Просечна месечна потрошња домаћинства у Србији је у 2022. години износила 78.678 динара, показује анкета о потрошњи домаћинства у 2022. чије је резултате објавио Републички завод за статистику (РЗС).
Највећи део месечне потрошње просечног домаћинства у Србији, према резултатима анкете коју је спровео РЗС, одлази на храну и безалкохолна пића – 28.246 динара (36 одсто).
Највећи део тог новца издваја се за месо и месне прерађевине (11,5 одсто), затим за хлеб и житарице (5,2 одсто), млеко и млечне производе (5,1 одсто), поврће (4,1 одсто), воће (2,2 одсто), остале прехрамбене производе (1,7 одсто), шећер, џем, мед, чоколаду, и кондиторске производе (1,6 одсто), минералну воду, безалкохолна пића и сокове (1,3 одсто), кафу, чај и какао (1,3 одсто), уља и масти (1,2 одсто), рибу и прерађевине од рибе (0,8 одсто).
После хране и безалкохолних пића, просечно српско домаћинство највише новца у једном месецу троши на становање, воду, електричну енергију, гас и остала горива (12.677 динара), затим на транспорт (7.041 динар), комуникације (4.304 динара), рекреацију и културу (4.006 динара), одећу и обућу (3.852 динара), алкохолна пића и дуван (3.723 динара), здравље (3.478 динара), опрему за стан и текуће одржавање (3.179 динара), ресторане и хотеле (2.495 динара) и образовање (1.061).
За остале личне предмете и услуге, као што су долазак фризеру или козметичару, предмети за личну хигијену, накит и сатови, осигурање, финансијске услуге и сл, просечно српско домаћинство месечно троши 4.616 динара.
Највеће просечне месечне трошкове имају домаћинства у Београду (87.037 динара), затим регион Западне Србије и Шумадије (76.685 динара), регион Војводине (76.018 динара) и коначно регион Јужне и Источне Србије (74.923 динара).
РЗС је, у оквиру програма статистичких истраживања од интереса за целу земљу, у 2022. спровео статистичко истраживање Анкета о потрошњи домаћинстава, које се од 2003. године спроводи по међународним стандардима и препорукама Евростата, Међународне организације рада и УН, чиме се, како истичу, обезбеђује међународна упоредивост података.
У анкети се примењују метод вођења дневника (домаћинство води дневник потрошње за петнаест, односно шеснаест дана) – за производе и услуге намењене личној потрошњи, и метод интервјуа (испитивања) на бази упитника, где је референтни период за трајна добра дванаест месеци, за полутрајна добра, пољопривреду, лов и риболов три месеца, а за приходе месец дана.
Сваких петнаест дана анкетира се по 370 домаћинстава, односно 8.856 домаћинстава за годину дана. Од укупног броја домаћинстава предвиђених за анкетирање у 2022. (8.856 за Републику Србију) анкетирано је 5.927 домаћинстава (67 одсто), наводи се у извештају РЗС-а.
Foto Shutterstock/Denys Kurbatov
Б. Н. Н1