, биће завршена до 2028. године. Возови на овој релацији ићи ће трасом Макиш – Миријево.
Та линија је утврђена иако су се много бунили због угрожавања водоизворишта на Макишком пољу.
Бивши градски секретар за заштиту животне средине Бранислав Божовић изјавио је раније за Н1 да се нигде у свету градња на водоизворишту не сматра стручном. „Уништавати своја водоизворишта је доказ одређеног необразовања и нецивилизованости тог народа који треба да буде срећан што има водоизвориште. Београд је срећан град јер има изванредно водоизвориште подземних вода“, казао је.
Без јавне дискусије, уз игнорисање стручне комисије, смањена је зона заштите водоизворишта. Шира зона која је некада захватала цело Макишко поље, претворена је у грађевинске парцеле. Ту ће се, како су писали медији, градити Тесла град бизнисмена Богољуба Карића.
Другом линијом метроа би, према најавама власти, требало да се возимо од 2030. године. Та линија требало би да повеже Миријево и Бежанијску косу. Међутим, којим путем ће та линија пролазити, није тачно утврђено.
Уместо планиране руте од Савског моста до Славије разматра се у потпуности другачија траса са великом девијацијом испод историјског центра – тунелом који би пресецао осу Краља Милана, улице у зони Новог двора, као и правац Кнеза Милоша испод Турске амбасаде, писао је крајем децембра 2022. године сајт еКапија.
Иза Славије, веза са приградском железницом (БГ воз) више се не планира у Макензијевој улици, у којој неће бити ни новог железничког подземног стајалишта, већ код Карађорђевог парка. Међутим, ни ово решење није у потпуности извесно, пошто се размишља о још једном алтернативном решењу. Зона измене има дужину од 4,6 километара.
Колико ће нас коштати
Пројекат изградње београдског метроа грађане је у 2021. години коштао 4,4 милијарде динара, док је у 2023. години планирано издвајање од 30 милијарди динара (око 255 милиона евра).
Тих 30 милијарди динара за метро се налази у буџету за 2023. и представљају капиталне трансфере Граду Београду од Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, пише Нова економија.
„Иако ће београдски метро само у 2023. години коштати 260 милиона евра, а у дугом року 10-15 пута више, за тај пројекат није објављена сва документација која би потврдила да се ради о пројекту који је економски и друштвено исплатив на дуг рок“, наведено је у оцени Фискалног савета која се тицала буџета.
Остаје нам да чекамо ту обећану 2028. годину… Или 2038… 2040… Па, ко дочека, причаће…
Foto Shutterstock/ Ilustracija
Миона Живић Н1