Почетна » НАЈАВЉЕНЕ РИГОРОЗНЕ МЕРЕ КОНТРОЛЕ У ГРАДСКОМ ПРЕВОЗУ Ево шта би све ускоро могло да очекује Београђане

НАЈАВЉЕНЕ РИГОРОЗНЕ МЕРЕ КОНТРОЛЕ У ГРАДСКОМ ПРЕВОЗУ Ево шта би све ускоро могло да очекује Београђане

од admin
0 коментар

Због лоше наплате карата, те месечног губитка ГСП „Београд“ од око 200 милиона динара, челници града најавили су ригорозније мере контроле у јавном градском превозу.

Овакве приче и идеје циклично се понављају на сваких годину-две, обично наилазе на одбојност међу путницима, а до сада ниједна градска власт није успела да пронађе решење за бољу наплату превоза чиме би коначно биле смањене субвенције из буџета.

И овог пута се чини да надлежни немају на располагању велики избор решења, те да је најреалније да Београђани за пар месеци очекују улазак у аутобусе, тролејбусе и трамваје само на предња врата или увођење толиког броја контролора-кондуктера који би покрили скоро сва возила.

1. УЛАЗ НА ПРЕДЊА ВРАТА

Путник са припремљеном картицом улази на предња врата, очитава је пред возачем и пролази у средњи део возила. Овакво правило, које је успешно примењено у Новом Саду и Суботици, никада није заживело у Београду, а било је неколико покушаја, па чак и пре увођења Бусплуса, када су врата на возилима била излепљена великим фолијама са натписима „Улаз“ и „Излаз“.

Предност                         Нико не може да започне вожњу без карте

Мана                                Немогућност контроле уласка и изласка; гужве

Успешни примери      Нови Сад, Суботица

Готово у самом старту правило је игнорисано – путници нису бирали врата на која су улазили, а возачи су говорили да контрола није њихов посао. Ангажовани су и асистенти у возилима и на станицама, али ни они нису успели да се изборе са путницима…

Мана му је реална немогућност контроле уласка и изласка и стварање гужви.

2. УВОЂЕЊЕ КОНДУКТЕРА

Улазите у аутобус на било која врата, валидирате картицу и кондуктер долази до вас да је преконтролише. Ако немате карту, он ће вам продати папирну. Сличан систем са кондуктерима који шетају кроз возило примењивали су приватници који су почели да возе деведесетих година и тако, за разлику од ГСП-а почели да зарађују.

Предност                    Мања потреба за контролом, теже избегавање обавезе плаћања

Мана                            Ангажовање великог броја радника

Успешни примери  Ниш

Кондуктер подсећа на обавезу плаћања карте и не кажњава путнике, а заједно са возачем он је и „домаћин“ аутобуса који је на услузи путницима.

Успешна примена овог система забележена је у Нишу, проблем је, међутим, што захтева изузетно велики број радника. Ако имате 1.200 возила. само у две смене потребно вам је скоро 2.500 кондуктера.

3. ВЕЋИ БРОЈ КОНТРОЛОРА

Слично решење попут увођења кондуктера јер захтева ангажовање изузетно великог броја радника. Већи број контролора омогућује бољу покривеност линије: од центра до периферије, као и чешће сусрете путника са њима, због чега би временом схватили да је једноставније да редовно плаћају превоз.

Предност    Боља покривеност контролом

Мана            Трошкови плаћања радника

Међутим, то би захтевало ангажовање додатног броја контролора који нису запослени у „Апексу“.

4. КОМУНАЛЦИ – КОНТРОЛОРИ

Комунални полицајци добијају апарате за контролу карата и легитимишу путнике, а онима без карте пишу прекршајне казне. Ова могућност представљала би репресивну меру, са једне стране путници би у страху чешће плаћали превоз, али би као таква могла да произведе контраефекат.

Предност   Путници у страху од казне плаћају превоз

Мана           Непопуларна мера

За коју год варијанту да се надлежни одлуче, њено спровођење ће скоро извесно сачекати да прво прођу – избори.

5. ФИРМЕ КУПУЈУ „МАРКИЦЕ“

На први поглед све би било решено када би државна и јавна предузећа имала обавезу да својим радницима купују „маркице“. Ова мера показала се одлично у периоду највеће кризе ГСП-а.

Предност   Велики број путника има месечну карту

Мана           Решава се проблем само са запосленима; Немогућност избора

Ова мера показала се одлично у периоду највеће кризе за ГСП. Међутим, она значи и смањење могућности избора путника. Неко до посла долази пешице, аутомобилом, таксијем, бициклом, минибус експресом, неким другим превозником или има обезбеђен превоз од стране фирме.

6. РАМПЕ НА ОКРЕТНИЦАМА

Увођење рампи за улазак на станицу се показало као веома добро у БГ возу. Ко нема валидирану картицу не може ни да приђе возу. Проблем је, међутим, што се тешко може применити „на отвореном“.

Предност                       Контрола је аутоматизована

Мана                               Компликовано техничко решење; ограничен број станица

Успешни примери      БГ воз

Евентуално би могла да се огради читава окретница или да се уведу надстрешнице затвореног типа.

Матеја Бељан     Блиц

Можда ти се свиди

Оставите коментар