Активисти Српске напредне странке током овог викенда у Београду делили су бонжиту у паковању у бојама странке и са именом свог председника, али без детаља о самом производу, као што су листа састојака или рок употребе, што су информације које би морале да буду укључене на паковању прехрамбеног производа.
На бонжитама није било означено ни ко је произвођач, као ни друге информације.
Из информативне службе СНС нису одговорили на питања Данаса упућена мејлом поводом ових поклона, а саговорници Данаса оцењују да је оваква пракса и противзаконита, али и потенцијално опасна.
– Према Правилнику о декларисању, означавању и рекламирању хране, који је израђен на основу Закона о безбедности хране, сви производи морају да имају декларацију у којој је истакнут списак састојака према опадајућим вредностима. Чак је и дефинисано која величина слова мора бити употребљена, па су на пример за паковања која су мања, попут жвака, та правила мало блажа – каже Петар Богосављевић, председник Покрета за заштиту потрошача Србије.
Он објашњава да произвођач може да продаје производ без оригиналног паковања, али у том случају на месту продаје морају бити истакнуте све информације о производу.
– У овом случају не ради се, међутим, о продаји већ о дељењу и зато би требало да се производ дели у оригиналном паковању произвођача. Декларација на паковању је важна јер би она требало да информише кориснике о садржају и безбедности производа – каже саговорник Данаса додајући да је у овом случају пољопривредна инспекција та која би требало да да свој суд.
Из Министарства пољопривреде међутим до објављивања овог текста нисмо добили одговор.
Домаћи прописи иначе наводе да би храна која се ставља у промет у Србији требало да буде декларисана тако да садржи неопходне информације које су разумљиве, читљиве и видљиве.
Разлог је да би се потрошачу дала пуна информацију о садржини производа како би могао да оцени да ли сме да га конзумира.
Прим. др Ивица Здравковић каже за Данас да је паковање без неопходних ознака апсолутно неприхватљиво.
– Људи могу имате различите интолеранције или алергије на састојке у том производу. Да не причамо о епидемиолошком аспекту, да не знамо да ли је производ у року трајања, али и чињеници да ми у Србији имамо 700.000 особа са дијабетесом. Декларације је неопходна да би грађани знали какав је састав производа и да ли смеју безбедно да га користе – наводи др Здравковић.
Ово није први пут да Српска напредна странка дели прехрамбене производе са својим логом. Претходно су дељени кафа, али и желе бомбоне. У случају кафе, на основу слика са друштвених мрежа које су тада постављане, види се да су на паковању биле укључене информације о производу.
Златко Минић из Транспарентности Србија наводи да је „по његовом дубоком уверењу било какво дељење непримерено, јер може да представља куповину бирача без обзира на то да ли су избори расписани или нису“.
– Оно што нама недостаје јесте да се прецизно дефинише шта јесте рекламни материјал и која је његова дозвољена вредност. Јер чак ни оно што је уобичајно схваћено као рекламни материјал – на пример блокчићи – није увек исте вредности. При томе, храна никако не би требало да има место у поклонима партија за грађане. Наравно, све може да се правда тиме да се ради о промовисању идеја странке, али таквом логиком неко може на траци да одштампа лого странке, а онда том траком увеже свежањ новчаница и потом их дели, правдајући то промовисањем страначких идеја – каже Минић.
Закон о финансирању политичких странака не дефинише прецизно шта све може односно не може бити рекламни материјал, али наводи да такав материјал мора садржати информације о произвођачу.
– Уколико политички субјекти врше поделу рекламног материјала, брошура, лифлета, публикација дужни су да овај материјал обележе са прецизним подацима о називу субјекта који пружа услуге израде рекламног материјала, брошура, лифлета, публикација – стоји у Закону.
Foto: Privatna arhiva
М. Раденковић Данас