Српска напредна странка је потрошила скоро 500 милиона динара, односно више од 4,2 милиона евра, на изборну кампању за поновљене београдске изборе одржане 2. јуна. И то је само један од 89 градова и општина у којима су одржани локални избори.
Према подацима објављеним на сајту Агенције за спречавање корупције, највећи део буџета за кампању у Београду напредњаци су потрошили на телевизијско оглашавање – чак 346,65 милиона динара, односно 2,9 милиона евра.
Да су напредњаци све своје снаге пред изборе 2. јуна усмерили на Београд, види се и када се упореде трошкови са кампањом пред изборе 17. децембра. Тада је СНС за Београд потрошио нешто изнад 116 милиона динара (мање од милион евра), што је четири пута мање него пола године касније.
Извештај који је објавила Агенција показује да је целокупан износ отишао на закупљене термине на телевизијама. Највише су плаћени термини на Радио-телевизији Србије – 121,2 милиона динара (милион и 35 хиљада евра), а нешто мање на ТВ Пинк – 119,8 милиона динара (милион и 23 хиљаде евра).
Остале прорежимске телевизије добиле су далеко мање новца, па је тако на трећем месту Телевизија Хепи са 46 милиона динара (398 хиљада евра). Двоцифрен број у милионима прешле су још само телевизије Прва и Б92.
Када је у питању оглашавање у штампаним медијима, највише новца је, очекивано, добио Информер – близу два милиона динара. Према подацима Агенције за борбу против корупције, СНС је кампању за београдске изборе водио у само још две новине – Новостима и Српском телеграфу, који су на конто огласа приходовали 753 и 435 хиљада евра.
Да је СНС-у важан сваки глас у Београду показује и закуп домена на интернету, све такозваних „женских“ магазина – Лепота и здравље, Глориа, Хелло магазин, Сторy, Свет-скандал. За закуп онлајн издања ових магазина дато је 2,5 милиона динара.
Интересантно је да су сви закупљени домени у власништву једне фирме – Цолор медиа интернатионал из Новог Сада, чији сувласници су Велибор Ђуровић и Роберт Чобан.
Кол центри ушли у трошкове кампање
Прегледом трошкова изборне кампање СНС открива и детаље о такозваним кол центрима, који су доспели у центар пажње јавности, како на изборима одржаним у децембру, тако и ове године.
У делу извештаја насловљеном „Трошкови и комуникације“ види се да је фирми „Маx стратегиц“ за услуге кол центра исплаћено 8,197 милиона динара, односно око 70.000 евра.
Иста фирма наплатила је 45,6 милиона динара за оглашавање на билбордима у Београду и 11,7 милиона динара за промоцију на друштвеним мрежама. То значи да је „Маx стратегиц“ од избора у Београду „добар“ 65,5 милиона динара, односно 560 хиљада евра. А сарађивао је са СНС и у кампањи у другим градовима.
„Маx стратегиц“ спомињао се у медијима на дан децембарских избора, кад је коалиција Србија против насиља поднела кривичну пријаву због сумње да се у Спортском центру Чаир у Нишу налази кол центар СНС, у којем су се према тврдњама опозиције куповали гласови бирача.
Данас је тада објавио да је „Маx стратегиц“ закупио „Чаир“ на два месеца уочи децембарских избора, као и да су из тог центра анкетирани грађани.
Извештај о финансирању кампање за одборнике у Београду открива још неке занимљиве детаље – да су фирме певача Жељка Јоксимовића „Минацорд медиа ДОО К1“ и „Тачно.д.о.о“ (Тањуг), чији је један од власника „Минацорд“, заједно приходовале око два милиона динара.
Фирма „Москито Адв“ која се бави израдом телевизијских реклама и анимација, као и видео формата за све дигиталне платформе, фактурисала је 18,3 милиона динара, односно 156 хиљада евра, за своје услуге.
За Нови Сад и Ниш далеко мање новца
Када су у питању избори у Новом Саду, СНС је за кампању потрошио далеко мање новца него у Београду – 25,5 милиона динара, што је око 218 хиљада евра.
Највећи појединачни издатак био је за „Маx стратегиц“ и њихову услугу закупа простора за истицање билборда – близу 6,5 милиона динара.
Нешто мање новца отишло је Радио-телевизији Војводине за закуп термина – 5,64 милиона динара.
За закуп простора на Новосадском сајму дато је милион и 260 хиљада динара, док је Јавном предузећу „Спортски и пословни центар Војводине“ плаћено 996 хиљада динара за закуп простора.
У Спортском и пословном центру Војводине напредњаци су одржали предизборни митинг 19. маја, а Сајам је био локација на којој се налазио кол центар СНС у Новом Саду у који су грађани упали на дан избора и истерали напредњаке. Међутим, из извештаја објављеном на сајту Агенције нејасно је у коју сврху је био изнајмљен простор на Новосадском сајму, пошто је овај трошак наведен у одељку „Остали трошкови кампање“.
Такође, СНС је на дан избора објавио уговор о закупу хале на Новосадском сајму на цео дан, а према том уговору закуп је коштао 700.000 динара.
Српска напредна странка је за кампању у Нишу потрошила далеко мање средстава, мање од шест милиона динара.
За одржавање страначке конвенције у хали „Чаир“ тој спортској установи исплаћено је 360 хиљада динара, док је за техничку припрему конвенције „Скy солутионс“ добио 1,2 милиона динара.
„Скy солутионс“ радио је техничку припрему за предизборне митинге напредњака и у Београду и Новом Саду, која је по граду коштала око 1,5 милион динара.
И у Нишу је највећи појединачни приход од кампање имао „Маx стратегиц“, и то 2,8 милиона евра за закуп и штампу билборда.
Када је Ниш у питању, занимљиво је да је Нишком симфонијском оркестру два пута плаћено по 18.000 динара.
Програмски директор Транспарентности Србија Немања Ненадић проценио је, после децембарских избора, да ће укупни трошкови кампање за парламентарне изборе и локалне у 69 градова и општина износити око 20 милиона евра. Он је тада истакао да је СНС само за оглашавање на главним телевизијама потрошила више од седам милиона евра.
Према Закону о финансирању политичких партија, странке у Србији су дужне да Агенцији за спречавање корупције предају извештаје о приходима и трошковима који садрже податке финансијским токовима од дана расписивања избора до 15 дана пре изборног дана.
Foto N1
Неда Вуловић Обрадовић Н1