Почетна » Власници бензинских пумпи: Катанац због ограничених цена горива још шест месеци

Власници бензинских пумпи: Катанац због ограничених цена горива још шест месеци

од Други Пишу
0 коментар

Власници бензинских пумпи у Србији ће због продужетка Уредбе о ограничавању висине цена деривата нафте за још шест месеци све теже ће пословати – оне са најлошијим пословањем су затворили, или планирају да ставе кључ у браву, а поједини најављују и потпуно напуштање тог посла.

Власник пословног система „Михајловић“ Дејан Михајловић рекао је за Бету да се све више излази из тог посла, а да је од 72 пумпе, колико их је имао, затворио 15.

„Опредлили смо се за овај посао који се све масовније напушта јер су трошкови велики и тешко се покривају прометом, па је посао све мање исплатив“, рекао је Михајловић.

Највећи проблем за његову фирму је то што су пумпе биле окренуте селима, али главни конкурент, Нафтна индустрија Србије (НИС), дизел продаје по 179 динара, а мале пумпе гориво набављају по вишим ценама и скупље га продају, због чега су изгубили пољопривреднике као потрошаче.

И не само пољопривреднике, већ, како је рекао, и друге потрошаче који злоупотребљавају те картице и набављају гориво по повлашћеним ценама на НИС пумпама, иако немају право на тај попуст због чега осталим власницима пумпи пада промет.

„Имамо удружење нафтних компанија у којем су и велике фирме као што је НИС и мале фирме власника пумпи, па нису исти интереси свих чланова. Власнике малих пумпи нико не види и не чује“, рекао је Михајловић.

Навео је да је за његову и сличне мање фирме од НИС-а други проблем то што су цене и марже ограничене, а трећи је што су власници пумпи оптерећени са око педесетак парафискалних намета.

Михајловић је рекао да затварање пумпи у селима има и социјалну димензију јер ако нема школе, пута, па ни пумпе, разлози за одлазак становника су јачи.

Власница система пумпи „Авиа“ Јелена Радун рекла је да владина уредба прави огроман дисбаланс на тржишту и у неравноправном положају држи власнике малих пумпи и НИС као највећег конкурента.

Истакла је да мале пумпе нису изгубиле само пољопривреднике као клијенте него и многе друге категорије потрошача, међу којима су и таксисти, јер се пољопривредне картице злоупотребљавају.

„Пословање је још позитивно, али је зарада несразмерна уложеном капиталу, а све је дужи период повраћаја инвестиције. Маржа је остала иста као прошле године од 13 динара по литру, али су скочили сви трошкови“, рекла је Радун.

Навела је да су морали да повећају зараде радницима 10-15 одсто, „оправдано јер на ту потребу указује и потрошачка корпа, али су ту одлуку донели опрезно јер је велики трошак за фирму“.

Истовремено су, како је рекла и свесни да не могу дозволити да због мале плате одлазе радници са 20-30 година искуства јер је нове тешко наћи.

„Морали смо опрезно да повећамо зараде радницима, а зна се да запошљавамо велики број њих и издаци су огромни“, рекла је Радун.

Додала је да начин пословања у садашњим условима све више мотивише власнике пумпи да излазе из тог посла.

Уредбу о ограничењу висине цена нафтних деривата Влада Србије донела је 10. фебруара 2022. године због раста цена горива.

Истовремено са ограничавањем цена горива ограничена је и трговачка маржа која је од прошле године 13 динара по литру и треба да покрије све трошкове пословања пумпи.

Од тада Министарство рударства и енергетике једном недељно утврђује цене бензина европремијум БМБ 95 и евродизела на основу последње цене по којој се тргује тим дериватима на референтној регионалној берзи у Ђенови у луци Лавера.

Влада Србије, као мањински сувласник НИС-а, обезбедила је да пољопривредници на пумпама те компаније могу да добију дизел по повлашћеној цени од 179 динара, а од 1. јануара ове године имаће право на повраћај акцизе од 50 динара на ту цену, што је мотив више да гориво набављају искључиво на НИС-овим пумпама.

Бета/Н1

Можда ти се свиди

Оставите коментар