У дану када Београд обележава 80 година од ослобођења, значај Старог савског моста никада није био више изражен. Овај „пут преко Саве“, Немци су хтели да минирају у дану када су схватили да губе тадашњу југословенску престоницу. Сковали су план да минирају мост који су и сами поставили, али нису успели у томе. Осам деценија касније мост ће бити уклоњен, а предводник у тој иницијативи је актуелни градоначелник Александар Шапић.
Крајем септембра ове године, градоначелник Београда Александар Шапић речима „Ако Бог да“ најавио је затварање Савског моста и то за железнички саобраћај, након што је аутобуски претходно већ обустављен. Трамваји би преко овог моста требало да престану да саобраћају већ почетком новембра. За то време, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре издало је решење о грађевинској дозволи за изградњу новог Савског моста у Београду.
Уочи обележавања годишњице ослобођења, мурал посвећен 20. октобру, након пуне деценије уклоњен је са зграде Института за ментално здравље. Овај мурал, те 2014. године финансирало је Министарство културе.
Правдајући идеју о уклањању или, како је то најпре представљено, рушењу моста, Александар Шапић је Савски мост називао „нацистичким“ и оним који нема никакву културно-историјску вредност.
Кад смо већ код историје, да се вратимо више од 80 година уназад.
Овај мост саграђен је током немачке окупације 1942. године, након што је једини мост преко Саве, тада познат као мост краља Александра, био срушен.
Доступна историјска грађа показала је да су суочени са великим губицима, схативши да им Београд полако измиче током акције ослобођења, немачки војници одлучили да минирају мост. Заправо, план за уништење постојао је у најмање два наврата.
Два плана за уништење моста
Миладин Зариц́, учитељ који је живео у Карађорђевој улици број 69, одлучио је да искористи тренутак непажње Немаца и дође под Савски мост. Ашовом, који је узео од немачког војника на мосту, пресеца жице везане за мине којима су нацисти планирали да разоре мост. Мост је тако спасен.
У другом наврату, док се у центру Београда играју кола и слави се ослобађање, Немци кују нови план да униште мост на Сави. План је био да се камион натоварен разорним експлозивом закуца у мост и бар га оштети. У најдраматичнијем тренутку, камион се пробио до групе црвеноармејаца и пролетера, који засипају возило снажном концентричном ватром из противтенковских топова, пушака и пушкомитраљеза. У двобоју су камион и две самохотке уништили совјетски артиљерци и југословенски пешаци пред самим циљем. Погођени камион летео је у парампарчад, заједно са војницима у шлемовима.
Препрека за Београд на води
Ето, можда би само овај комадић сведочанстава о ослобођењу Београда био довољан да поткрепи историјску улогу и важност Савског моста, али изгледа да је и то Шапићу то недовољно.
Савски мост – као сведок преломних историјских тренутака данас је готово девастиран, па прелазак преко њега често оставља горак укус, будући да је сав у кратерима и рупама, као да је Београд свеже ослобођен. Уврежено је и мишљење да је лимена конструкција моста препрека потпуно „префињеном изгледу“ Београда на води, чије станаре од ране зоре буди специфичан звук трамваја 7 и 9 који туда пролазе.
Јефтина манипулација
Иако је идеја о рушењу односно измештању Савског моста била заступљена и у време других градоначелника, нико јој се није посветио као Александар Шапић. У мору изјава које оспоравају историјски значај овог моста, служећи се јефтиним триковима које у последње време све више користи, Шапић се досетио да кумује имену новог моста, чија градња није ни почела.
Он је Стари савски мост назвао немачким и нацистичким, рекавши да не одговара потребама Београда.
„Требало би у току лета да буде затворен за аутомобиле, да остане само трамвај да иде преко њега. И тад имамо неке две и по године, до краја 2026. да мост буде завршен. Ја ћу почети да Стари савски мост звати Нови српски мост, јер ако смо могли са 70 година да имамо ‘стари немачки мост’, можемо да имамо и Нови српски мост који ће бити на понос свих нас. Ја ћу га звати Нови српски, а сад да ли ће се тако и званично назвати, показаће време“, рекао је Александар Шапић.
Заправо, иако су мост иницијално поставили Немци, верује се да је челична конструкција направљена у тадашњој Југославији.
Мост направљен у Југославији?
Публициста Златко Црногорац, који пасионирано истражује архиве, указао је на лист Политику и њен привредни додатак из 1938. године у ком пише да је тадашња влада Милана Стојадиновића наручила два челична моста, један код Босанске Градишке преко Саве и други преко Тисе код Жабља, Оба пројектована и произведена од стране домаће фирме Пројектант. Ипак, уместо Тисе и други је премостио Саву и то у Београду.
„Догодио се рат и тај мост који је био завршен и направљен за Тису код Жабља је донет код нас у Београд, односно постављен на Саву од стране Немаца, али фактички је пројектован и произведен домаћим ресурсима за потребе ондашње Краљевине Југославије“ открива Црногорац за ТВ Нову.
Може ли се онда говорити о нацистичком мосту како га врло често назива градоначелник Београда?
„Шапић би могао да буде у праву само за једну ствар која ће једина изгледа остати када се овај мост буде дислоцирао, а то су бетонски стубови у Сави на које они планирају да ослоне нови мост, дакле те бетонске стубове су заиста правили Немци 42. године“, рекао је Црногорац.
Стари савски мост ће нестати на крилима кредита
Задатак да пројектују нови мост добили су Факултет техничких наука из Новог Сада, Мостоградња инг доо, Миллениум теам и ИО Десигне ентерприсе из Београда. Извођач радова је ПоwерЦхина, а стручни надзор обављаће Лоуис Бергер Адриа и ЦПМ цонсултинг.
У јесен 2022. Скупштина Србије усвојила је предлог закона о потврђивању уговора о кредиту од готово 80 милиона евра. Уговор о зајму осигураном код Цхина Еxпорт & Цредит Инсуранце Цорпоратион влада је потписала са групацијом БНП Парибас. Као укупна вредност посла пројектовање и изградње, како је тада истакнуто, утврђено је 94 милиона евра, а то је износ који ће бити плаћен извођачу радова кинеској компанији Поwер Цхина. Из кредита се, како је предвиђено и тада обзнањено, финансира максимално 85% од укупне вредности посла. Није јасно прецизирано колики ће део „отпасти“ на само рушење, односно уклањање моста.
Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs/L.L./ATAImages
Андрија Лазаревић НОва