На Калемегдану су почела геолошка испитивања тла, као део припрема за градњу жичаре која ће повезати Београдску тврђаву са парком на новобеоградском Ушћу.
Тренутно се врше истражни радови који су део елабората за потребе плана детаљне регулације, а након завршетка испитивања планирано је расписивање тендера за избор извођача, објавио је Беобуилд.
Реализација овог пројекта све је извеснија, а тендер и додељивање уговора извођачу најављује се за наредну годину. Сама градња жичаре трајала би годину и по дана, а пројекат је замишљен као заједничка иницијатива Града Београда и ЈП Скијалишта Србије.
Како се овај пројекат уклапа у ширу слику, имајући у виду да је реч о објекту у простору који ће у будућности обележити панораму града?
Наиме, недостатак комфорне пешачке везе спречавао је ближу функционалну интеграцију две обале, као и развој и ширење пешачких садржаја. Жичара која је планирана није само веза две обале реке, већ улази нешто дубље у парк и терминише код раскрснице Булевара Михајла Пупина и Булевара Николе Тесле. Са дужином од око 1.200 метара између полазне тачке на Калемегдану и станице на Ушћу, ова жичара заправо прелази релативно малу висинску разлику од свега 30 метара.
То омогућава потпуно хоризонталну путању на већем делу њене трасе, а пројектовани капацитет је до 3.000 путника на сат. Пројектовани капацитет могуће је испунити већим бројем мањих кабина или мањим бројем већих. Мање кабине имају капацитет до 10 путника, док би веће могле да носе и 35 путника по вожњи, али још није познато која ће варијанта бити примењена.
Једна од станица била би на Великом шеталишту на Калемегдану. Планирана је и укопана станица, којој ће се приступати степеницама са видиковца изнад трамвајске окретнице. Реч је о објекту већем од 800 м2 бруто површине. Станица на Ушћу је такође велики објекат са више од 1.000 м2 бруто површине. Вожња између Калемегдана и Ушћа трајаће мало дуже од 3 минута.
Остаје да се види још колико ће вожња новом жичаром коштати, али према анализама које су вршене није могуће остварити исплативост жичаре као дела система јавног превоза. Вредност целог пројекта процењује се на око 15 милиона евра.